Hankinta, Itämerihaasteen innovaatiokilpailun nopeiden kokeilujen toteutus, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta, Itämerihaasteen nopeiden kokeilujen toteutus
Päätös
Yksikön päällikkö päätti hyväksyä neljä parasta kokeiluideaa Itämerihaasteen nopeiden kokeilujen kierrokselle. Hankintojen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on korkeintaan 36 600 euroa ja jakautuu seuraavasti:
Bloft Design Lab | korkeintaan 9 900 euroa |
Green House Effect Oy | korkeintaan 9 900 euroa |
Clewat Oy | korkeintaan 9 900 euroa |
Biosatama Oy | korkeintaan 6 900 euroa |
Päätöksen perustelut
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.
Kilpailun tausta ja tarkoitus
Helsingin kaupunkistrategiassa 2017–2021 visiona on olla maailman toimivin kaupunki. Strategiaan sisältyy tavoite kehittää koko kaupunkia alustana kokeiluille ja uutta luovalle elinkeinotoiminnalle. Helsingin ja Turun kaupunkien yhteisessä Itämeri-toimenpideohjelmassa 2019-2023 on yhdeksi toimenpiteeksi listattu nopeiden kokeilujen toteuttaminen vesiensuojelutyössä uusien palveluiden ja innovaatioiden edistämiseksi. Itämerihaasteen nopeiden kokeilujen kierros toteuttaa sekä Helsingin kaupungin strategiaa, että Itämeri-toimenpideohjelmaa.
Itämerihaasteen nopeiden kokeilujen kierroksen tarkoituksena on löytää uusia ja innovatiivisia ratkaisuja muoviroskan vähentämiseksi Itämerellä.
Ideointikilpailussa etsittiin ratkaisuja ja palveluita, jotka
- Ehkäisevät muoviroskan päätymistä ranta-alueille ja meriympäristöön
- Vähentävät muoviroskan määrää ranta-alueilla ja meriympäristössä
- Edistävät merestä kerätyn muoviroskan uusiokäyttöä
- Lisäävät tietoisuutta Itämeren roskaantumisesta ja osallistavat toimimaan Itämeren suojelemiseksi
Kierrokselle mukaan valitut yritykset testaavat kokeiluideoitaan puolen vuoden aikana tavoitteenaan oppia mahdollisimman paljon idean toimivuudesta.
Kaikille avoin haku kierrokselle oli avoinna 10.2.2020 – 22.3.2020. Hausta ilmoitettiin Itämerihaasteen sivuilla, kaupungin viestintäkanavissa ja sosiaalisessa mediassa. Hakemuksia tuli yhteensä 6.
Sitova sopimus kunkin valitun yrityksen ja kaupungin välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.
Kilpailun arvostelu
Saapuneiden kokeiluehdotusten arvioinnin toteutti asiantuntijaraati ennalta määrättyjen arviointikriteerien perusteella. Asiantuntijaraati koostui Helsingin kaupungin, Suomen ympäristökeskuksen sekä Smart&Clean-säätiön edustajista.
Arviointikriteerit olivat innovatiivisuus, toteuttavan tiimin resurssit ja tietotaito, skaalautuvuus ja vaikuttavuus. Raadille lähetettiin kooste saapuneista hakemuksista arvioitavaksi ennen varsinaista arviointikokousta.
Kilpailun ratkaisu
Raati valitsi kokeilukierrokselle hakijat, jotka parhaiten täyttivät ennalta-asetetut kriteerit. Bloft Design Labin, Clewatin, Green House Effectin ja Biosataman esittämät ideat vastasivat parhaiten asetettuja kriteereitä. Kahden muun hakijan hakemuksessa ei kokeiluideaa esitetty riittävän tarkasti, jotta raati olisi voinut arvioida idean soveltuvuutta.
Bloft Design Lab haluaa hyödyntää rannoilta kerättyä muoviroskaa ja kokeilla tulostaa 3D-suurtulostimella SUP-lautoja.
Clewat Oy kokeilee uudenlaista vesistönpuhdistuslaitetta roskien ja mikromuovin poistamiseksi merialueilta.
Green House Effect Oy testaa viherseinien kykyä vähentää autonrenkaista irtoavan mikromuovin kulkeutumista Itämereen hulevesien mukana.
Biosatama Oy aikoo selvittää risteilyliikenteen biojätteen mukana kulkeutuvan muoviroskan määrää tavoitteenaan tuottaa jätteestä tulevaisuudessa hiilineutraalia energiaa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 21.4.2020 § 220) mukaan ympäristöseuranta ja -valvonta -yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 60 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 25.05.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Anna Halonen, projektisuunnittelija, puhelin: 358931022436