Meluilmoitus, raitioradan kunnossapito, Runeberginkatu 48, HKL

HEL 2020-010477
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 159

Päätös HKL-Kunnossapidon meluilmoituksesta koskien raitioradan kunnossapitotyötä osoitteessa Runeberginkatu 48, Taka-Töölö

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä HKL-Kunnossapidon ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee raitioradan kunnossapitotyötä 19.10. - 23.10.2020 arkisin maanantaista perjantaihin kello 0.00 - 24.00 osoitteissa Runeberginkatu 48, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Asukkaiden yöunta häiritsevää melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö on kiellettyä yöaikaan kello 22.00 - 7.00 ilman pakottavaa ja perusteltua syytä.
     
  2. Työkoneen puomiin kiinnitettyä hydraulista iskuvasaraa saa käyttää pakottavasta ja perustellusta syystä enintään kahtena yönä seitsemän vuorokauden aikana.
  3. Yöaikaan käytettävän hydraulisen iskuvasaran pitää olla meluvaimennettu eli CityRammer-tyyppinen.
  4. Työtä koskeva tiedote on jaettava ennen työn aloittamista vähintään kaikkiin niihin rakennuksiin, jotka sijaitsevat 200 metrin säteellä työkohteesta. Asuinrakennuksissa tiedote on jaettava vähintään jokaiseen porraskäytävään, mutta mieluiten jokaiseen asuinhuoneistoon.

    Tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Töölö-Seura ja Töölön kaupunginosat.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi työn kesto ja päivittäinen työaika, perustelu yötyölle sekä työn suorittajan ja työn tilaajan yhteystiedot.
  5. Meluhaittojen riittävästä torjunnasta tulee sopia ennakkoon Tölö Gymnasiumin (osoite Sandelsinkatu 3) ja Töölön kirkon (osoite Topeliuksenkatu 4) kanssa neuvottelemalla.
     
  6. Työkohteen pölyäminen on estettävä kastelemalla, pölynkeräyslaitteistolla tai työkohteen ympärille rakennettavalla suojarakennelmalla. Kadulle levinnyt pölyävä hienoaines on pestävä pois.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §).

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Yöaikainen melu aiheuttaa asukkaille eniten häiriötä, joten on tärkeää, että yöllä tehdään vain ne työvaiheet, joita ei liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi voi tehdä päiväaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 22 §.
     
  2. Työkoneen puomiin kiinnitetty hydraulinen iskuvasara on ilmoitetun työn meluisin laite ja lisäksi sen melu on iskumaista. Iskuvasaran käytön jaksottaminen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi asukkaille kohtuutonta haittaa.
  3. Yöaikainen melu aiheuttaa asukkaille eniten häiriötä, joten on tärkeää, että yöllä käytetään meluntorjunnassa parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa. Ympäristöpalveluiden tietojen mukaan CityRammer-tyyppinen iskuvasara on jopa 10 dB hiljaisempi kuin tavanomainen iskuvasara.
  4. Tiedottamalla voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa haittaa tai häiriötä. Tiedottamisen avulla asukkaat ja muut häiriytyvät kohteet voivat varautua ennakolta tulevaan meluhaittaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 ja 22 §.
  5. Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta työstä ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa koulun ja kirkon toiminnoille. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
     
  6. Määräys on tarpeen, jotta työn aiheuttama pölyhaitta olisi mahdollisimman vähäinen. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 19 §.

Ilmoituksen tekijä

HKL-Kunnossapito, PL 55250, 00099 Helsingin kaupunki

Y-tunnus: 0201256-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee raitioradan kunnossapitotyötä 19.10. - 23.10.2020 arkisin maanantaista perjantaihin kello 0.00 - 24.00 osoitteissa Runeberginkatu 48. Kiskonvaihto tehdään kahden yön aikana viikoilla 43.

Melupäästöt aiheutuvat kaivinkoneesta, hydraulisesta iskuvasarasta (City Rammer 24), kauhakuormaajasta, kuorma-autosta ja hitsauskontista. Ilmoituksen mukaan hydraulisen iskuvasaran aiheuttama melutaso (LAeq) on 10 metrin päässä melulähteestä noin 92 dB ja muun toiminnan 82 dB.

Melun leviämisestä ilmoituksessa todetaan, että lähimmillään noin 20 metrin päässä työkohteesta sijaitsee liikehuoneistoja, hotelleja, asuinhuoneistoja ja ravintoloita. Työn aiheuttama melutaso (LAeq) on edellä mainittujen kohteiden luona 82 - 92 dB.

Ilmoituksessa ei ole mainittu melulle altistuvina kohteina seuraavia erityisen herkkiä kohteita: Tölö Gymnasium (osoite Sandelsinkatu 3) ja Töölön kirkko (osoite Topeliuksenkatu 4).

Meluntorjuntatoimina ilmoituksessa todetaan, että melua aiheuttavat työvaiheet pyritään tekemään päiväaikaan. Kiskonvaihtotyötä tehdään enintään kaksi yötä/viikko. Lisäksi työstä jaetaan porraskäytäväkohtainen tiedote noin 200 metrin säteelle työkohteesta viisi päivää ennen työn aloittamista. Muissa kuin asuinrakennuksissa käydään lisäksi paikan päällä ilmoittamassa työn ajankohdat ja siitä aiheutuva haitta.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 18.9.2020.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätös tullut nähtäväksi 07.10.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Harri Pasanen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013

harri.pasanen@hel.fi

Päättäjä

Päivi Kippo-Edlund
yksikön päällikkö