Työturvallisuuden tarkastaminen, rakennusosaston toimintaympäristö, Abraham Wetterin tie, Stadin ammatti-ja aikuisopisto

HEL 2020-006678
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 13

Työturvallisuuden tarkastaminen, rakennusosaston toimintaympäristö, Abraham Wetterin tie, Stadin ammatti-ja aikuisopisto

Rehtori, Kampus 4

Päätös

Stadin ammatti- ja aikuisopiston kampus 4 rehtori päätti hankkia Abraham Wetteritien toimipaikan rakennusosaston toimintaympäristön tarkastuksen Kiwa Inspecta, Inspecta sertifiointi Oy:stä.

Päätöksen perustelut

Rehtori päätti toteuttaa rakennusalan toimintaympäristön työturvallisuuden tarkastuksen Stadin ammatti- ja aikuisopiston Abraham Wetterin tie 4:n toimipaikassa. Tarkastuksen tavoitteena on havaita (työntekijöiden) terveyttä ja turvallisuutta uhkaavia vaara- tai kuormitustekijöitä. Arviointi toteutetaan toukokuussa 2020 ja raportti toimenpide-ehdotuksineen on käytössä kesäkuussa 2020.

Tarkastuksen kohteina ovat:

- Toimintaympäristö ja sidosryhmäselvitys

- Turvallisuussuunnittelu

- Hallintatoimenpiteet

- Resurssit, pätevyydet, tietoisuus, viestintä, dokumentaatio ja sen hallinta

- Perehdytys

- Pelisäännöt: toiminnan suunnittelu ja ohjaus

- Ulkoinen siisteys

- Materiaalin hallinta

- Rakennustyön työn suoritusvaatimukset:

 Rakennusalue ja sen olosuhteet

 Sähkötekniset turvamääräykset

 Turvallisuusseuranta (ennakoivat seurannat ja mittaukset)

 Parantaminen

Tarjouspyynnöt lähetettiin 22.4.2020 sähköpostitse kolmelle palveluntuottajalle:

- Kiwa Inspecta / Inspecta Sertifiointi Oy

- Rakentamisen Laatu RALA ry

- Työturvallisuuskeskus

Määräaikaan 6.5.2020 mennessä tarjouksen jätti kaksi toimijaa; Kiwa Inspecta, Inspecta Sertifiointi Oy ja Rakentamisen Laatu RALA ry.

Tarkastuksen arvioijan kriteereiksi määriteltiin:

1. Hinta 60%

2. Arvioijan pätevyys 40%

- ISO 45001- työterveys- ja työturvallisuus- standardin tuntemus

- oppilaitosympäristön tuntemus (arvioitava kohde on opetuskäytössä, jossa työn johtaminen ja ohjaus kohdistuvat opiskelijoihin)

- ISO 45001-standardin mukaisen arvioijan pätevyys

- kokemus rakennusalalta tai rakennusalan opetustehtävistä ja sen auditoinnista

Tarjousten vertailu edellä mainittujen kriteereiden perusteella:

Kiwa Inspecta, Inscpecta sertifiointi Oy:

1. hinta 3885 € + alv 60 p

2. arvioijan pätevyys 30 p

- ISO 45001- työterveys- ja työturvallisuus- standardin tuntemus

- oppilaitosympäristön tuntemus (arvioitava kohde on opetuskäytössä, jossa työn johtaminen ja ohjaus kohdistuvat opiskelijoihin) (ei mainintaa)

- ISO 45001-standardin mukaisen arvioijan pätevyys

- kokemus rakennusalalta tai rakennusalan opetustehtävistä ja sen auditoinnista

Yhteensä 90 p

Rakentamisen Laatu RALA ry.:

1. hinta 4 700 € + alv 50 p

2. arvioijan pätevyys 20 p

- ISO 45001- työterveys- ja työturvallisuus- standardin tuntemus (ei mainintaa)

- oppilaitosympäristön tuntemus (arvioitava kohde on opetuskäytössä, jossa työn johtaminen ja ohjaus kohdistuvat opiskelijoihin)

- ISO 45001-standardin mukaisen arvioijan pätevyys (ei mainintaa)

- kokemus rakennusalalta tai rakennusalan opetustehtävistä ja sen auditoinnista

Yhteensä 70 p

Päätös tullut nähtäväksi 29.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Eeva Sahlman, rehtori, puhelin: 09 310 81806

eeva.sahlman@hel.fi

Tarja Taskinen, koulutuspäällikkö, puhelin: 09 310 84053

tarja.taskinen@hel.fi

Päättäjä

Eeva Sahlman
rehtori, Kampus 4