Hankinta, ruokahävikkiterminaali, kylmiöt ja pakastimet
Ruokahävikkiterminaalin kylmä- ja pakastintilojen elementtien ja kylmätekniikan hankinta
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hankkia sidosyksikköhankintana Staralta ruokahävikkiterminaalin kylmä- ja pakastintilojen elementit ja kylmätekniikan.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 67 100 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankintayksikön ei tarvitse kilpailuttaa hankintojaan lainsäädännön mukaisesti, mikäli se tekee hankinnan hankintalaissa tarkoitetulta sidosyksiköltään, vaikka sopimus täyttäisikin hankintalain mukaiset hankintasopimuksen tunnusmerkit.
Kylmä- ja pakastintilojen elementit ja kylmätekniikka tulevat uuden hävikkiruokaterminaalin käyttöön. Terminaalin rakennusurakka valmistuu loppuvuodesta 2020. Hävikkiterminaalin tarkoitus on hyödyntää kaupunkilaisten hyväksi sellaista ruokaa, joka muuten menisi hukkaan. Hävikkiterminaalin perustaminen on osa Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteistä ruoka-avun kehittämishanketta.
Staralta pyydettiin hankintaa varten tarjous (20T017, 16.9.2020) kylmä- ja pakastintilojen elementeistä ja kylmätekniikasta. Stara minikilpailutti hankinnan oman puitesopimuksensa (Kylmäalan työt puitejärjestely, HEL 2017-008124) mukaisesti. Minikilpailutuksen tuloksena Stara valitsi toimittajaksi halvimman tarjouksen perusteella KK-Kylmäpalvelu Oy:n.
Hankinta sisältää ainoastaan materiaaliosuuden. Laiteiden asennus, muut tarvittavat työt ja kustannukset on huomioitu Staran kanssa sovitussa ruokahävikkiterminaalia koskevassa urakkasopimuksessa.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.
Päätös tullut nähtäväksi 08.10.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074