Poistumisturvallisuusselvitys, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy/Amanda, Alppikatu 2 B, Hoiva Oy

HEL 2020-008319
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 17
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Scilla, Alppikatu 2 B Helsinki.

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskee Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n kohdetta Scilla, osoitteessa Alppikatu 2 B, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- määräaikaisen palotarkastuksen jälkivalvontakäynti 20.3.2018
- poistumisturvallisuusselvitykset 5.11.2018 ja 25.4.2020
- Rakennuslupa-asiakirjoja (11-2066-11-B).

Hoivakoti Scilla tarjoaa tehostettua asumispalvelua ikääntyneille muistisairaille asukkaille. Asukaspaikkoja on yhteensä 24 (kaksikymmentäneljä).

Toiminnanharjoittajan toimittaman selvityksen mukaan kaikilla asukkailla on alentunut havainto-, ymmärrys ja liikkumiskyky ja he tarvitsevat vähintään yhden henkilön apua poistumiseen. Asukkaiden vapaata poistumista hoivakodin tiloista on rajoitettu.

Hoivakoti Scilla sijaitsee Helsingin Diakonissalaitoksen Alppikorttelissa, 4-kerroksisen Amanda-rakennuksen kolmannessa kerroksessa. Rakennuksen alkuperäinen osa on valmistunut vuonna 1897 ja rakennusta on sittemmin laajennettu ja peruskorjattu useaan otteeseen. Kerroksissa 1-2. toimii Rinnekodin asumisyksiköitä, joiden osalta poistumisturvallisuuden arviointi on laadittu erikseen. Muissa kerroksissa on toimisto-, kokous- ja teknisiä tiloja.

Rakennuksen paloluokka on P1 (kerrososastointi) ja se on varustettu sekä automaattisella paloilmoitinlaitteistolla että automaattisella sammutuslaitteistolla. Alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet.

Henkilökunta on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina. Henkilökunnalla järjestetään säännöllistä paloturvallisuuskoulutusta. Hätätilanteessa saadaan tarvittaessa henkilökuntaa apuun myös muilta osastoilta.

Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan asukkaat asuvat omissa huoneissaan. Kolmannen kerroksen yhteiset tilat muodostavat yhden palo-osaston ja kaikki asuinhuoneet on osastoitu vähintään EI15-rakentein. Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan asuinhuoneiden ovet ovat luokkaa EI30. Rakennuksen alkuperäinen ikä ja rakennuslupa-asiakirjan tiedot huomioiden oletuksena kuitenkin on, että asuinhuoneiden välinen osastointi on vähintään ja alimmillaan luokkaa EI15. Tämä on huomioitava mahdollisessa evakuointitilanteessa henkilökunnan toimissa. Porrashuoneet sekä hissikuilut ovat omia palo-osastojaan (EI60).
Tiloista johtaa ulos kaksi poistumisreittiä: B-rappu on ensisijainen poistumisreitti ja sen kautta evakuointi tapahtuu 1. kerroksen käytävään. Vaihtoehtoinen poistumisreitti on C-rappu, josta johtaa reitti porrashuoneen kautta ulos.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä. Arvio perustuu:
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §.

Päätös tullut nähtäväksi 02.07.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Päättäjä

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.