Opetussuunnitelman muutos, Helsingin kaupungin ruotsinkieliset peruskoulut
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 23.12.2020
- Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 6/17.11.2020
Precisering i den skolvisa läroplanen för Staffansby lågstadieskola
Beslut
Direktören för den svenska servicehelheten beslöt att godkänna preciseringen i läroplanen för Staffansby lågstadieskola enligt skolans förslag.
Beslutsmotivering
Utbildningsstyrelsen gav 10.2.2020 en föreskrift om ändringar och kompletteringar i kapitel 6, Bedömning av lärande, i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. De nationella grunderna togs i bruk i sin helhet i den lokala läroplanen. Utbildningsstyrelsen fattade även beslut om vilka preciseringar som ska göras i den lokala läroplanen.
Målet med de nationella ändringarna och kompletteringarna var att förenhetliga bedömningen av lärande på nationell nivå, öka jämlikheten vid bedömningen och minska på tolkningsmöjligheterna. Dessutom var syftet att främja bedömningskulturen i skolorna så att den blir mera systematisk och öppen. Elevers delaktighet och samarbetet mellan hem och skola betonades också.
De svenska skolorna följer för närvarande de riktlinjer som gavs i samband med att den gemensamma bedömningsmodellen utarbetades och godkändes 2018. I och med den ges elever i åk 1-6 ett läsårsbetyg medan mellanbedömningen har skett i form av ett lärandesamtal. Elever i åk 7-9 får ett mellanbetyg samt deltar i lärandesamtal där lärandet, framstegen och bedömningen diskuteras.
Sektionen beslöt den 15 september 2020 (18§) att elever i åk 1-7 ges ett läsårsbetyg, men lämnade det upp till skolorna att precisera vilka mellanbetyg som ges. Det beslöts även att elever i åk 8-9 får åtminstone ett mellanbetyg.
De svenska grundskolorna har under hösten 2020 utvärderat den gemensamma bedömningsmodell som utarbetades år 2018. I samband med utvärderingen har skolorna kommit fram till att i årskurs 6, årskurs 9 och i påbyggnadsundervisningen tillägga en mellanbedömning i form av ett mellanbetyg.
Denna ändring i den kommunala läroplanen godkändes av utbildningsnämndens svenska sektion 17.11.2020 (§10) Skolorna kan, om de så önskar, göra vissa ytterligare preciseringar i de skolvisa läroplanerna.
Preciseringar i den skolvisa läroplanen
De skolvisa preciseringarna för Staffansby har utarbetats av rektor och lärarrepresentanter och även diskuterats i kollegiet under hösten 2020. Skolan har samarbetat med övriga skolor i norra distriktet. De preciseringar som föreslås i den skolvisa läroplanen är i bilagan skrivna i grönt.
Delaktighet i den skolvisa läroplansprocessen
Skolans elevkår och direktion har hörts i ärendet. Direktionen hördes genom att direktionens ordförande sammanfattade direktionens åsikter på distans och rapporterade till rektorn under tidsperioden 18.11-1.12.2020. Direktionen framförde att det gärna får framkomma hur föräldrarna informeras om lärandemålen och att det är önskvärt att information om bedömningsmodellen och lärandemålen finns att tillgå på Wilma/ skolans hemsida.
Skolans elevkårs styrelse hördes genom ett möte 26.11.2020. Elevkårens styrelse framförde att
1. | Lärandesamtal är enligt eleverna bra. De vill också att vårdnadshavarna är delaktiga och stöder deras inlärning. Någon kommenterade att lärandesamtal inte behövs i åk 6. |
2. | Det röstades för mellanbetyg i åk 6. Motiveringen var att man då får en andra chans att bättra på sina vitsord till våren. |
3. | Åk 4-6 tycker det är bra att eleverna får vitsord från och med åk 4. Muntlig bedömning är också bra, men ibland svår att förstå. |
4. | Uppförandevitsord diskuterades och alla elever var överens om att det behövs kriterier för vitsordet, annars kan hela uppförande slopas. En elev tyckte uppförandevitsorden kunde slopas helt. |
5. | Eleverna vill ha samma bedömningskriterier för alla i hela Helsingfors. |
Skolans direktion sände därefter de föreslagna preciseringarna till den skolvisa läroplanen för direktörens godkännande.
Bedömning av hur det påverkar barnen
De gemensamma kommunala preciseringarna i Helsingfors stads grundskolors läroplan betonar elevens delaktighet och individuella lärstig genom individuella lärandemål, lärandesamtal, synliggörande av lärandet genom portfoliolärandet, konstruktiv handledning och vårdnadshavarnas delaktighet. Genom dessa gemensamma riktlinjer kan vi bättre säkerställa en jämlik och högkvalitativ bedömningskultur som stöder eleverna i det livslånga lärandet. Särskilt i läroplansarbetet på skolnivå är såväl elever, vårdnadshavare, som personal delaktiga.
Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2020
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Lisätietojen antaja
Niclas Rönnholm, chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219