Tarveselvitys, korvaava uudisrakennus, Kottby grundskola

HEL 2020-006489
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 237 §

Osoitteeseen Pohjolankatu 45 perustettavan koulun uudisrakennuksen tarveselvitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä osoitteeseen Pohjolankatu 45 perustettavan koulun korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kottby lågstadieskola sijaitsee ruotsinkielisen pohjoisen alueen oppilaaksiottoalueella. Viimeisimmän oppilaaksiottoalueen väestöennusteen mukaan tulee alueen 7–15-vuotiaiden lasten ja nuorten määrä kasvamaan vuoteen 2030 mennessä noin 100 oppilaalla.

Kottby lågstadieskola toimii kahdessa osoitteessa, Pohjolankatu 45 ja Pariisinkuja 2 A2. Nykyisen Kottbyn lågstadieskolan tilat ovat riittämättömät alueen kasvavalle palvelutarpeelle.

Käpylän alueelle osoitteeseen Pohjolankatu 45 toteutettavat korvaavat uudistilat suunnitellaan vuosiluokille 1–9, noin 500 oppilaalle ja 50 varhaiskasvatuksen esiopetukseen osallistuvalle lapselle. Uudishanke korvaa Kottby lågstadieskolanin käytössä olevat tilat osoitteessa Pohjolankatu 45 ja Pariisinkuja 2 A2, Åshöjdens grundskolanin, Sturenkatu 13 lisätilan sekä Daghemmet Fenixin, Käpyläntie 11 ja Daghemmet Sesamin, Pariisinkatu 4, esiopetuksen tilat.

Tilat otetaan käyttöön kalustettuna elokuuhun 2024 mennessä ja niissä voidaan joustavasti järjestää esiopetusta ja perusopetusta kasvavan alueen muuntuviin tarpeisiin. Korvaavat uudistilat mahdollistavat n. 100 uutta oppilaspaikkaa Tilojen joustava käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa.

Koulujen osalta Kottby lågstadieskola laajenee ala-asteesta yhtenäiseksi peruskouluksi, ja Åshöjden grundskola supistuu alakouluksi. Päiväkotien Daghemmet Fenixin ja Sesamin esiopetus siirtyy peruskoulun yhteyteen.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Nykyinen Kottby lågstadieskola on 1–6 luokka-asteen koulu ja kuuluu pohjoiseen ruotsinkieliseen oppilaaksiottoalueeseen. Koulussa on 173 oppilasta ja se toimii tällä hetkellä kahdessa osoitteessa, osa esi- ja alkuopetuksesta toimii Arabia kvarterskolanin tiloissa, Pariisinkujalla. Yläasteelle siirrytään kolmanteen osoitteeseen, Sturenkatu 6, Åshöjdens grundskolaniin.

Vuoden 2019 väestöennusteen perusteella ruotsinkielisiin palveluihin hakeutuvien määrä lisääntyy 2019–2030 varhaiskasvatusikäisten osalta noin 30 lapsella, 7–12-vuotiaat noin 45 oppilaalla ja 13–15-vuotiaat noin 70 oppilaalla.

Alueen nykyiset opetustilat ovat riittämättömät ja kasvupaineet kohdistuvat etenkin Åshöjdenin toimipisteeseen, joka tarvitsee lisätiloja jo syksystä 2020. Myös Pohjolankadulla on pitkään ollut tilanahtautta, sen tilat ovat mitoitettu 150 oppilaalle. Vuodesta 2017 vuosiluokille 1–2 ja varhaiskasvatuksen esiopetukselle on hyödynnetty lisätiloja Pariisinkujalla. Näiden tilojen kapasiteetti on yhteensä noin 35 lasta ja ne on vuokrattu viiden vuoden määräaikaisella vuokrasopimuksella.

Nykyiset tilat eivät kaikilta osin vastaa opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien mukaisia toiminnallisia tavoitteita. Yhtenäisen koulupolun takaamiseksi tulisi palvelut järjestää yhdessä osoitteessa, jolloin tarvitaan tilat ruotsinkieliselle 500 oppilaan peruskoululle ja 50 lapsen esiopetukselle.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Uudisrakennukseen toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset koulun ja päiväkodin toiminnalle ja vastaavat pohjoisen alueen ruotsinkielisiin palvelutarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisenympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset, nuoret ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.

Tilat edistävät varhaiskasvatussuunnitelman ja perusopetuksen opetussuunnitelman toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan perusopetukselle ja esiopetukselle pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen. Teknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä. Tilaohjelmassa on huomioitu koulun musiikinopetuksen painotus.

Toteutettava uudisrakennus sijoittuu tiiviiseen kaupunkirakenteeseen. Koulun välituntipihoilta on suorat yhteydet koulun toiminnallisille alueille ja viereiseen Meurmannin puistoon. Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelmien tavoitteita. Piha-alueiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana.

Piha-alueet tarjoavat sekä esiopetuksen ja koulun käyttäjille, että alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet. Saattoliikenne ja huoltoliikenne suunnitellaan toisistaan erillisiksi. Muunneltavuus mahdollistaa tilojen tehokkaan käytön myös kulttuuri-, liikunta- ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen. Lisäksi tarkoituksenmukaisella ja turvallisella tilasuunnittelulla tuetaan tilojen aktiivista asukaskäyttöä.

Osoitteeseen Pohjolankatu 45 perustettavan koulun ja esiopetuksen uudishankkeen tilatarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Osoitteeseen Pohjolankatu 45 toteutettavan korvaavan uudishankkeen tilat ovat laajuudeltaan 3 740 hym². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on noin 121 715 euroa/m²/kk eli noin 1 460 575 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan 616 800 euroa, joka ei sisällä tieto- ja viestintäteknologian kustannuksia. Muuttokustannusarvio on noin 69 000 euroa, siivouskustannusarvio on noin 88 200 euroa/vuosi. Toimintakustannukset tulevan hankkeen osalta ovat yhteensä noin 4 148 600 euroa/vuosi.

Esiopetuksen ja peruskoulun sijoittaminen samaan kiinteistöön ja tilojen yhteiskäyttö on tilankäytöllisesti muuntojoustava ja kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu sekä vahvistaa yhtenäistä opinpolkua. Yhteiskäyttöisiä tiloja ovat esimerkiksi ruokasali, kädentaitojen tilat ja liikuntasali.

Kaupunkiympäristön toimiala selvittää väistötilaratkaisua hankesuunnitteluvaiheessa.

Aikaisemmat päätökset, osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Ruotsinkielinen jaosto hyväksyi osoitteeseen Pohjolankatu 45 toteutettavan korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksen 15.9.2020 ja ehdotti, että kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyy päätöksen.

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Pohjoisen alueen kouluille järjestettiin syksyllä 2019 palveluverkkoinfotilaisuus, johon henkilökunnan lisäksi kutsuttiin huoltajien edustus. Esiopetuksen ja koulun henkilökuntaa osallistetaan rakennuksen suunnitteluun hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana. Pedagoginen suunnitelma koululle toteutetaan syksyllä 2020. Huoltajia osallistetaan toiminnan suunnitteluun.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää huomioida lasten, nuorten ja henkilökunnan näkemykset tilojen kehittämisessä aluepäälliköiden ja asiantuntijaopettajien avulla. Hankesuunnitteluvaiheessa päätetään myös koulun lopullinen nimi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tiloista

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 28.09.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Lisätietojen antaja

Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 15124

sari.k.lehtonen@hel.fi

Niclas Rönnholm, ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö, puhelin: 09 310 86219

niclas.ronnholm@hel.fi

Jenni Tirronen, ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen päällikkö, puhelin: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarveselvityslomake Kottby
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. KOTTBY ls-ohjeellinen tilaohjelma
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.