Tonttivaraus / aluevaraus, konseptikilpailu, Kolera-allas, Olympiaterminaali, Eteläranta, Laivasillankatu
- Helsingin kaupunginhallitus 22/12.06.2023
- Helsingin kaupunginhallitus 21/05.06.2023
- Kaupunkiympäristölautakunta 14/25.04.2023
- Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 10.04.2022
- Kaupunkiympäristölautakunta 36/16.11.2021
- Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 07.10.2021
- Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 29.06.2021
- Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 21.05.2021
- Kaupunkiympäristön toimialajohtaja 10.05.2021
- Kaupunkiympäristölautakunta 12/13.04.2021
- Kaupunkiympäristölautakunta 11/30.03.2021
- Helsingin kaupunginhallitus 10/04.03.2021
- Helsingin kaupunginhallitus 41/09.11.2020
- Helsingin kaupunginhallitus 39/02.11.2020
- Kaupunkiympäristölautakunta 25/08.09.2020
- Kaupunkiympäristölautakunta 24/01.09.2020
Aamukouluasia: Makasiinirannan laatu- ja konseptikilpailun tilanne ja eteneminen
Päätös
Kaupunginhallitus merkitsi saadun selvityksen tiedoksi.
Käsittely
Asian aikana kuultavana olivat tonttipäällikkö Sami Haapanen ja johtava arkkitehti Marjaana Yläjääski. Paikalla olivat myös erityisasiantuntija Mia Kajan ja yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 tavoitteena on kehittää Olympiaterminaalilta Kauppatorille ulottuvaa rantavyöhykettä siten, että alueesta muodostuu keskustan elinvoimaisuutta tukeva toiminnallinen kokonaisuus. Kaupungin merellisen strategian mukaan ranta-alueiden tulisi muodostaa kaikkien käytössä oleva yhtenäinen kokonaisuus.
Kaupunginhallitus varasi alueen 9.11.2020 (§ 772) kilpailun järjestämistä varten. Samalla kaupunginhallitus vahvisti alueen maankäytön kehittämislinjaukset ja kilpailun valmistelun lähtökohdat, joiden perusteella valmistelua on jatkettu. Kilpailumuotona on laatu- ja konseptikilpailu, jossa etsitään alueelle parasta kokonaissuunnitelmaa ja sille toteuttajaa.
Kaupunginvaltuusto teki 3.2.2021 (§ 19) periaatepäätöksen satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa. Päätöksen perusteella Eteläsataman maankäytön suunnittelua jatketaan niin kutsutun keskittämisskenaarion pohjalta siten, että matkustaja-autolauttaliikenne poistuu Makasiinirannan alueelta nykyisessä laajuudessa.
Alueen kehittämisen tavoitteena on muuttaa tällä hetkellä sataman terminaalitoimintoihin ja pysäköintiin käytettävä alue julkiseksi ja viihtyisäksi käveltäväksi kaupunkitilaksi, joka yhdistää Kauppatorin ja Kaivopuiston sekä mahdollistaa pääsyn meren ääreen. Alueelle tavoitellaan uutta kulttuuri-, palvelu-, liike ja muuta toimitilarakentamista. Kilpailussa haetaan laadullisesti erittäin korkeatasoista ja kunnianhimoista, mutta samaan aikaan toteutuskelpoista kokonaisratkaisua alueen kehittämisen sekä tulevan kaavoituksen ja toteutuksen pohjaksi. Kilpailun voittaja toimisi myös vastaisuudessa kaavoituksen kautta muodostettavien tonttien toteuttajana.
Kilpailussa on tarkoitus osoittaa tilaa tulevalle Arkkitehtuuri- ja designmuseolle. Museon toteutuksesta päätetään myöhemmin erikseen ja museorakennuksen osalta järjestetään erillinen arkkitehtuurikilpailu.
Kilpailuohjelma on tarkoitus tuoda kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn 30.3.2021. Kilpailualueen suunnitteluperiaatteet ovat olleet nähtävillä 25.1.-12.2.2021 ja ne on tarkoitus tuoda kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn samaan aikaan kilpailuohjelman kanssa. Kilpailu käynnistyy, kun lautakunta on hyväksynyt suunnitteluperiaatteet ja kilpailuohjelman.
Asiantuntijana osallistuvat tonttipäällikkö Sami Haapanen, johtava arkkitehti Marjaana Yläjääski ja erityisasiantuntija Mia Kajan.
Päätös tullut nähtäväksi 17.03.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Henri Kähönen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36027