Virkasuhteen täyttäminen, puhelin- ja hyvinvointipalvelut, yksikön johtajan virka, työavain PALKE-03-18-20

HEL 2020-006119
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 15 §

Virkasuhteen täyttäminen, puhelin- ja hyvinvointipalvelut, yksikönjohtajan virka

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti ottaa väitelleen diplomi-insinöörin (hyväksytty valmistumaan 25.5. filosofian tohtoriksi) Risto Paavolan puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtajan virkaan 15.05.2020 lukien 6060,05 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin.

Koeaikaa ei aseteta.

Virkaan otetun ei tarvitse esittää työterveyshuollon antamaa selvitystä terveydentilastaan, koska hän on Helsingin kaupungin palveluksessa ja esittänyt selvityksen jo aiemmin.

Johtokunta toteaa, että puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtajan avointa virkaa on 9.1.2020 alkaen hoitanut määräaikaisesti Risto Paavola ja sitä ennen viransijaisena 4.6.2019 alkaen.

Johtokunta merkitsee tiedoksi, että yksikönjohtajan virka on ollut julkisesti haettavana 28.02.–16.03.2020 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa. Kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun lisäksi avoimesta virasta on ollut ilmoitus Helsingin Sanomissa ja Helsingin Sanomien internetsivuilla 01.03.2020. Tämä lisäksi ilmoitus on ollut Oikotiellä ja LinkedIn:ssä 2.3.-16.3.2020.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta on 6.2.2020 (§ 7) merkinnyt tiedoksi edellisen viranhaltijan irtisanoutumisen puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtajan virasta ja kehottanut toimitusjohtajaa käynnistämään viran julkisen hakumenettelyn.

Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtaja toimii toimitusjohtajan alaisena ja hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 kohdan mukaan johtokunta ottaa liikelaitoksen toimitusjohtajan suoran alaisen.

Puhelin- ja hyvinvointipalvelut –yksikön tehtäväalue muodostuu Helsingin kaupungin toimialojen ja liikelaitosten monikanavaisesta asiakaspalvelusta. Yksikön palvelun muodostavat vaihdepalvelut, turvapuhelinpalvelut, puhelintukipalvelut, vanhusten ja vammaisten kuljetusten välityspalvelut ja etähoito- eli virtuaalipalvelut. Yksikössä työskentelee noin 160 työntekijää.

Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtajan viran kelpoisuusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto, riittävä johtamiskokemus ja kokemus yksikön toimialalta. Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta liiketoiminnan tuloksellisesta johtamisesta ja esihenkilötehtävistä sekä erinomaista ymmärrystä palvelutuotannosta tietojärjestelmien ja henkilöresurssien avulla ja vastaavien palvelujen kehittämisestä. Lisäksi edellytettiin kokemusta teknisten palvelujen pilotoinneista ja käyttöönotoista, hyviä sosiaalisia taitoja ja asiakaspalveluosaamista sekä osaamista julkisista hankinnoista.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävää suullinen ja kirjallinen taito.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijan eduksi katsotaan kokemus toimialasta eli contact center –palveluista, matkapalveluista ja digitaalisista terveydenhoitopalveluista sekä Helsingin kaupungin toimintaympäristön tuntemus ja laaja verkosto toimialan järjestelmätoimittajista ja tutkimustahoista.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:ssä säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Puhelin- ja hyvinvointipalvelut –yksikön johtajan virkaan saapui määräajassa yhteensä 56 hakemusta, joista 7 ei täyttänyt viran kelpoisuus- ja pätevyysvaatimuksia. Hakijalistaus on esityksen liitteenä.

Liikelaitoksen HR:n asiantuntijoiden suorittamien videoavusteisien alkuhaastattelujen ja arviointien jälkeen teetettiin soveltuvuusarvioinnit (Psycon Oy) niihin erikseen kutsutuille 4 hakijalle. Tämän jälkeen toimitusjohtaja haastatteli henkilökohtaisesti HR:n edustajien kanssa 3 hakijaa. Haastatteluihin kutsuttiin hakija nro 1, hakija nro 2 sekä hakija nro 3, Risto Paavola.

Henkilökohtaiset haastattelut suorittivat toimitusjohtaja, henkilöstöpäällikkö ja vastaava HR-suunnittelija.
Kaikilla haastatelluilla on johtamis- ja esihenkilökokemusta. Lisäksi haastatelluilla on kokemusta sähköisten asiakasratkaisujen ja palvelujen kehittämis- ja johtotehtävistä sekä kehitysprojekteista.

Hakija nro 1, on koulutukseltaan maatalous- ja metsätieteiden maisteri. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus operaattoritoimialasta sekä asiakaspalvelun ja toiminnan kehittämisestä. Hänellä on käytännön tuntemusta kaupunkiyhteistyöstä mm. terveydenhuollon sähköisten palveluratkaisujen kehittämisessä. Lisäksi hänellä on vahvaa kokemusta esihenkilö- ja johtamistehtävistä. Hänen vahvuuksiaan ovat toiminnan kehittäminen ja muutosten johtaminen.

Hakija nro 2, on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Hänellä on pitkä kokemus esihenkilö- ja johtamistehtävistä viimeisimpänä toimitusjohtajan tehtävistä. Lisäksi hänellä on monipuolinen ja vahva kokemus liiketoiminnan sekä asiakkuuksien johtamisesta sekä palvelujen myynnistä ja kehittämisestä. Hänen osaamisensa painottuu strategisen tason työskentelyyn ja muutosten johtamiseen.

Hakija nro 3, Risto Paavola on koulutukseltaan kauppatieteistä väitellyt diplomi-insinööri. Hänellä on kokemusta konsultointi- ja operaattoritoimialasta sekä sovelluskehityksestä ja asiakasprojekteista. Paavolalla on kokemusta myös esihenkilö- ja johtamistehtävistä. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus Helsingin kaupungista toimintaympäristönä sekä haettavan olevan viran toimialasta ja tehtävistä.

Arviointi

Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtaja vastaa yksikön strategisen toiminta- ja taloussuunnitelman laatimisesta, Palvelukeskusliikelaitoksen strategiasta johdettujen yksikön strategisten päämäärien toteutumisesta, yksikön taloudesta ja kehittämisestä. Yksikönjohtaja on yksikön henkilökunnan esihenkilö, joka vastaa yksikön sisäisestä organisoitumisesta, työnjaosta ja henkilöstöresurssien kehittämisestä sekä muista toimitusjohtajan määräämistä tehtävistä. Yksikönjohtaja raportoi toimitusjohtajalle.

Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtaja on Palvelukeskusliikelaitoksen johtoryhmän jäsen ja yksikkö toimii kaupungin keskeisten toimialojen kumppanina ja sisäisenä palveluntuottajana. Tästä syystä on tärkeää, että hänellä on kokemusta työskentelystä kaupungin ylimmän johdon kanssa sekä kyky muodostaa luottamuksellinen suhde ja tehokas tapa tehdä yhteistyötä heidän kanssaan.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuen on katsottava, että Risto Paavolalla on parhaat edellytykset edellä kuvattujen, Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtaja virkaan kuuluvien tehtävien menestykselliseen hoitamiseen.

Hänen valintaansa puoltaa hänen näkemyksensä yksikön toiminnan strategisiin kysymyksiin, kokemus vaativasta käytännön kaupungin sisäisestä palvelutuotannosta sekä näytöt muutosten läpiviemisestä. Paavolalla on pitkä yli 14 vuoden kokemus esihenkilö- ja johtamistehtävistä. Lisäksi hän on toiminut ansiokkaasti Palvelukeskuksen nykyisessä ylimmän johdon johtoryhmässä. Hän on laajasti kiinnostunut kaupungin digitalisoinnista ja sen murroksesta ja on aktiivinen verkostoituja. Työskentelytavaltaan hän on tehokas ja tavoitteellinen ja esimiehenä helposti lähestyttävä ja avoin johtaja, joka perustaa toimintansa valmentavaan otteeseen sekä selkeisiin tavoitteisiin ja niiden seurantaan.

Risto Paavola osoitti yksikönjohtajan virassa edellytettäviä vahvuuksia, erityisesti eduksi on katsottava kokemus ja osaaminen toimialasta eli contact center –palveluista, matkapalveluista ja digitaalisista terveydenhoitopalveluista.
Lisäksi Paavolan eduksi katsottiin Helsingin kaupungin toimintaympäristön tuntemus ja laaja verkosto toimialan järjestelmätoimittajista ja tutkimustahoista. Risto Paavola on hoitanut yksikönjohtajan tehtävää 04.06.2019 alkaen kehittämispainotteisella otteella ja hän on jo saanut asioissa muutosta oikeaan suuntaan. Hänellä on myös positiivinen asenne ja kyky näyttää toisille suuntaa ja toimia itse muutoksen johtajana. Lisäksi katsottiin eduksi hakijan hyvät vuorovaikutus- ja viestintätaidot.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Risto Paavolalla on parhaat edellytykset yksikönjohtajan viran hoitamiseen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.05.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Antti Värtelä

Lisätietojen antaja

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Yksikönjohtaja hakijalistaus

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.