Tarveselvitys, päiväkodin uudisrakennus, Korvatunturintie 7, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2020-010525
Asialla on uudempia käsittelyjä
12. / 256 §

Osoitteeseen Korvatunturintie 7 toteutettavan päiväkoti Tunturin korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksen hyväksyminen

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä osoitteeseen Korvatunturintie 7 toteutettavan päiväkoti Tunturin korvaavan uudisrakennuksen tarveselvityksen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeiden jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja lasten näkemykset tilojen kehittämisessä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Nykyisen päiväkoti Tunturin tilat ovat huonokuntoisia, eivätkä riitä alueen kasvavalle palvelutarpeelle.

Korvaavaan uudisrakennukseen toteutetaan varhaiskasvatukselle ja esiopetukselle tilat noin 150 lapselle. Mellunmäen alueelle osoitteeseen Korvatunturintie 7 toteutettava uudisrakennus otetaan käyttöön kalustettuna elokuuhun 2024 mennessä.

Toteutettavissa tiloissa voidaan joustavasti järjestää varhaiskasvatusta uuden rakentuvan alueen muuntuviin tarpeisiin. Tilojen joustava käyttö on huomioitu tilojen mitoittamisessa. Nykyisistä tiloista luovutaan korvaavan uudisrakennuksen valmistuttua.

Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä

Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Vuosina 2017-18 aikana Mellunkylän alueella toteutettiin palveluverkkotarkastelu kaupungin kanslian, kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä. Tarkastelussa selvitettiin alueen väestön kasvuun perustuvia palvelutarpeita.

Päiväkoti Tunturin nykyiset tilat ovat riittämättömät kasvavalle käyttäjämäärälle, eivätkä ne kaikilta osin tue varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamista.

Mellunmäkeen suunniteltu päiväkotirakennus sijaitsee Mellunkylän peruspiirissä ja se vastaa alueen palvelutarpeisiin. Uusimman väestöennusteen mukaan Mellunkylän peruspiirin 1-6v. väestö vähenee kokonaisuudessaan seuraavan kymmenen vuoden aikana noin 150 lapsella. Kehitys vaihtelee kuitenkin osa-alueittain. Mellunmäen osa-alueen 1-6v. väestön kasvu poikkeaa merkittävästi muista osa-alueista, kuten Kivikko, Kurkimäki, Kontula ja Vesala. Mellunmäen osa-alueen 1-6v. väestön ennustetaan kasvavan noin 160 lapsella vastaavana aikana.

Varhaiskasvatusalueella Mellunmäki-Myllypuro osallistumisaste on ollut suomenkielisissä kunnallisissa päiväkodeissa tapahtuvassa päivähoidossa noin 65,9 % ja yksityisissä päiväkodeissa noin 8,2 % vuonna 2019.

Päiväkodin korvaavaan uudisrakennukseen suunnitellaan tilat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen käyttöön 150 lapselle, jolloin siirtyviä tilapaikkoja tulee olemaan noin 90 ja uusia paikkoja noin 60. Rakennettavassa päiväkodissa järjestetään varhaiskasvatusta ja esiopetusta 1-6 vuotiaille lapsille, jonka lisäksi hoito- ja kasvatushenkilökuntaa noin 30 riippuen lasten ikäjakaumasta.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tulee käyttämään tiloja joustavasti muuttuvan palvelutarpeen mukaan.

Edellä kuvatun hankkeen lisäksi talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa on vuosille 2022-23 Laakavuoren korttelitalon perusparannus hanke, jonka yhteydessä päiväkotipaikkoja voidaan lisätä 30 lisää. Lisäksi ohjelmaan sisältyy Kontulan ala-asteen perusparannus ja laajennus vuosille 2024-2026, jonka yhteydessä laajennusosaan toteutetaan noin 150 päiväkotipaikkaa lisää.

Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea

Uudisrakennukseen toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset päiväkodin toiminnalle ja vastaavat Mellunkylän alueen palvelutarpeisiin.

Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille lapsille sopiviksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi toimintaympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.

Tilat edistävät varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamista

Hankkeessa toteutetaan päiväkodille pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat lapsille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen. Tietoteknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Päiväkodille rakennetaan aidattu ulkoilupiha, joka muodostaa sisätilojen kanssa yhtenäisen kokonaisuuden oppimisympäristönä. Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelmien tavoitteita. Piha-alueiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana.

Piha-alueet tarjoavat sekä päiväkodin käyttäjille että alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet. Päiväkodin saattoliikenne ja huoltoliikenne suunnitellaan toisistaan erillisiksi. Tilojen muunneltavuus mahdollistaa tehokkaan käytön myös kulttuuri-, liikunta- ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen. Lisäksi tarkoituksenmukaisella ja turvallisella tilasuunnittelulla tuetaan tilojen aktiivista asukaskäyttöä.

Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Päiväkoti Tunturin korvaavan uudishankkeen tilat ovat laajuudeltaan noin 1000 hym². Kaupunkiympäristön toimialan arvioima kokonaisvuokra on noin 31,28 euroa/m²/kk eli noin 469 200 euroa/vuosi.

Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan noin 140 000 euroa. Tieto- ja viestintäteknologian käynnistämiskustannukset ovat 4000 euroa. Muuttokustannusarvio on noin 18 700 euroa, siivouskustannusarvio on noin 38 400 euroa/vuosi. Toimintakustannukset tulevan hankkeen osalta ovat yhteensä noin 1 700 000 euroa/vuosi.

Kaupunkiympäristön toimiala selvittää väistötilaratkaisua hankesuunnitteluvaiheessa. Päiväkoti Tunturin nykyisten tilojen kunnon vuoksi on arvioitava, voidaanko tiloissa toimia vuoden 2023 alkuun, vai onko syytä siirtyä jo aiemmin väistöön mikäli sopivat tilat on käytettävissä.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.

Mellunkylän alueellisen tarkastelun yhteydessä järjestettiin 5 tilaisuutta asukkaille ja järjestettiin kerro kantasi-kysely. Päiväkoti Tunturin sisäilmakorjausten yhteydessä on perheille kerrottu suunnitelmissa olevasta uudishankkeesta.

Päiväkodin henkilökunta osallistetaan rakennuksen suunnitteluun hanke-, yleis- ja toteutussuunnittelun aikana. Huoltajia osallistetaan toiminnan suunnitteluun.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää huomioida lasten ja henkilökunnan näkemykset tilojen kehittämisessä aluepäälliköiden ja päiväkodin johtajan avulla.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää lisätiloista

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.10.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

varhaiskasvatusjohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Leena Tamminen, suunnittelija, puhelin: 09 310 80277

leena.tamminen2@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Päiväkoti Tunturi, tarveselvityslomake

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.