Avustuksen myöntäminen, sosiaali- ja terveyslautakunta, järjestöavustukset vuodelle 2021, maahanmuuttajatyön tukeminen

HEL 2020-011416
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 91 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan järjestöavustuspäätöksestä 8.12.2020 § 261

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 8.12.2020 § 261 koskien maahanmuuttajatyön tukemisen järjestöavustuksia.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Tausta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeisiin (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan (3.9.2013 § 288) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry haki vuodelle 2021 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 54 900 euroa käytettäväksi sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä edistävän toiminnan koordinaattorin palkkaamiseen ja matalan kynnyksen toiminnan vuokran kattamiseen. Toiminnan kohderyhminä olisivat Helsingissä asuvat maahanmuuttajataustaiset ihmiset, kantaväestö ja kaikki, jotka haluavat osallistua sosiaaliseen toimintaan, esimerkiksi työttömät. Toiminta tapahtuisi Monikulttuurisessa toimintakeskuksessa Graniitissa Helsingin Pihlajamäessä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei myöntänyt päätöksellään 8.12.2020 § 261 Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry:lle järjestöavustusta vuodelle 2021 toiminnan koordinaattorin palkkauskustannuksiin eikä tilavuokriin, koska järjestö on keskusjärjestö, eikä avustusta myönnetä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaan keskusjärjestöille.

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry on tehnyt sosiaali- ja terveyslautakunnan 8.12.2021 § 261 päätöksestä oikaisuvaatimuksen 5.1.2021. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 1.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perusteiden arviointi

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry pyytää oikaisuvaatimuksessaan, että sosiaali- ja terveyslautakunta käsittelisi avustushakemuksen uudelleen ja arvioisi järjestön toiminnan keskusjärjestönä, koska järjestön mielestä sen paikallinen toiminta Helsingissä sopii Helsingin kaupungin kriteereiden mukaiseen sosiaali- ja terveystoimintaan. Lisäksi kattojärjestönä toimiminen on yksi osa-alue koko toiminnasta. Sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä edistävä toiminta on laaja kokonaisuus, jota ei ole enää mahdollista toteuttaa vapaaehtoisten voimin.

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry tuo esiin oikaisuvaatimuksessaan, että se on saanut sosiaali- ja terveystoimialan avustusta vuodelle 2019 (ei vuodelle 2018, kuten oikaisuvaatimuksessa on mainittu). Hakijan keskusjärjestötoiminta ei ole tullut huomioiduksi vuoden 2019 avustushakemuksia käsiteltäessä. Avustus on myönnetty henkilöstökuluihin ja tilavuokraan.

Järjestö toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että keskusjärjestöinä toimivat muun muassa Monika-naiset, Inkerikeskus ja Luckan, jotka ovat saaneet vuodelle 2021 kyseistä avustusta. Järjestö esittää kysymyksenä, ovatko kriteerit kaikille järjestöavustusta hakeville samat ja mahdollisuudet saada kaupungin tukea tasa-arvoiset.

Avustusten myöntämiskriteerit ovat kaikille hakijoille samat. Kaupungin avustusohjeet mahdollistavat keskusjärjestöjen avustamisen poikkeustapauksissa. Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeiden kohdan 2.1.6 mukaan avustuksia ei myönnetä keskusjärjestöille. Jos keskusjärjestö kuitenkin ylläpitää helsinkiläisten hyväksi sellaista toimintaa, jonka tukemisen kaupunki katsoo tarkoituksenmukaiseksi, voidaan kaupungin avustus erityistapauksissa myöntää tälle keskusjärjestölle edelleen jäsenistölleen jaettavaksi. Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry:n kohdalla ei ole nähty avustuksista päätettäessä, että olisi ollut erityistä perustetta poiketa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeessa mainitusta keskusjärjestöjen avustamista koskevasta rajoituksesta.

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry tuo myös esille oikaisuvaatimuksessaan, ettei Helsingin kaupunki ole vieraillut järjestön toimitiloissa. Kysymyksenä esitetään, tietääkö kaupunki, mitä järjestö tekee ja kenelle sekä tunnistetaanko sen toiminnan vaikuttavuutta. Oikaisuvaatimuksen tekijän mielestä edellä mainituista syistä avustushakemus on arvioitu virheellisesti.

Avustushakemusten valmistelun yhteydessä ei tehdä vierailuja hakijoiden toimitiloihin, koska se olisi avustusta hakeneiden suuren määrän vuoksi mahdotonta avustusten käsittelyajan puitteissa sekä muutoinkin epätarkoituksenmukaista. Avustusten käsittelyä koordinoiva talouden tuki -yksikkö ottaa kuitenkin avustusten hakuaikana pyynnöstä vastaan hakijajärjestöt, jotka haluavat kertoa toiminnastaan tarkemmin. Hakijan avustushakemus on käsitelty yhdenmukaisesti kaikkien muiden hakemusten kanssa. Avustusesitystä valmisteltaessa päätöksentekoon jokainen hakemus käydään huolellisesti läpi. Hakijoista ja esitettävistä avustuksista käydään keskustelua sosiaali- ja terveystoimialan palvelualueiden asiantuntijoiden kanssa, jotta saadaan käsitys hakijan toiminnasta ja roolista suhteessa Helsingin kaupungin omaan palvelutoimintaan.

Edelleen oikaisuvaatimuksessa todetaan, että Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry on solminut Helsingin kaupungin kanssa yhteistyösopimuksen venäjänkielisten jalkautuvien koronaneuvojien jo käynnistyneestä toiminnasta. Vapaaehtoisia koronaneuvojia on koulutettu 23 henkilöä yhdessä kaupungin kanssa. Vapaaehtoisten koordinointi on ollut järjestön vastuulla. Oikaisuvaatimuksen tekijä toteaa, että toiminnan toteuttamiseksi tarvitaan kaupungin tukea, koska toiminta on erittäin vaativaa ja se täydentää kuntatoimijoiden palveluja sekä lisää kuntalaisten hyvinvointia.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala ja Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry ovat solmineet edellä mainitun toimeksiantosopimuksen 14.12.2020. Kyseisessä sopimuksessa on sovittu vapaaehtoistoiminnasta, eikä se velvoita kumpaakaan osapuolta rahalliseen korvaukseen. Sopimuksessa ei myöskään ole sovittu, että sosiaali- ja terveystoimiala avustaisi toimintaa järjestöavustuksilla. Kyseinen sopimus on allekirjoitettu vuoden 2021 järjestöavustusten hakuajan jälkeen, eikä sitä ole mainittu hakijan hakemuksessa. Näin ollen sitä ei ole huomioitu järjestön avustushakemusta käsiteltäessä.

Lisäksi Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry tuo esille oikaisuvaatimuksessaan, että he joutuvat resurssin puutteen vuoksi keskeyttämään sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä edistävän toimintansa, joten tarvitaan ehdotus, mihin palveluihin nämä asiakkaat ohjataan.

Mikäli oikaisuvaatimuksen tekijä ei pysty toteuttamaan järjestämäänsä toimintaa, tulee asiakkaat ohjata Helsingin kaupungin palveluihin.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta seikkaa, jonka perusteella asia tulisi ratkaista toisin kuin alkuperäisessä sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksessä 8.12.2020 § 261 on tehty.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Avustushakemuksen liitteet ovat nähtävillä etukäteen sosiaali- ja terveyslautakunnan työtilassa.

Suomen Venäjänkielisten Keskusjärjestö ry:n oikaisuvaatimus ja saate ovat tämän asian liitteinä 1 ja 2. Sosiaali- ja terveyslautakunnan tekemä päätös ja päätöksen liite järjestön avustushakemuksesta 8.12.2020 § 261 ovat tämän asian liitteinä 3 ja 4. Järjestön avustushakemus on tämän asian liitteenä 5. Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet ovat tämän asian liitteenä 6. Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten jakoperusteet ovat tämän asian liitteenä 7.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.

Sulje

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 23.12.2020 § 232

08.12.2020 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

01.12.2020 Pöydälle

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 05.05.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.