Poikkeaminen, Kumpula, tontti 24959/2, Pietari Kalmin katu 5, Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy

HEL 2020-012249
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 46 §

Kumpula, Pietari Kalmin katu 5, poikkeamishakemus

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä 24. kaupunginosan (Kumpula) korttelin 24959 tonttia 2 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 10690 seuraavasti:

  • Poikkeaminen rakennuksen suurimmasta sallitusta kerrosluvusta (IV) yhdellä kerroksella.
  • Poikkeaminen rakennuksen julkisivupinnan ja vesikaton leikkauskohdan ylimmästä korkeusasemasta +42,5. Suunnitelman mukainen korkeusasema on +48,9.
  • Poikkeaminen rakennusalasta n. 15 metrillä. Suunniteltu rakennus ulottuu Ernst Lindelöfin katualueen reunaan.
  • Poikkeaminen kaavamerkinnästä yo, jonka mukaan korttelialueen osalle saa rakentaa vain yliopiston tarpeita palvelevia rakennuksia.
  • Poikkeaminen autopaikkojen vähimmäismäärästä.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Hulevesiä on viivytettävä tontilla.
  • Tontille osoitettua huoltopihaa tulee pienentää. Rakennuksen huoltoliikenne voidaan osittain jäljestää Ernst Lindelöfin kadulta eikä kuorma-autojen kääntöpaikkaa tarvitse osoittaa tontille.
  • Rakennuksen toteutussuunnittelussa tulee huomioida kaupunkikuvatoimikunnan esille nostamat asiat. Julkisivuaukotuksessa tulee korostaa rakennuksen julkista luonnetta, sisäänkäyntiä sekä maantasokerroksen toimintoja ja rakennuksen julkisivujen väritystä tulee kehittää.

Maksu

1 569,75 euroa

Hakija

Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy

Rakennuspaikka

24. kaupunginosan (Kumpula) korttelin 24959 tontti 2

Hakemus

Hakija hakee lupaa oppilaitosrakennuksen (4 980 k-m2) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta 10690 siten, että poiketaan rakennuksen suurimmasta sallitusta kerrosluvusta, julkisivupinnan ja vesikaton leikkauskohdan ylimmästä korkeusasemasta, rakennusalan rajasta, kaavamerkinnästä yo sekä autopaikkojen vähimmäismäärästä.

Seuraavassa haetut toimenpiteet käsitellään kohta kohdalta poikkeamishakemuksessa mainitussa järjestyksessä. Kussakin kohdassa todetaan poikkeaminen, hakijan perustelut sekä perustelut poikkeamisen myöntämiselle.

Poikkeaminen 1

Poiketaan rakennuksen ylimmästä sallitusta kerrosluvusta IV yhdellä kerroksella. Uudisrakennus on suunniteltu viisi kerrosta korkeaksi.

Hakijan perustelut

Kerrosluvun ylittäminen yhdellä kerroksella mahdollistaa tontin tarkoituksenmukaisen käytön. Käyttämättömän rakennusoikeuden sijoittuminen rakennuspaikalle viisikerroksisena mahdollistaa piha- ja huoltotoimintojen tarkoituksenmukaisemman ja laadukkaamman toteuttamisen. Suunnitteluratkaisulla saavutetaan rakennuksen tilojen hyvä toiminnallisuus. Lukion tilaohjelman mukaiset tilat jakautuvat toiminnallisesti luontevasti viiteen kerrokseen. Tontin viherkerroin toteutuu suurempana rakentamisen pohjapinta-alan ollessa pienempi viisi- kuin nelikerroksisessa rakennuksessa. Tontin viereisen alueen (Kumpulanmäki) kaavoitus on vireillä ja suunniteltu ratkaisu tukee kaavahankkeen kokonaisratkaisua.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska yhden kerroksen korkeampi ja pohjapinta-alaltaan pienempi rakennus tukee tontin tarkoituksenmukaista käyttöä ja vireillä olevan kaavahankkeen kokonaisratkaisua sekä mahdollistaa hulevesien viivyttämisen tontilla.

Poikkeaminen 2

Poiketaan julkisivun ja vesikaton ylimmästä korkeusasemasta.

Hakijan perustelut

Räystäskorkeuden ylitys johtuu pääasiassa kerrosluvun ylityksestä, jota on perusteltu edellisessä kohdassa. Uudisrakennuksen suunniteltu kerroskorkeus on neljä metriä, jota ei ole mahdollista olennaisesti madaltaa, huomioiden nykyisten ilmanvaihtoa koskevien määräysten ja hankkeen asettamien energiatavoitteiden vaikutus taloteknisten asennusten tilan tarpeelle.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa edellisessä kohdassa esitetyin perustein.

Poikkeaminen 3

Rakennuksen lounaissivu on kiinni tontin rajassa ja rakennusalan raja ylittyy n. 15 metrillä.

Hakijan perustelut

Rakennuksen sijoittuminen kiinni katualueen rajaan on kaavahanketta valmistelleen arkkitehtuurikilpailun voittaneen ehdotuksen mukainen ratkaisu.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska ratkaisu tukee alueen kokonaissuunnittelua ja vireillä olevan Kumpulanmäen asemakaavan tavoitteita. Kaavoituksen tavoitteena on rakentaa Pietari Kalmin kadun katuympäristö nykyistä kaupunkimaisemmaksi, rakennuksin rajatuksi katutilaksi. Kaavahanketta edistetään alueen suunnittelusta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta.

Poikkeaminen 4

Poiketaan kaavamerkinnästä yo, jonka mukaan kyseiselle korttelialueen osalle saa rakentaa vain yliopiston tarpeita palvelevia rakennuksia.

Hakijan perustelut

Tontin olemassa oleville ja rakennettaville tiloille suunniteltu yhteiskäyttö. Sijainti samalla tontilla palvelee luonnontiedelukion ja matemaattisluonnontieteellisen tiedekunnan välistä yhteistyötä. Lukio käyttää opetuksessaan myös yliopiston opetustiloja sekä liikuntatiloja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska ratkaisu on asemakaavan tavoitteiden mukainen ja tukee tontin tarkoituksenmukaista käyttöä.

Poikkeaminen 5

Poiketaan autopaikkojen vähimmäismäärästä. Kaavan mukaan autopaikkoja tulee rakentaa 1 ap/370 km2. Kaavan mukaan autopaikkoja tulisi rakentaa 99 ap, suunnitelman mukainen autopaikkojen määrä on 71 ap. Poikkeama kaavasta on -28 ap.

Hakijan perustelut

Tontin autopaikkamäärä on mitoitettu Helsingin yliopiston sekä Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan antamien autopaikkoja koskevien tarveselvitysten perusteella. Helsingin yliopiston tonteilla olevat nykyiset asemakaavan mukaiset autopaikat ovat osittain käyttämättä. Autopaikkojen vähentämisenkin jälkeen ylikapasiteettia jää. Rakennettava lukio ei Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala mukaan tarvitse autopaikkoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska pysäköintipaikkojen laskentatavassa voidaan noudattaa Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymää (kslk 28.2.2017) laskentatapaa.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 5.1.2001 hyväksytty asemakaava nro 10690. Asemakaavan mukaan korttelin 24959 tontti 2 on osoitettu opetus-, tutkimus- ja näihin verrattavaa toimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Tontin yhteenlaskettu rakennusoikeus on 37 800 km2 maanpäällistä rakennusoikeutta ja 13 000 km2 maanalaista rakennusoikeutta. Tontille on osoitettu kolme rakennusalaa nelikerroksisille rakennuksille ja yksi rakennusala kolmikerroksiselle rakennukselle. Rakennuspaikalle on osoitettu nelikerroksinen rakennus, jolle on merkitty kaavamerkintä yo, korttelialueen osa, jolle saa rakentaa vain yliopiston tarpeita palvelevia rakennuksia. Rakennusalan Pietari Kalmin katua vasten olevalla rajalla on merkintä rakennuksen julkisivupinnan ja vesikaton ylimmästä korkeusasemasta, +42,5. Tontin läpi on osoitettu yleiselle jalankululle varattu alueen osa. Poikkeamisluvan mukainen rakennus asettuu osin rakennusalalle ja osin yleiselle jalankululle varatulle alueen osalle. Asemakaavassa osoitettu autopaikkojen vähimmäismäärä opetus-, tutkimus- ja näihin verrattavia toimintoja varten on 1 ap/370 k-m2.

Helsingin yleiskaavassa (Kvsto 26.10.2016) rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungin C2-alueeksi, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.

Nykytilanteessa rakennuspaikka on asvaltoitua pysäköintialuetta ja huoltopihaa sekä puustoista piha-aluetta Exactum-rakennuksen edustalla. Tontti, jolla rakennuspaikka sijaitsee, on suurimmalta osin rakennettu. Tontilla olevat rakennukset Exactum, Physicum ja kampuskirjasto ovat osa Kumpulan kampuksen eksaktien luonnontieteiden tutkimuksen ja opetuksen keskusta.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (18.11.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta ei ole pyydetty lausuntoja.

Hakemuksesta on tiedotettu Helen Oy:tä ja Helen Sähköverkko Oy:tä.

Perustelut

Poikkeamisen erityinen syy on alueen kokonaissuunnitelman toteutumisen edistäminen sekä tontin tarkoituksenmukaista käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 15 a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 10.02.2021

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 46 § (Poikkeamispäätöksestä:).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 46 § (Maksun osalta:).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Salla Hoppu, arkkitehti, puhelin: 09 310 37240

salla.hoppu@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.