Meluilmoitus, purkutyö, Bulevardi 7, Fortum Waste Solutions Oy
Päätös Fortum Waste Solutions Oy:n meluilmoituksesta, joka koskee iskuvasaran ja imuauton käyttöä osoitteessa Bulevardi 7, Kamppi
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Fortum Waste Solutions Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee iskuvasaran ja imuauton käyttöä 1.10.2020 - 31.3.2021 osoitteessa Bulevardi 7, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Iskuvasaran käyttö on sallittu maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00 ja lauantaisin klo 8.00 - 16.00. Imuauton käyttö on sallittu ainoastaan maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00.
- Työtä koskeva tiedote on jaettava hyvissä ajoin ennen töiden aloittamista porraskäytäväkohtaisesti kaikkiin rakennuksiin vähintään 100 metrin säteellä työkohteesta. Tiedotteesta on käytävä ilmi työn kesto, päivittäiset työajat sekä urakoitsijan ja työn tilaajan yhteystiedot.Toiminnasta aiheutuvan meluhaitan torjunnasta tulee sopia päiväkoti Eliaksen johtajan kanssa neuvottelemalla ennen töiden aloittamista ja tarvittaessa töiden aikana. Toiminnasta ei saa aiheutua häiriötä päiväkodin lasten päiväuniaikaan eikä se saa vaarantaa lasten turvallista ulkoilua.
- Työmaan raskaan liikenteen ajoväylien pölyäminen on estettävä tarkoituksenmukaisella pölynsidonta-aineella. Työmaan päällystetyille ajoväylille ja katualueille levinnyt maa-aines on pestävä pois pölyämisen estämiseksi. Kuljetettaessa pölyäviä kuormia työmaan ulkopuolelle on kuormien oltava peitettyjä tai kasteltuja.
- Siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa viemäriin tai maaperään. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.
Käsittelymaksu
Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Päivittäisen työajan rajoittaminen on tarpeen, jotta melusta ja tärinästä ei aiheutuisi asukkaille kohtuutonta haittaa.
- Lähiympäristön tiedottamisella sekä neuvottelemalla melun torjunnasta erityisen herkkien kohteiden kanssa ehkäistään melusta mahdollisesti aiheutuvia kohtuuttomia haittoja. Määräystä annettaessa on huomioitu Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Määräys on tarpeen, jotta ajoväyliltä ja kuljetettavista kuormista leviäisi mahdollisimman vähän pölyä ympäristöön. Määräystä annettaessa on huomioitu Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
- Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on huomioitu Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 11 §.
Ilmoituksen tekijä
Fortum Waste Solutions Oy, Kuulojankatu 1, 11120 Riihimäki
Y-tunnus: 0350017-4
Yhteyshenkilö: Kari Kataja, puh. 0400 415 860, kari.kataja@fortum.com
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee iskuvasaran ja imuauton käyttöä 1.10.2020 - 31.3.2021 osoitteessa Bulevardi 7. Iskuvasaraa käytetään sisätiloissa pintalattioiden purkuun ja imuautoa käytetään holvien täytön tyhjennyksessä. Ilmoituksen mukaan viikoittainen työaika on maanantaista perjantaihin klo 8.00 - 18.00 ja lauantaisin klo 8.00 - 16.00.
Kuva 1. Työmaa-alue
Melun leviämistä torjutaan pitämällä aukot ja ovet kiinni työn aikana. Toiminnasta tiedotetaan lähiympäristöön porraskäytäväkohtaisesti.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 31.8.2020. Ilmoitusta on tarkennettu 2.9.2020. Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-jaaineistot/
ilmoitukset/.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa 31.3.2021 saakka.
Päätös tullut nähtäväksi 17.09.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65100 Vaasa | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Leona Silberstein, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 36883