Maksuhyvitys, kaivulupalasku, Rakennusmestarintie

HEL 2020-006561
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6

Muistutus kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista

Yksikön päällikkö

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hyväksyä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830084028 siltä osin, kun maksuvelvolliselle on määrätty ylimääräinen 70 euron valvontakäynti- ja käsittelymaksu. Muilta osin muistutus hylätään. Lasku nro 2830084028 on hyvitetty 15.5.2020 muistutuksen johdosta. Maksuvelvolliselle toimitetaan uusi lasku.

Päätöksen perustelut

Maksuvelvolliselle määrätty ylimääräinen 70 euron valvontakäynti- ja käsittelymaksu poistetaan, sillä tämän ylimääräisen maksun perimiselle ei ole ollut perusteita. Muutoin maksuvelvolliselle määrättyjä ilmoituksen käsittely- ja valvontamaksuja tai alueenkäyttömaksua ei muuteta muistutuksen johdosta. Maksuvelvolliselle määrätty alueenkäyttömaksu on perustunut työn tosiasialliseen kestoon eikä asiassa ole perusteita jättää perimättä tai alentaa maksuvelvolliselle määrättyä alueenkäyttömaksua.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Maksuvelvolliselle ********** on määrätty 15.4.2020 päivätty maksu (laskun nro 2830084028) kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä tehdyn ilmoituksen käsittelystä, työn valvonnasta, alueen käyttämisestä työmaana, työn aloittamisesta ennen kaupungin suostumuksen saamista sekä ylimääräinen valvontakäynti- ja käsittelymaksu.

Työ on suoritettu Pakilan kaupunginosassa osoitteessa ********** tunnusnumerolla KP2000446.

Muistutus

Maksuvelvollinen on tehnyt maksusta muistutuksen, joka on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon 30.4.2020.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutus on tehty määräajan puitteissa.

Muistutuksessa vaaditaan alueenkäyttömaksun kohtuullistamista siten, että alueenkäyttömaksua perittäisiin vain 25.–26.2. sekä 7.–9.4.2020, jolloin työalueella on tehty kaivutöitä. Työtä ei ole saatu tehtyä valmiiksi helmikuussa johtuen maaurakoitsijan sekä kaupungin aikatauluista ja selvittelyistä. Muun ajan kaivanto on maksuvelvollisen mukaan ollut peitetty ja turvallinen sekä alue käyttökunnossa. Maksuvelvollinen toteaa lisäksi, että töitä on suoritettu kaupungin alueella vain 8.4.2020 ja muuna aikana työt on tehty tontilla.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b §:n 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Mikäli kaivutöiden talvityökaudella 1.12.–14.5. työmaa on saatettu toiminnalliseen kuntoon ja siitä on tehty ilmoitus, alueenkäyttömaksu katkeaa talvityöajaksi. Alueenkäyttömaksun veloitus jatkuu, kun työ jatkuu työmaalla, tai viimeistään 15.5. alkaen, mikäli aluetta ei ole hyväksytysti vastaanotettu sitä ennen. Poikkeavissa sääolosuhteissa talvityöaika määritellään erikseen.

Kaupungin päättämien maksun määräämistä koskevien periaatteiden mukaan jos tarkastus- ja valvontatehtävät johtuvat ilmoitusvelvollisuuden, laissa säädetyn tai lain nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden laiminlyönnistä, peritään aiheutuneesta ylimääräisestä valvontatyöstä aiheutuneet kulut velvollisuuden laiminlyöneeltä. Ylimääräinen käsittelymaksu on vähintään 140 euroa ja enintään 910 euroa riippuen valvonta-asian käsittelyyn kuluneesta valvontaviranomaisen työmäärästä.

Asiassa saatu selvitys

Maksuvelvollisen käyttämä urakoitsija on tehnyt 25.2.2020 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä 26.2.–28.2.2020. Kaupunki on 26.2.2020 pyytänyt täydentämään ilmoitusta lisäämällä hakemukseen sen täyttäjän tiedot sekä toimittamalla allekirjoitetun valtakirjan. Maksuvelvollinen on 16.3.2020 toimittanut allekirjoitetun valtakirjan sekä täydennetyn ilmoituksen. Maksuvelvolliselle on ilmoituksen perusteella annettu 18.3.2020 päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 26.2.2020–14.5.2020 siten, että työalue on päällystettävä väliaikaisesti viimeistään 28.2.2020.

Alueidenvalvonnan tarkastaja on tehnyt työalueella ensimmäisen valvontakäynnin 20.3.2020, jolloin hän on todennut, että alueella on tehty jo töitä, vaikka päätöksen ehtona ollutta puukatselmusta ei ole pidetty. Tarkastaja on pyytänyt maksuvelvollista, urakoitsijaa sekä maanrakennusurakoitsijaa toimittamaan selvityksen työn tilanteesta.

Urakoitsija on 23.3.2020 lähettämässään sähköpostissa ilmoittanut, että alueella on tehty vesi- ja viemäriliitoksiin liittyviä kaivutöitä, ja kaivutöitä tullaan jatkamaan alueella myöhemmin, sillä hulevesiviemärin liitospäivää ei ole vielä sovittu. Urakoitsija on ilmoittanut, että hulevesiliitostyöhön tullaan toteuttamaan saman kaivutyöilmoituksen nojalla, ja että alue tullaan asfaltoimaan ja muutoin ennallistamaan hulevesiliitostyön jälkeen.

Alueidenvalvonnan tarkastaja on pitänyt 26.3.2020 työalueella katselmuksen urakoitsijan kanssa. Katselmuksesta laaditussa raportissa on mm. todettu, että kaupungin alueella olevaa ajoliittymää on päällystetty murskeella, mutta urakoitsijan mielestä kaivutyöilmoitus on voimassa 14.5.2020 asti, ja koska alueella tullaan vielä tekemään hulevesiliitokseen liittyviä kaivutöitä, ei hän ole tehnyt ilmoitusta työn toiminnallisesta kunnosta. Raporttiin on kirjattu tarkastajan huomautus siitä, kaivutyötä koskeva alueenkäyttömaksun päivittäinen veloitus jatkuu, kunnes työ on hyväksytysti toiminnallisessa kunnossa tai valmis.

Urakoitsija on 6.4.2020 ilmoittanut, että liitostyö tullaan tekemään 8.4.2020 ja pohja-asfaltointi seuraavana päivänä. Alueidenvalvonnan tarkastaja on tehnyt työalueella valvontakäynnin 9.4.2020 ja ilmoittanut tämän jälkeen maksuvelvolliselle, urakoitsijalle sekä maanrakennusurakoitsijalle, että työalue voidaan hyväksyä toiminnallisessa kunnossa olevaksi, ja kehottanut lähettämään kaupungille ilmoituksen toiminnallisesta kunnosta. Urakoitsija on ilmoittanut työalueen olevan toiminnallisessa kunnossa sähköpostitse 14.4.2020.

Maksuvelvolliselta on veloitettu ilmoituksen käsittely- ja valvontamaksu, maksu työn aloittamisesta ennen kaupungin suostumusta, maksu ylimääräisestä valvontakäynnistä ja käsittelystä sekä alueenkäyttömaksu 44 päivän ajalta 26.2.–9.4.2020.

Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita

Maksuvelvollisen mukaan alueenkäyttömaksu olisi tullut periä vain niiltä päiviltä, kun työalueella on tehty kaivutöitä. Maksuvelvollinen on vedonnut lisäksi siihen, ettei kaivutöitä ole tehty kaupungin alueella kuin 8.4.2020.

Maksuvelvollisen tontin kohdalla kaupungin yleinen alue ulottuu noin 5 metriä ajoradan reunasta tontille päin. Tontille vievä ajoliittymä sekä kohdalla oleva viheralue, joissa maksuvelvollisen tilaamia kaivutöitä on suoritettu, on kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitettua yleistä aluetta, jolla työskentelystä tulee tehdä ilmoitus kaupungille, ja jonka käytöstä työmaana kaupungilla on kunnossapitolain 14 b § 3 momentin perusteella oikeus periä maksu.

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu. Alueenkäyttömaksu veloitetaan koko työajalta. Talvikautena alueenkäyttömaksun veloitus katkeaa kaupungin taksapäätöksen mukaan siihen, kun alue on saatettu toiminnalliseen kuntoon ja asiasta on ilmoitettu kaupungille.

Maksuvelvollisen tilaama työ on aloitettu ennen kuin kaupunki on antanut kunnossapitolain mukaisen suostumuksen työn tekemiseksi yleisellä alueella. Tämän jälkeen työalue on jätetty odottamaan seuraavaa osuutta kaivuutyöstä, eikä maksuvelvollisen valtuutuksella toiminut urakoitsija ole ilmoittanut työaluetta toiminnallisessa kunnossa olevaksi kuin vasta 14.4.2020 alueidenvalvonnan tarkastajan yhteydenoton jälkeen. Työalueelta 20.3. ja 26.3.2020 otetuissa valokuvissa on nähtävissä, että kaupungin alueella olevan ajoliittymän asfaltti on ollut osittain rikkoutunut ja osittain päällystetty epätasaisesti murskeella. Hulevesiliitostyön jälkeen 9.4.2020 otetuissa valokuvissa ajoliittymän murskepäällyste on ollut tasattu.

Ottaen huomioon työalueelta otetut valokuvat, kaivutöiden jatkumisen helmikuun jälkeen huhtikuussa sekä sen, ettei maksuvelvollisen urakoitsija ole myöskään ilmoittanut työtä toiminnallisessa kunnossa olevaksi kuin vasta viimeisen kaivutyön jälkeen, ei alueen voida katsoa olleen kaupungin taksapäätöksessä tarkoitetulla tavalla toiminnallisessa kunnossa vasta kuin 9.4.2020.

Maksuvelvollinen on muistutuksessaan vedonnut myös siihen, että kaivutyöt hulevesiliitoksen osalta siirtyivät helmikuulta huhtikuulle maaurakoitsijan ja kaupungin aikataulujen sekä selvittelyiden vuoksi. Hulevesiliitostyön suunnittelun ja toteutuksen tilaaminen ovat työstä vastaavana toimineen maksuvelvollisen vastuulle kuuluvia asioita, eikä työn keston pidentyminen tästä syystä voida katsoa olevan kunnossapitolaissa tarkoitettu työstä vastaavasta riippumaton syy, jota ei voida ennakoida.

Aika, jolta alueenkäyttömaksua on peritty, ei näin ollen ole virheellinen, vaan se on perustunut maksuvelvollisen valtuutuksella toimineen urakoitsijan ilmoituksiin sekä työn tosiasialliseen kestoon. Asiassa ei ole myöskään sellaisia kunnossapitolakiin tai kaupungin taksapäätökseen perustuvia syitä alentaa tai jättää perimättä alueenkäyttömaksua.

Maksuvelvolliselta on määrätty 140 euron ylimääräinen maksu työn aloittamisesta ennen kaupungin suostumusta sekä lisäksi 70 euron ylimääräinen valvontakäynti- ja käsittelymaksu. Kaupungin taksaperiaatteiden mukaan kaupunki voi määrätä vähintään 140 euron maksun ylimääräisestä valvontatyöstä aiheutuneista kuluista, jos tarkastus- ja valvontatyöt johtuvat ilmoitusvelvollisuuden, laissa säädetyn tai lain nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden laiminlyönnistä. Kunnossapitolain 14 a §:n 1 momentin mukaan työ voidaan aloittaa, kun kunta on antanut suostumuksen työn aloittamiseen tai 21 vuorokauden päästä ilmoituksen tekemisestä, jos kunta ei ole käsitellyt ilmoitusta.

Maksuvelvollisen tilaama vesi- ja viemäriliitosten kaivutyö on tehty heti sen jälkeen, kun ilmoitus yleisellä alueella tehtävästä työstä on toimitettu kaupungille ja ennen kuin kaupunki on antanut suostumuksen työn tekemiselle. Kaupungille on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia sekä ilmoituksen käsittelyn että työn valvonnan osalta johtuen puutteellisesta ilmoituksesta, työn ennenaikaisesta aloittamisesta sekä suorittamisesta ilman vaadittua puukatselmusta. Maksuvelvolliselle on näin ollen voitu määrätä 140 euron ylimääräinen valvonta- ja käsittelymaksu työn aloittamisesta ennen kaupungin suostumusta. Sen sijaan ylimääräisen 70 euron valvontakäynneistä sekä käsittelystä perittävän maksun määräämiseen ei asiassa ole ollut perusteita. Tältä osin maksuvelvolliselle määrättyä maksua muutetaan muistutuksen johdosta.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusjohtajan päätöksen 20.2.2020 § 5 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käyttö ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Päätös tullut nähtäväksi 03.07.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, lakimies, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Päättäjä

Antti Mäkinen
yksikön päällikkö