Hankinta, päivitystyö, Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma 2022-2025
Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman päivitystyö
Päätös
Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö päätti hyväksyä Ramboll Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Ramboll Finland Oy:ltä Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelman päivitystyön arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 57 850 euroa.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla palvelusopimuksella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Helsingin kaupunki on Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa (Liikennesuunnitteluosaston selvityksiä 2015:5) sitoutunut valtakunnalliseen liikenneturvallisuuden nollavisioon, jonka mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Samalla kaupunki on sitoutunut seudulliseen tavoitteeseen, jonka mukaan liikkuminen on vastuullista ja koetaan turvalliseksi.
Hankittavassa konsulttityössä päivitetään Helsingin Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma vuosille 2022–2025.
Hankintamenettely
Hankinta toteutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän HEL 2020-001031/Liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut sisäisenä kilpailutuksena.
Kilpailutus perustuu 14.5.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoitukseen 22.5.2020. Tarjouspyyntö lähetettiin dynaamisen hankintajärjestelmän osa-alue 4. Liikenneturvallisuushankkeet kohteeseen 4.3 Liikenneturvallisuuden suunnitteluperiaatteiden, kehittämisohjelmien ja ohjeistuksien laatiminen hyväksytyille tarjoajille.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kysymyksiä tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista 20.5.2020 klo 17:00 mennessä.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 5.6.2020 klo 14:00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät Destia Oy ja Ramboll Finland Oy.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
HINTA, 30 pistettä
Hintapisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja jonka vertailuhinta on alin, saa täydet pisteet ja muut suhteessa tähän kaavalla:
pienin annettu vertailuhinta
-------------------------------------------* 30
tarjottu vertailuhinta
Hintapisteet lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.
LAATU, 70 pistettä
Laatuarvioinnin vertailuperusteet on ilmoitettu tarjouspyynnössä seuraavasti:
Työryhmän asiantuntemus, maksimissaan 30 pistettä
Tarjoajan työryhmän asiantuntemusta arvioidaan laadullisesti suhteessa toimeksiannon sisältöön ja tavoitteisiin tarjoajan tarjouksen liitteestä "Työryhmän asiantuntemus". Työryhmän asiantuntemuksen arvioinnissa painotetaan esitettyjen töiden vastaavuutta tarjouspyynnön liitteenä olevan alustavan työohjelman tavoitteisiin.
30 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset erinomaisesti. Esimerkkityöt osoittavat tarjoajalla olevan laajaa kokemusta vastaavista töistä sekä osoittavan innovatiivisuutta, jonka pohjalta hanke voidaan toteuttaa tavoitteiden mukaisesti.
20 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset hyvin. Esimerkkityöt osoittavat tarjoajalla olevan kokemusta vastaavista töistä sekä täyttävän edellytetyt vaatimukset, joiden pohjalta hanke voidaan toteuttaa.
10 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset tyydyttävästi. Esimerkkitöiden perusteella tarjoajalla on niukasti kokemusta vastaavista töistä.
0 pistettä = Työryhmän asiantuntemus ei vastaa tilaajan asettamia vaatimuksia (tarjous hylätään).
Työohjelma, maksimissaan 40 pistettä
Työohjelman sisältöä ja painotuksia arvioidaan suhteessa tilaajan alustavan työohjelman tavoitteisiin.
40 pistettä = Työohjelma vastaa erinomaisesti toimeksiannon vaatimuksia. Menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat erinomaisesti asetettujen tavoitteiden toteutumista ja antaa realistisen kuvan työn toteuttamiskelpoisuudesta ja sujuvuudesta. Kokonaistuntimäärä on riittävä ja työtunnit jakautuvat parhaassa suhteessa työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.
30 pistettä = Työohjelma vastaa hyvin toimeksiannon vaatimuksia. Menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kokonaistuntimäärä on riittävä ja työtunnit jakautuvat järkevästi työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.
20 pistettä = Työohjelma vastaa toimeksiannon vaatimuksia. Menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Kokonaistuntimäärä on niukka, mutta tunnit jakautuvat hyvin työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken / Kokonaistuntimäärä on riittävä, mutta tunnit eivät jakaudu parhaassa suhteessa työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.
10 pistettä = Työohjelma sisältää tarjouspyynnössä edellytetyt kohdat ja on toteuttamiskelpoinen. Kokonaistuntimäärä ja työtuntien jakautuminen tukee tyydyttävästi asetettujen tavoitteiden toteutumista.
0 pistettä = Työohjelma sisältää vähäisesti informaatiota, on epätarkka tai vastaa heikosti asetettuja tavoitteita (tarjous hylätään).
Annetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous.
Alla olevasta taulukosta käy ilmi tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet sekä sijoitus.
Destia Oy | Ramboll Finland Oy | |
HINTA | ||
Tarjouksen vertailuhinta | 45 000,00 € | 57 850,00 € |
Hintapisteet | 30,000 | 23,336 |
LAATU | ||
Työryhmän asiantuntemus, pisteet | 30 | 30 |
Työohjelma, pisteet | 30 | 40 |
PISTEET YHTEENSÄ | ||
Tarjouksen hinta- ja laatupisteet yhteensä | 90,000 | 93,336 |
Sijoitus | 2. | 1. |
Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Ramboll Finland Oy.
Päätöstoimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (21.4.2020 § 220) mukaisesti liikennejärjestelmäyksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 60 000 euroon (alv 0 %) saakka. Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 11.06.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jussi Yli-Seppälä, liikenneinsinööri, puhelin: 09 31037054