Huleveden viemäröintialue 2020 Helsingissä, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä

HEL 2020-007936
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 256 §

Päätös huleveden viemäröintialueesta

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti, että Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY) huolehtii vesihuoltolain 17 a §:n mukaisesti huleveden viemäröinnistä alueilla, jotka ovat liitteenä olevissa kartoissa esitetty ”Huleveden viemäröintialue 2020” -merkinnällä. Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan huleveden viemäröintialueen sanallisen määrittelyn.

Päätös kumoaa Helsingin kaupungin teknisen lautakunnan 30.9.2003 antaman päätöksen (142 §) Helsingin Veden toiminta-alueesta huleveden viemäröinnin osalta Helsingissä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat insinööri Jarkko Nyman ja ympäristölakimies Tiina Tikkala. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Asian tausta

Aikaisemmat päätökset ja asiaa koskevat sopimukset

Helsingin kaupungin tekninen lautakunta on päättänyt 30.9.2003 (142 §) Helsingin Veden toiminta-alueesta. Päätöksen perusteella hulevesiviemäriverkoston osalta toiminta-alue kattaa kaikki ne kiinteistöt Helsingissä, joiden kohdalla on Helsingin Veden omistama yleinen putkitettu hulevesiviemäri. Kiinteistö kuuluu Helsingin Veden toiminta-alueeseen, jos Helsingin Veden omistaman vesijohdon tai viemärin etäisyys on enintään 20 metriä kiinteistön tai rakennuspaikan rajasta. Päätöksessä ei ole liitteenä karttaa, jolla alue olisi kuvattu.

HSY aloitti toimintansa vuoden 2010 alussa. Kuntayhtymässä yhdistyivät Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan vesilaitokset sekä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan (YTV) jätehuollon ja seutu- ja ympäristötiedon toiminnot. Tällöin Helsingin Vedelle määritelty huleveden viemäröintiä koskeva toiminta-alue siirtyi HSY:n huolehdittavaksi.

Vesihuoltolakiin tehdyn muutossäädöksen (681/2014, voimaan 1.9.2014) mukaan lain voimaan tullessa voimassa olleen 8 §:n mukaisesti hyväksytyllä toiminta-alueella vesihuoltolaitos huolehtii huleveden viemäröinnistä hyväksymispäätöksen mukaisesti siihen saakka, kunnes kunta tekee 17 a §:ssä tarkoitetun päätöksen siitä huleveden viemäröinnin alueesta josta vesihuoltolaitos huolehtii. Tämä siirtymäsäännös tarkoittaa, että edellä mainittua teknisen lautakunnan 30.9.2003 antamaa päätöstä (142 §) on noudatettava kunnes kunta antaa asiassa päätöksen vesihuoltolain 17 a §:n mukaisesti.

Vesihuoltolain 17 a §:n mukaisen huleveden viemäröinnin aluetta koskevan hallintopäätöksen edellytyksenä on, että kunta ensin neuvottelee ja sopii vesihuoltolaitoksen (HSY) kanssa kyseessä olevasta huleveden viemäröinnin alueesta.

Helsingin kaupunki on neuvotellut HSY:n kanssa siitä, että HSY huolehtii huleveden viemäröinnistä liitteenä olevilla suurpiirikohtaisilla kartoilla esitetyillä alueilla. Helsingin kaupunginhallitus on hyväksynyt
22.09.2014 § 964 puitesopimuksen kuntatekniikan yhteistyöstä HSY:n ja sen jäsenkuntien kesken. Puitesopimusta täydentää Helsingin kaupungin ja HSY:n välinen 19.1.2018 hyväksytty hulevesisopimus, jota on muutettu 21.6.2021 tehdyllä sopimusmuutoksella. HSY:n vastuulla ovat sopimuksen mukaan huleveden runkoviemärit, jotka ovat noin 75% huleveden viemäröintialueen rakenteista Helsingissä. Helsingin kaupungin vastuulla ovat katujen kuivatusrakenteet eli hulevesikaivot ja niistä runkoviemäriin johtavat putket, avouomat sekä hulevesipumppaamot. Nämä rakenteet ovat yhteensä noin 25% huleveden viemäröintialueen rakenteista Helsingissä.

Helsingin kaupungin hulevesiohjelma

Helsingin kaupunginhallitus on hyväksynyt 21.5.2018 (361 §) hulevesiohjelman, joka korvaa kaupunginhallituksen vuonna 2008 hyväksymän hulevesistrategian. Hulevesiohjelma koskee Helsingin kaupungin organisaation omia toimenpiteitä hulevesien kokonaisvaltaisen hallinnan kehittämiseksi suunnitelmallisesti, kestävästi ja pitkäjänteisesti.

Hulevesiohjelman mukaan hulevedet tulisi käsitellä seuraavan prioriteettijärjestyksen mukaisesti:

1. Ensisijaisesti hulevedet käsitellään ja hyödynnetään syntypaikallaan.
2. Hulevedet johdetaan pois syntypaikaltaan hidastavalla ja viivyttävällä järjestelmällä.
3. Hulevedet johdetaan pois syntypaikaltaan hulevesiviemärissä yleisillä alueilla sijaitseville hidastus- ja viivytysalueille ennen vesistöön johtamista.
4. Hulevedet johdetaan hulevesiviemärissä suoraan vastaanottavaan vesistöön.
5. Hulevedet johdetaan sekavesiviemärissä Viikinmäen puhdistamolle.

Hulevesiohjelmassa on todettu, että ohjelmaa laadittaessa valmisteltiin samanaikaisesti myös Helsingin kaupungin ja HSY:n välistä edellä mainittua hulevesisopimusta, jolla määritettiin HSYn ja kaupungin välinen vastuu ja työnjako hulevesien hallinnassa. Hulevesiohjelmassa ei ole otettu kantaa siihen, vaikuttaako hulevesisopimus jollakin tavalla hulevesiohjelman prioriteettijärjestykseen. Kuitenkin hulevesiohjelmaan liitetyissä vesihuoltolain säännöksissäkin todetaan, että kiinteistöillä on liittymisvelvollisuus vesihuoltolaitoksen (tässä tapauksessa HSY) hulevesiviemäriin, jos kunta on tehnyt vesihuoltolain 17 a §:n mukaisen päätöksen siitä, että vesihuoltolaitos huolehtii huleveden viemäröinnistä määrätyllä alueella. Vesihuoltolain 17 a §:n mukainen päätös ei ole este sille, etteikö kiinteistö voisi viemäriin liittymisen lisäksi esimerkiksi hidastaa tai viivyttää hulevesiään kiinteistöllä.

Kuuleminen ja lausunnot

Suunniteltuun huleveden viemäröintialueeseen kuuluvien kiinteistöjen omistajille ja haltijoille varattiin tilaisuus tulla kuulluksi ennen asian ratkaisemista. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia oli yli 30. Ilmoitus yleistiedoksiannosta julkaistiin kaupunkiympäristön toimialan verkkosivulla ja Helsingin Uutisissa 11.8.2021. Vastineiden toimittamiselle varattiin aikaa 10.9.2021 saakka. Asiasta ei saatu yhtään vastinetta, mutta joitakin puhelintiedusteluja. Tiedustelut koskivat suunnitellun huleveden viemäröintialueen tonttikohtaista tulkintaa ja mahdollisuutta hakea vapautusta liittymisvelvollisuudesta HSY:n hulevesiviemäriin.

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle varattiin tilaisuus lausunnon antamiseen. Lausuntoja ei saatu määräaikaan 10.9.2021 mennessä.

HSY:lle osoitettiin 17.11.2021 pyyntö selvittää vesihuoltolain 17 a §:ssä säädettyjä edellytyksiä, jotka liittyvät mm. huleveden viemäröinnin järjestämisen taloudellisuuteen ja viemäröinnistä perittäviin maksuihin. HSY antoi pyydetyn selvityksen 23.11.2021.

HSY:n selvityksen mukaan Helsingin kaupungin esitetty päätös HSY:n huleveden viemäröintialueeksi ei HSY:n näkemyksen mukaan aiheuta oleellista muutosta nykytilanteeseen, jossa toimitaan kaupungin päättämän ja voimassa olevan aiemman lainsäädännön mukaisesti päätetyn huleveden viemäröinnin toiminta-alueeseen perustuen, eikä päätös johda vesihuoltolaitokselle kohtuuttomaan tilanteeseen, eikä se aiheuta HSY:lle sellaisia huleveden viemäröintivelvoitteita, joista se ei kykenisi huolehtimaan.

Koska HSY ei joudu päätöksen vuoksi taloudellisesti kohtuuttomaan tilanteeseen, ei hulevesiviemäröinnin kustannuksista niin ikään aiheudu kiinteistön omistajille ja haltijoille kohtuuttomia maksuja, eikä päätös vaihtoehtoisesti vaaranna laitoksen taloudellista tilannetta. Huleveden kustannusten kattamiseksi perittävät maksut pysyvät kiinteistön omistajien ja haltijoiden näkökulmasta lain maksusäännösten mukaisina. Kiinteistön omistajien ja haltijoiden näkökulmasta nykyiset maksut ovat edullisemmat, kuin ne aiheuttamisperiaatteen mukaan voisivat olla. Lisäksi HSY huomauttaa, että huleveden maksutuloilla ei nykyisin kateta täysimääräisesti huleveden viemäröinnin kustannuksia.

Perustelut

Lainsäädäntö

Vesihuoltolain 2 §:n mukaan vesihuoltolakia sovelletaan rakennetulla alueella maan pinnalle, rakennuksen katolle tai muulle pinnalle kertyvän sade- tai sulamisveden (hulevesi) viemäröintiin siltä osin kuin vesihuoltolaitos siitä huolehtii. Lisäksi vesihuoltolain hulevesiä koskevia säännöksiä sovelletaan perustusten kuivatusvesiin.

Vesihuoltolain 17 a §:n mukaan kunta voi päättää vesihuoltolaitoksen kanssa neuvoteltuaan, että laitos huolehtii päätöksessä määriteltävällä alueella huleveden viemäröinnistä yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaavasti. Viemäröinti on osa maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 103 b §:ssä tarkoitettua hulevesien hallintaa. 

Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen edellytyksenä on, että:
1) vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan huleveden viemäröinnistä taloudellisesti ja asianmukaisesti; ja
2) viemäröinnin kustannusten kattamiseksi perittävät maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi.

Lisäksi 1 momentissa tarkoitetun päätöksen edellytyksenä on, että kunta ja laitos ovat sopineet huleveden viemäröinnistä tai, jos tällaista sopimusta ei ole, hulevedet viemäröidään päätöksessä tarkoitetulla alueella maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen asemakaavan, hulevesisuunnitelman, katusuunnitelman tai yleisen alueen suunnitelman mukaisesti.

Päätökseen on liitettävä kartta, jossa esitetään alueet, joilla on vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriverkosto, sekä alueet, joille verkosto rakennetaan. (Vesihuoltolain 17 a §.)

Vesihuoltolakiin tehdyn muutossäädöksen (681/2014, voimaan 1.9.2014) mukaan lain voimaan tullessa voimassa olleen 8 §:n mukaisesti hyväksytyllä toiminta-alueella vesihuoltolaitos huolehtii huleveden viemäröinnistä hyväksymispäätöksen mukaisesti siihen saakka, kunnes kunta tekee 17 a §:ssä tarkoitetun päätöksen huleveden viemäröinnistä.

Asian arviointi

Helsingin kaupunki ja HSY ovat tehneet sopimuksen huleveden viemäröinnistä v. 2018 ja päivittäneet sopimusta v. 2021. Hulevesisopimus on edellytys sille, että kunta voi tehdä vesihuoltolain 17 a §:n mukaisen päätöksen siitä, että vesihuoltolaitos (HSY) huolehtii huleveden viemäröinnistä määritellyllä alueella. Huleveden viemäröintialue määräytyy tässä päätöksessä siis sen mukaisesti mitä hulevesisopimuksessa ja sen muutossopimuksessa on sovittu.

Huleveden viemäröintialue, josta HSY vesihuoltolaitoksena huolehtii, on esitetty liitteenä olevissa suurpiirikohtaisissa kartoissa merkinnällä ”Huleveden viemäröintialue 2020”. Alue on sama kuin kuulemisvaiheessa merkinnöillä ”Huleveden viemäröintialue 2019” ja ”Huleveden viemäröintialueen tarkistamisessa alueelle lisätyt kiinteistöt” esitetty alue. Huleveden viemäröinnin kartta ja liitteenä oleva sanallinen määrittely täydentävät toisiaan. Mikäli kiinteistö kuuluu karttaesityksen mukaan huleveden viemäröintialueeseen, mutta sanallisen määrittelyn mukaan kyseessä on huleveden viemäröintialueen ulkopuolinen kiinteistö, sovelletaan sanallista määrittelyä huleveden viemäröintialueesta. Mikäli kiinteistön sijainti huleveden viemäröintialueella jää sanallisenkin määrittelyn perusteella epäselväksi, ratkaistaan asia kiinteistön hyväksi.

Suurpiirikohtaisilla kartoilla on lisäksi esitetty suunnitelma huleveden viemäröintialueen alustavasta laajenemisesta vuosina 2021-2022. Tästä alueesta tehdään erillinen päätös, kun se on ajankohtaista.

Huleveden viemäröintialue määräytyy yhdyskuntatarpeen kehitystä vastaavasti. Huleveden viemäröintialueeseen kuuluvat hulevesiviemärin välittömässä läheisyydessä olevat kiinteistöt sekä muut hulevesiviemäröinnin piirissä olevat kiinteistöt. Hulevesiviemäröinnin piiriin kuuluvilla kiinteistöillä tarkoitetaan esimerkiksi kiinteistöjä, joiden läheisyydessä kaikki kadut ovat hulevesiviemäröityjä eli alueen hulevedet kerätään hulevesiviemäreihin. Osa kiinteistöistä on rajattu kuulumaan huleveden viemäröintialueeseen vain osittain. Huleveden viemäröintialuepäätös koskee näiden kiinteistöjen osalta vain sitä osaa kiinteistöstä, joka on rajattu kuuluvaksi huleveden viemäröintialueeseen.

Huleveden viemäröinnin maksujen arvioidaan HSY:n 23.11.2021 antaman selvityksen perusteella pysyvän kohtuullisina ja vesihuoltolaitoksen pystyvän huolehtimaan huleveden viemäröinnistä taloudellisesti ja asianmukaisesti. Huleveden viemäriin liittymismaksu riippuu kiinteistötyypistä ja kiinteistön kerrosalasta. Esimerkiksi kerrosalaltaan 101-250 k-m2 kokoisen asumiskäytössä olevan pientalokiinteistön liittymismaksu on HSY:n taksan mukaan tällä hetkellä 1041,60 euroa (alv 24%).

Vesihuoltolain muutoksen (681/2014) mukaisesti tällä päätöksellä selvyyden vuoksi samalla kumotaan teknisen lautakunnan 30.9.2003 tekemä päätös (142 §) siltä osin kuin se koskee huleveden viemäröinnin aluetta. Koska 30.9.2003 tehty päätös ei sisällä huleveden viemäröintialueen määrittelyä kartalla, ei tällä päätöksellä voida arvioida sitä, kuinka paljon HSY:n huolehtima huleveden viemäröintialue tosiasiassa muuttuu tällä päätöksellä. Arviolta suuri osa kiinteistöistä on kuitenkin jo aiemmin kuulunut huleveden viemäröinnin alueeseen.

Tiedoksi kiinteistöjen omistajille ja haltijoille

Kun kunta on päättänyt vesihuoltolain 17 a §:n mukaisesta huleveden viemäröintialueesta, tähän alueeseen kuuluvat kiinteistöt on vesihuoltolain 17 b §:n mukaan liitettävä vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriin. Kiinteistön liittämisvelvollisuus on siten lakisääteistä. Vaihtoehtoisesti kiinteistölle voi hakea vapautusta liittymisvelvollisuudesta vesihuoltolain 17 c §:n mukaisesti. Vapautusta koskeva hakemus tehdään kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Kiinteistön liittämisestä HSY:n hulevesiviemäriin tehdään erillinen sopimus HSY:n kanssa. Hulevesiviemäriin liittymissuunnitelmat on ennen töiden aloittamista esitettävä Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelulle.

Täytäntöönpano

Päätöstä tulee noudattaa muutoksenhausta huolimatta ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovelletut oikeusohjeet

Vesihuoltolaki (119/2001) 17 a, 32 §
Hallintolaki (343/2003) 34 , 62 §
Kuntalaki (410/2015) 139, 140, 143 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi viranomaisille sähköisesti tavallisena tiedoksiantona ja huleveden viemäröintialueeseen kuuluville kiinteistöjen omistajille ja haltijoille yleistiedoksiantona hallintolain mukaisesti, koska vastaanottajia on yli 30.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 28.10.2021 § 215

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.12.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Kunnallisvalituksen saa tehdä:

  • se, jonka etua tai oikeutta asia saattaa koskea (asianosainen)
  • kunnan jäsen;
  • valvontaviranomainen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi yleistiedoksiantona, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä yleistiedoksiantoa koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Asian katsotaan tulleen viranomaisen tietoon postitse lähetetyn kirjeen saapumispäivänä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, viranomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Lisätietojen antaja

Jarkko Nyman, insinööri, puhelin: 09 310 37094

jarkko.nyman@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.