Maksuperusteiden määrääminen, kaupunkiympäristön toimiala, ympäristöterveydenhuollon taksa 1.1.2021 alkaen
Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa 1.1.2021 alkaen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon taksan ja maksut, jotka on koottu taksan liitteenä oleviin maksutaulukoihin.
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää hyväksyä liitteenä olevan ympäristöterveydenhuollon taksan ja maksut, jotka on koottu taksan liitteenä oleviin maksutaulukoihin.
Perustelut
Kunnan on perittävä elintarvikelain (23/2006) 71 §:n mukaisesti elintarvikealan toimijalta hyväksymänsä taksan mukainen maksu. Kunnan on perittävä myös tupakkalain (549/2016) 90 §:n nojalla taksan mukainen maksu tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäis- ja tukkumyynnistä, asuntoyhteisöjen tupakointikieltoa koskevan hakemuksen käsittelystä sekä 91 §:n nojalla valvontamaksuista. Kunta voi periä lääkelain (395/1987) 54 d §:n nojalla nikotiinivalmisteiden vähittäismyyntiluvan hakijalta vähittäismyyntiluvasta maksun. Lisäksi kunta voi periä vähittäismyyntiluvan haltijalta valvontaan liittyvistä toimenpiteistä vuosittaista valvontamaksua. Lisäksi kunnan on perittävä terveydensuojelulain (763/1994) 50 §:n mukaiset maksut.
Ympäristöterveydenhuollon taksaan on tehty muutoksia, jotta taksa vastaa paremmin tarkastustoiminnassa tapahtuneita muutoksia ja maksut vastaavat niihin käytettyä työaikaa. Ruokaviraston ja Valviran tulkinnan mukaan myös toimijanvaihdoksesta tehtävän ilmoituksen käsittelystä on mahdollista periä maksu ja asia on täsmennetty taksaan. Elintarvikehuoneistojen tarkastusmaksut nousevat enintään 60 eurolla, koska Ruokaviraston valtakunnallisen ohjeen mukaiset suositellut tarkastusajat ovat nousseet tunnilla.
Voimaantulo
Taksa ja maksutaulukko ovat mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta voimassa 1.1.2021 alkaen. Tällä päätöksellä kumotaan aiemmin voimassa ollut ympäristöterveydenhuollon taksa.
Sovelletut säännökset
Elintarvikelaki (23/2006, muut 1397/2019) 71, 72 ja 74 §
Tupakkalaki (549/2016) 90, 91, 92 ja 106 §
Lääkelaki (395/1987) 54 d §
Terveydensuojelulaki (763/1994, muut. 942/2016) 50, 50 a ja 56 §
Helsingin kaupungin hallintosääntö 16 luku 2 § kohta 9
Kuntalaki (410/2015) 134, 137, 138 ja 143 §
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Ympäristöterveydenhuollon taksaan on tehty muutoksia, jotka on esitelty alla. Taksan tuntihinta on tarkistettu toimialauudistuksen myötä ja on nyt 60 €/h (aikaisempi 64 €/h).
Elintarvikelain mukaiset maksut
Taksaan on lisätty toimijanvaihdosilmoitusten käsittelymaksu. Muutos tulee lisäämään vuosittaisia tuloja arviolta 60 000 euroa, jos toimijanvaihdosilmoitusten määrä pysyy nykyisellä tasolla.
Elintarvikelain mukaiset tarkastusmaksut on tarkistettu Ruokaviraston ohjeen 10503/3 (Elintarvikehuoneiston ja kontaktimateriaalitoiminnan riskiluokitus ja elintarvikelainsäädännön mukaisen valvontatarpeen määrittäminen) mukaisesti, jossa tarkastukseen käytettävää aikaa on lisätty yhdellä tunnilla. Tarkastusmaksut nousevat enintään 60 eurolla. Esimerkiksi keskikokoisen myymälän (200-1000 m²) tai ravintolan (6-150 asiakaspaikkaa tai 50-500 annosta/vrk) tarkastusmaksu oli aikaisemmin 200 euroa ja uuden taksan mukaan 240 euroa. Apteekkien elintarvikemyynti on määritelty valtakunnallisesti kuuluvan elintarvikevalvonnan piiriin, joten niitä koskeva tarkastusmaksu on lisätty taksaan.
Elintarvikelain muutoksen 1.1.2020 myötä kunnan vastuulle siirtyneen sisämarkkinatuonnin valvonnan osalta taksaan on lisätty 100 euron lisämaksu salmonellaerityistakuutuotteiden tarkastuksesta. Vientitodistusten osalta on lisätty mahdollisuus periä maksu erillisestä Ruokavirastosta tilattavasta maksullisesta turvapaperipohjasta.
Lisäksi taksaan on täsmennetty mitä maksuja peritään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 625/2017 79-85 artiklan nojalla. Esimerkiksi toimijalle annetun kehotuksen noudattamisen valvomiseksi tehdystä tarkastuksesta ja muista valvonnallisista toimenpiteistä, kuten elintarvike-erien merkitsemisestä toimijalle annetun kiellon johdosta, voidaan periä maksuja.
Terveydensuojelulain mukaiset maksut
Taksaan on lisätty maininta toimijanvaihdosilmoitusten käsittelymaksusta. Lisäksi taksassa esitettyihin terveydensuojelulaissa säädettyjen kunnan viranomaisen suoritteisiin on lisätty erillinen kohta säteilylain 173 §:ssä tarkoitettujen solariumlaitteiden tarkastuksista. Taksataulukkoon on muutettu kauneushoitoloiden tai muiden ihonkäsittelypaikkojen, solariumien ja tatuointiliikkeiden kohdalle asiakaspaikkojen lukumäärä asiakkaiden yhtäaikaiseksi enimmäismääräksi. Taksataulukkoon on lisätty maksu terveydensuojelulain 26 §:n mukaisen terveyshaitan selvittämiseksi tai haitan poistamisen varmistamiseksi tehdystä tarkastuksesta asunnossa tai muussa oleskelutilassa.
Taksaan on lisätty maininta terveydensuojelulain 20 §:n mukaisesta talousvesilaitoksen riskinarviointia koskevasta hyväksymismaksusta. Maksu määräytyy käytetyn ajan perusteella vastaavasti kuin talousvesilaitoksen hyväksymistä tai sen olennaista muutosta koskeva maksu.
Tupakka- ja lääkelain mukaiset maksut
Ei muutoksia.
Hallintosääntö
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena. Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n kohdan 9 mukaan ympäristö- ja lupajaosto päättää mm. rakennusvalvonnan sekä ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon taksoista.
Päätös tullut nähtäväksi 13.10.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.
Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto | |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Riikka Åberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32010
Päivi Vepsäläinen, vs. yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 64323