Meluilmoitus, murskaustyö, Asemapäällikönkatu 11, SRG Urakointi Oy

HEL 2020-006802
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 94

Päätös SRG-Urakointi Oy:n meluilmoituksesta koskien piikkausrobotin käyttöä osoitteessa Asemapäällikönkatu 11, Pasila

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä SRG-Urakointi Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee purkutyötä 1.6.2020 - 1.9.2020 arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 - 22.00 ja lauantaisin kello 9.00 - 16.00 osoitteessa Asemapäällikönkatu 11, seuraavin määräyksin:

  1. Piikkausrobotin käyttö on sallittua arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 - 22.00 ja tarvittaessa lauantaisin kello 9.00 - 16.00. Työtä ei saa tehdä yleisinä juhlapäivinä.
  2. Työtä koskeva tiedote on jaettava ennen toiminnan aloittamista ainakin osoitteisiin Asemapäällikönkatu 10 ja Opastinsilta 9. Tiedote on jaettava vähintään porraskäytäväkohtaisesti.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi työn kokonaiskesto ja päivittäiset työajat sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot.
  3. Rakentamisessa ja purkamisessa on aina käytettävä riittävän tehokkaita pölyntorjuntamenetelmiä. Katualueille levinnyt maa-aines on pestävä pois pölyämisen estämiseksi. Kuljetettaessa pölyäviä kuormia työmaan ulkopuolelle on kuormien oltava peitettyjä tai kasteltuja.
  4. Siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa viemäriin, vesistöön eikä maaperään. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

  1. Päivittäisen työajan rajoittaminen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi asukkaille kohtuutonta haittaa.
  2. Riittävällä tiedottamisella voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa haittaa ja häiriötä. Määräystä annettaessa on huomioitu Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  3. Määräys on tarpeen, jotta pölyä leviäisi ympäristöön mahdollisimman vähän. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
  4. Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden ja muiden kemikaalien käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on huomioitu Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 11 §.

Ilmoituksen tekijä

SRG-Urakointi Oy, Ahventie 4, 02170 Espoo

Y-tunnus: 2423738-7

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee Pasilan virastokeskuksen osittaista kunnostustyössä käytettävää piikkausrobotin käyttöä heti, kun on mahdollista kuitenkin viimeistään 14.6. - 1.9.2020 osoitteessa Asemapäällikönkatu 11. Purku- ja rakennustyötä virastokeskuksen eteläpuolisilla pihakansilla sekä ulko- että sisätiloissa arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 - 22.00 ja lauantaisin kello 9.00 -16.00. Työtä ei tehdä juhlapyhinä.

Työn meluisimmat laitteet ovat kaksi piikausrobottia, joiden aiheuttama A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq) 10 metrin päässä melulähteestä ilmoitetaan olevan korkeintaan 85 dB:ä. Toiminnan aiheuttama melutaso kadulla arvioidaan olevan noin 40 - 50 dB:ä.

Virastokeskus on kieltänyt runkoääntä aiheuttavat työvaiheet (mm. piikkausrobotin käyttö ja muunlainen poraaminen) maanantaista perjantaihin kello 9.00 - 15.00 aikana. Tästä syystä piikkausrobotin käytölle haetaan työaikaa arkisin maanantaista perjantaihin aina kello 22.00 saakka sekä tarvittaessa myös lauantaisin kello 9.00 - 16.00. Tavanomaista purku- ja kunnostustyötä tehdään maanantaista lauantaihin, piikkausrobottia ei käytetä jatkuvasti vaan vain työvaiheiden niin vaatiessa. Piikkausrobottien käyttöaika arvioidaan olevan reilun kuukauden verran ilmoitettuna aikana.

Työstä on ilmoituksen täydennyksen mukaan tiedotettu naapuruston virastotaloja 15.5.2020.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on tullut vireille 15.5.2020. Ilmoitusta on muutettu ja täydennetty sähköpostitse ja puhelimitse (Järvisalo/Tukia) 29.5.2020 seuraavasti: murskausta ei tehdä, aloitusajankohtaa siirrettiin, päivittäistä työaikaa tarkennettiin, aiheutuvaa melua arvioitiin ja tiedotuksen tilaa tarkennettiin.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat yksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-jaaineistot/ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätös tullut nähtäväksi 01.06.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32020

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Päättäjä

Päivi Kippo-Edlund
yksikön päällikkö