Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 15.10.2019, Rautatientori, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia, Intrum Justitia Oy

HEL 2020-011255
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 168

Takaisinsaantivaatimus, polkupyörävahinko, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia / Intrum Justitia Oy

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Intrum Justitia Oy on esittänyt 10.10.2020 Keskinäisen Vakuutusyhtiö Fennian puolesta kaupungille 3 893,74 euron suuruisen takaisinsaantivaatimuksen. Takaisinsaantivaatimuksen mukaan Fennia on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan pyöräilyvahingossa 1276672 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut 15.10.2019 pyöräillessään Rautatientorilla Kaivokadun ja Mikonkadun kulmassa. Vaatimuksen mukaan vahinko johtui pyörätien liukkaudesta. Vaatimuksen liitteenä olevan vahingonkärsijän selvityksen mukaan vahinko on sattunut noin klo 7.30.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on hoitoluokkaan I kuuluva pyörätie.

I-luokan kaduilta torjutaan liukkaus ja poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää välittömästi tai aamun työmatkaliikennettä varten kello 7 mennessä. I-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 3 yöllä välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18-04 havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahinkopaikka sijaitsee tehostetun hoidon reitillä, jonka tarkoitus on helpottaa talvipyöräilyä. Väylää ei hiekoiteta, vaan liukkaus torjutaan tarvittaessa harjasuolauksella.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan kyseisenä syksynä ei vielä vahinkopäivään mennessä ollut tarvetta liukkaudentorjunnalle. Vahinkopäivänä 15.10.2019 puhtaanapitotyöt on aloitettu klo 6 aamulla, ja Rautatientori on puhtaanapidon työjärjestyksessä aamun ensimmäisiä kohteita. Puhtaanapitotöiden yhteydessä tarkkaillaan katujen kuntoa, ja puhtaanapitotyöt olisi tarvittaessa vaihdettu liukkaudentorjuntatöihin, jos liukkaudentorjunnalle olisi ollut tarvetta. Kunnossapidosta vastaavat eivät ole kuitenkaan vahinkopäivän aamuna havainneet Rautatientorilla liukkautta.

Forecan mukaan vahinkopäivänä 15.10.2019 klo 7.30 mennessä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa 1,4°C ja -0,9°C välillä. Vahinkohetkellä on ollut n. 0,5 astetta pakkasta ja sää on ollut poutainen. Vahinkopäivänä ei ole satanut. Vahinkoa edeltävänä päivänä 14.10.2019 lämpötila on vaihdellut välillä 2,2°C ja 8,4°C. Tällöin on satanut yhteensä 9,3 mm vettä aikavälillä 8-16. Vesisateen loppumisesta on vahinkohetkellä kulunut 15,5 tuntia. Syksyllä 2019 ei ollut vielä vahinkopäivään mennessä satanut lainkaan lunta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397).

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Talvipyöräilyyn sisältyy aina riskejä, jotka kuljettajan täytyy ottaa huomioon. Talvipyöräilyn riskien takia pyöräilijän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja varauduttava liukkauteen esimerkiksi nastarenkailla.

Kunnossapidosta vastaavat ovat vahinkopäivänä tarkkailleet katujen kuntoa, eikä tarvetta liukkaudentorjunnalle ole havaittu. Myös säätietojen perusteella on hyvin epätodennäköistä, että kaduilla olisi vahinkopäivänä ollut sellaista liukkautta, joka olisi antanut aihetta liukkaudentorjuntatoimille. Syksyisin on mahdollista, että kaduille muodostuu satunnaisesti yksittäisiä liukkaita kohtia. Esimerkiksi asfaltin painaumiin saattaa kertyä sadevettä, joka jäätyy yöpakkasten aikana ja sulaa myöhemmin päivällä pois. Tällainen ohimenevä ja yksittäisissä kohdissa esiintyvä liukkaus ei kuitenkaan anna vielä aihetta liukkaudentorjuntatoimille. Erityisesti pyöräilijöiden oletetaan varautuvan siihen, että kaduilla saattaa joskus olla satunnaisia liukkaita kohtia jo syksyllä erityisesti öisin tai aikaisin aamulla. Katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Kaupungissa aloitetaan liukkaudentorjuntatoimet kuitenkin heti, jos sille havaitaan tarvetta.

Edellä mainittujen seikkojen perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Päätös tullut nähtäväksi 23.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Lindman, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö