Avustuksen hakeminen, valtionavustus, Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI), Sosiaali- ja terveysministeriö ,THL

HEL 2020-012324
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 86

Osallistuminen sosiaali- ja terveysministeriön hankehakuun Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI) -ohjelmasta

Rahoitusjohtaja

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osallistumisen yhdessä myöhemmin kuvattavan konsortion kanssa sosiaali- ja terveysministeriön Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI) -ohjelman hankehakuun hankkeella ”Kotidigituen ja etädigituen palvelumallin ja tikettijärjestelmän kehittäminen”. Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI)-hankkeen valtioavustus kattaa kokonaiskustannuksista 50 %, ja omarahoitusosuudeksi jää 50 %. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 764 932 euroa. Hankkeen toimijoiden yhteinen omarahoitusosuus on 382 932 euroa, sosiaali- ja terveysministeriöltä haettava rahoitus on yhteensä 382 000 euroa.

Samalla rahoitusjohtaja päätti valtuuttaa kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus ja neuvonta -yksikön toimimaan kaupungin edustajana kyseisessä hankkeessa ja allekirjoittamaan hankkeen toteuttamiseksi tarvittavat asiakirjat.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki pyrkii palvelemaan kaupunkilaisia digitaalisesti parhaalla mahdollisella tavalla. Kaupunki haluaa pitää kaikki asukkaat mukana digikehityksessä. Kaupungin noin 120 toimipaikassa kuten kirjastoissa, asukastaloilla, palvelukeskuksissa, työväenopistoilla ja nuorisotaloilla annetaan vuosittain digitukea yli 100 000 helsinkiläiselle. Kaupunginkanslia koordinoi toimintaa ja vetää kaupunkitasoista digiosaamisen vahvistamisen projektiryhmää, jossa on edustajia toimialoilta, järjestöistä ja Uudenmaanliitosta. Digituen toimintamalli nykyisin perustuu pääasiassa siihen, että kaupunkilainen menee näihin toimipaikkoihin hakemaan digitukea. Helsingissä on kuitenkin runsaasti ihmisiä, joiden on vaikea lähteä esimerkiksi kirjastoon hakemaan apua oman kannettavan tai älypuhelimen käytössä. Ikäihmiset, liikuntaesteiset, lievästi vammaiset ja muut liikuntarajoitteiset tarvitsevat usein tukea myös omaan kotiin. Helsinki haluaa varmistaa, että kaikilla kuntalaisilla on yhdenvertainen mahdollisuus vahvistaa tietoyhteiskunnan edellyttämiä taitoja ja käyttää digitaalisia asiointikanavia.

Koronakriisin suljettua maaliskuussa 2020 Helsingin kaupungin toimipisteet kehitettiin digituen tarpeeseen etädigitukipalvelu. Etädigituki tapahtuu kuitenkin pääasiassa puhelimen ja tietokoneen välityksellä, eikä siten aina riitä vastaamaan asiakkaan digituen tarpeeseen. Tiedossa on yhteydenottojen perusteella, että toimipisteissä ja etätukena annettavan digituen ohella tarvitaan myös maksutonta kotidigitukea. Kaupungin yhteistyökumppaneista HelsinkiMissio on jo kokeillut kotidigitukea käytännössä.

Hankkeessa luodaan digituen asiakkaan tarpeeseen perustuva kolmiportainen palvelumalli, joka perustuu lähi-, etä- ja kotidigitukeen. Malli kehitetään kaupungin ja järjestöjen vahvaan yhteistyöhön perustuvaksi. Hankkeessa pyritään kehittämään myös alueellinen (Pihlajamäki) kotidigituen hybridimalli, jossa kaupungin työntekijä ja koulutettu digituen vapaaehtoinen toimivat yhteistyössä. Hankkeessa kehitetään operatiivista toimintaa tukemaan etädigituen ja kotidigituen yhteinen tikettijärjestelmä, jonka avulla tuen tarvitsijat ja tuen antajat kohtaavat. Lisäksi pyritään mallintamaan kaupungin ja järjestöjen välinen yhteistyö ja työnjako.

Helsingin kaupunki haluaa strategiansa mukaisesti olla maailman toimivin kaupunki. Toimivuus rakentuu tasa-arvolle, yhdenvertaisuudelle, vahvalle sosiaaliselle koheesiolle ja avoimelle osallistavalle toimintatavalle. Helsingin tavoitteena on olla myös maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa. Helsinki kehittää digitaalisia ratkaisuja, jotka tekevät helpoksi seurata ja osallistua itseä kiinnostaviin ja koskeviin asioihin riippumatta siitä, ovatko ne kaupungin vai muiden tekemiä.

Digitalisaatio on mullistanut toimintatapoja monella elämänalueella sujuvoittamalla useita palveluja ja prosesseja. Digipalvelut ja digitalisaatioon liittyvät palvelujärjestelmät voivat kuitenkin myös eriarvoistaa ja syrjäyttää ihmisiä tai ryhmiä, joilla on puutteelliset valmiudet käyttää tai omaksua sähköisiä palveluja. Erilaiset fyysiset rajoitteet, kielelliset haasteet, sairaudet, heikko taloudellinen tilanne voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, että ihmiset putoavat digikehityksestä.

Teknologian avulla voidaan tukea itsenäistä kotona asumista ja toimintakykyä sekä kotiin tuotavissa palveluissa työskentelevien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työtä ja työhyvinvointia. Sen avulla pyritään myös hillitsemään sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannusten nousua. Tavoitteena on luoda pysyvä malli iäkkäiden ihmisten teknologiatuettuun kotona asumiseen. Ehdotettavassa hankkeessa syntyvien tulosten avulla edistetään kotona asumisen toimintamallien ja palveluiden kehittämistä teknologiaa uusilla tavoilla hyödyntämällä. Samalla varmistetaan, että kaikki kaupunkilaiset saavat mahdollisuuden pysyä mukana digikehityksessä ja toimia aktiivisesti osana parhaiten digitaalisuutta hyödyntävää maailman toimivinta kaupunkia.

Avustusta haetaan konsortion yhteiselle hankkeelle. Kotidigitukihankkeen suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvat Helsingin kaupunginkanslian digituen projektiryhmän jäsenten lisäksi kaupungin digituen yhteistyökumppaneista Helsinki Missio, Helsingin invalidit ry, Helsingin vammaisneuvosto, Helsingin vanhusneuvosto sekä Enter ry. Hanke ajoittuu vuosille 2021-2022 (24 kk).

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 764 932 euroa. Sosiaali- ja terveysministeriöltä haettavan rahoituksen suuruus on maksimissaan 50 % hankkeen kokonaiskustannuksista. Hankkeen toimijoiden yhteinen omarahoitusosuus on 382 932 euroa ja sosiaali- ja terveysministeriöltä haettava rahoitus yhteensä 382 000 euroa.

Kaksivuotisen hankkeen Helsingin kaupungin omarahoitusosuus on 242 000 euroa. Siitä 166 000 euroa perustuu hankkeessa mukana olevien työpanokseen ja 10 000 euroa hankkeen tekniikan edellyttämiin hankintoihin ja koulutuksiin. Lisäksi 66 000 euroa varaudutaan kattamaan keskitetyn hanketoiminnan määrärahasta talousarviokohdassa 1 50 04. Helsingille haetaan valtionavustusta Pihlajamäen lähiöaseman kotidigitukijan palkkaukseen yhteensä 80 000 euroa. Helsingin kokonaisbudjetti hankkeessa on siten yhteensä 322 000 euroa.

Kotidigitukihanketta hallinnoi kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus ja neuvonta -yksikkö, joka toimii myös hankkeen päätoteuttajana yhteistyössä sosiaali- ja terveystoimialan Pihlajamäen lähiöaseman, Helsinki Mission, Enter ry:n, Helsingin Invalidit ry:n ja Uudenmaan liiton digitukihankkeen kanssa.

Päätös tullut nähtäväksi 17.11.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Ari Tammi, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25090

ari.tammi@hel.fi

Päättäjä

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Liisa Kivelä
viestintäjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Hakuilmoitus 1.10.2020

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.