Velvoitteen asettaminen, alueen ennallistaminen kadulla tehdyn työn jäljiltä, As Oy Helsingin Kuulijantie 4

HEL 2020-012804
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 3 §

Velvoitteiden asettaminen, kadulla ja yleisillä alueilla tehtävien töiden loppuun saattaminen, As Oy Helsingin Kuulijantie 4

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle seuraavan velvoitteen kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain ja sen nojalla annettujen kunnan määräysten laiminlyönneistä 10 000 euron sakon uhalla.

Velvoitettu

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 (3113753-6)
c/o Adako Oy
Reelinkipolku 11
15160 Lahti

Päävelvoite

As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle asetetaan seuraava kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 16 §:n mukainen päävelvoite:

Kuulijantie 4:n kohdalla oleva, katualueella sijaitseva hulevesikaivo on asennettava takaisin. Kaivon tarkka asennuspaikka osoitetaan erikseen järjestettävässä katselmuksessa. Työalue on ennallistettava hulevesikaivon asennuksen jälkeen kaupungin ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Uhkasakon asettaminen

Päävelvoite asetetaan velvoitetun noudatettavaksi 10 000 euron sakon uhalla.

Uhkasakko määrätään täytäntöön pantavaksi, jos päävelvoitetta ei asetetussa määräajassa noudateta eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Määräaika

Velvoitetun on noudatettava velvoitteita 60 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittely

Esittelijä muutti esittelijän perusteluissa esiintyvän alueidenkäytön tiimipäällikön alueidenvalvonnan tiimipäälliköksi.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle seuraavan velvoitteen kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain ja sen nojalla annettujen kunnan määräysten laiminlyönneistä 10 000 euron sakon uhalla.

Velvoitettu

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 (3113753-6)
c/o Adako Oy
Reelinkipolku 11
15160 Lahti

Päävelvoite

As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle asetetaan seuraava kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 16 §:n mukainen päävelvoite:

Kuulijantie 4:n kohdalla oleva, katualueella sijaitseva hulevesikaivo on asennettava takaisin. Kaivon tarkka asennuspaikka osoitetaan erikseen järjestettävässä katselmuksessa. Työalue on ennallistettava hulevesikaivon asennuksen jälkeen kaupungin ohjeiden ja määräysten mukaisesti.

Uhkasakon asettaminen

Päävelvoite asetetaan velvoitetun noudatettavaksi 10 000 euron sakon uhalla.

Uhkasakko määrätään täytäntöön pantavaksi, jos päävelvoitetta ei asetetussa määräajassa noudateta eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Määräaika

Velvoitetun on noudatettava velvoitteita 60 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

Sulje

Asian tausta

Työstä vastaava As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on 7.5.2020 tehnyt kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanpidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen kadulla ja yleisellä alueella tehtävistä töistä osoitteessa Kuulijantie 4 (käsittelytunnus KP2001175, liite 1). Työn tarkoituksena on ollut talonrakennustyö ja siihen liittyvät vesi-, viemäri-, hulevesi-, sähkö ja tietoliikennekiinteistöliittymien asennustyöt.

Kaupungin tarkastaja on tehnyt työalueella valvontakäyntejä 12.5., 15.5., 27.5., 29.5., 4.6., 22.6., 12.8., 24.8., 26.8., 14.9., 12.10., 14.10., 16.10., 22.10., 27.10., 9.11. ja 20.11.2020. Työalueella on lisäksi järjestetty asfaltointia koskeva katselmus 28.9.2020. Kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen Staran työntekijä on 27.10.2020 käynyt tarkistamassa, onko kokoojakaivossa oleva liittymä tulpattu.

Kaupunki ei ole hyväksynyt As Oy Helsingin Kuulijantie 4 kadulla tehtyä työtä valmiiksi 20.11.2020 valvontakäyntiin mennessä tai sen jälkeen.

Työmaan valvontakäynnin aloituskatselmusraportista 12.5.2020 ilmenee, että Kuulijantie 4 kohdalla on kadun puolella sijainnut hulevesikaivo. Ajoradalla sijainnut hulevesikaivo on myös ollut havaittavissa sekä katusuunnitelmasta (liite 2) että johtoselvityksestä 28.4.2020 (liite 3).

Tontin puolella sijaitsevat kaivot eivät näy johtokartalla, sillä näitä ei vaadita mitattavaksi.

Asemakaavan mukaan kadulla ja yleisellä alueella sijainnut hulevesikaivo on ollut kaupungin omaisuutta ja osa kyseisen kadun hulevesien hallinnan kokonaisuutta. Kuulijantie 4 kohdalla sijainnut hulevesikaivo ollut kaupungin omistama runkokaivo, johon on johdettu mm. Kuulijantie 4 tontilta tulevat sadevedet (liite 4).

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on suorittamansa työn yhteydessä poistanut Kuulijantie 4 ajoradalta kaupungin hulevesikaivon 13.5.-13.10.2020 välisenä ajankohtana. Työstä vastaava on 13.10.2020 ilmoittanut kaupungin tarkastajalle että sadevesikaivo on ollut hiekan täyttämä, eikä sen purkuputki ole johtanut mihinkään. Työstä vastaava on samalla ilmoittanut olevansa työmaalla 13.10.2020 kello 15, mikäli kaupunki haluaa katselmoida jotakin (liite 5).

Edellä mainitusta työstä vastaavan 13.10.2020 lähettämästä sähköpostista ei käy ilmi, että kaivo on poistettu kokonaan. Tarkastaja on 13.10.2020 sähköpostin johdosta ottanut yhteyttä alueen kunnossapidosta vastaavaan.

Kaupunki on 14.10.2020 vastaanottanut sivullisen tekemän ilmoituksen Kuulijantie 4 kohdalla sijainneen sadevesikaivon poistosta talonrakennustöiden yhteydessä (liite 6).

Helsingin kaupunki on havainnut hulevesikaivon poiston työalueelta 15.10.2020 toimenpidepyynnön myötä. Kaupunki arvioi jälkeenpäin, että koska työstä vastaava on ilmoittanut työnsä valmiiksi 18.6.2020, on mahdollista, että kaivo on poistettu jo 13.5.-18.6.2020 välisenä ajankohtana.

Kaivon poistaminen ei ole liittynyt As Oy Helsingin Kuulijantie 4
7.5.2020 ilmoituksen nojalla tekemään työhön. Kaivuilmoituksessa työn tarkoitukseksi ei ole merkitty sulkua tai kaivoa koskevaa työtä (liite 1), kuten ei myöskään kaivuusuunnitelmassa (liite 7) tai muutossuunnitelmassa (liite 8). Kaivon poistosta ei ole milloinkaan sovittu tarkastajan kanssa (liite 9).

As Oy Helsingin Kuulijantie 4:llä ei ole ollut kaupungin suostumusta hulevesikaivon poistamiseen ja hävittämiseen. Hulevesikaivo on ollut kaupungin omaisuutta ja osa kyseisen kadun hulevesien hallinnan kokonaisuutta.

Annetut kehotukset ja määräykset hulevesikaivon palauttamiseksi

Kaupungin tarkastaja on 21.10.2020 (liite 10) ja 28.10.2020 (liite 11) kehottanut As Oy Helsingin Kuulijantie 4 palauttamaan työalueelta poistettu kaivo takaisin paikalleen kadulle.

Kaupungin tarkastaja on 6.11.2020 vaatinut kaivon palauttamista takaisin kadulle. Vaatimuksessa on kerrottu kaupungin mahdollisuudesta käyttää uhkasakkomenettelyä tai vaihtoehtoisesti teettämisuhkaa velvoitteen täyttämiseksi. Asiaan on edellytetty As Oy Helsingin Kuulijantie 4 kirjallista vastausta (liite 12).

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on antanut kirjallisen vastauksen tarkastajan 6.11.2020 vaatimuksen johdosta, ja tässä viitannut 6.11.2020 annettuun selvitykseen liitteineen Kuulijantie 4 kohdan kaivuutöistä ja niiden etenemisestä. Selvitys on kokonaisuudessaan esityksen liitteenä 13. Selvityksessä on perusteltu sadevesikaivon poistamista useammalla perusteella. Selvityksen mukaan johtoselvitys on ollut paikkansapitämätön ja kaivo on ulottunut leveästä alaosastaan osittain Kuulijantie 4 tontin puolelle. Kaivosta ei ollut merkitty minkäänlaista rasitetta. Kaivo on ollut hiekan täyttämä ja toimimaton sekä käytännössä tarpeeton. Kaivojen korot ovat heittäneet suunnitelmissa eikä vesi ole ohjautunut oikein. Lisäksi noin 4 metrin päässä on sijainnut toimiva kaivo. Työstä vastaavan mukaan kaupungin ylläpitoinsinöörin kanssa oli sovittu pidettäväksi 26.10.2020 katselmus, joka oli jäänyt toteutumatta selvityksen antajasta johtumattomista syistä.

Alueidenkäytön tiimipäällikkö on As Oy Helsingin Kuulijantie 4 antaman kirjallisen vastauksen jälkeen 12.11.2020 määrännyt, että poistettu hulevesikaivo on välittömästi palautettava kadulle tai kaupunki ryhtyy asiassa hallintopakkotoimiin. Lisäksi alueidenkäytön tiimipäällikkö on ilmoittanut, että katselmusaika kaivon sijainnille on varattava 16.11.2020 mennessä.

Alueidenkäytön tiimipäällikkö on 17.11.2020 ilmoittanut As Oy Helsingin Kuulijantie 4:n työstä vastaavalle, että tarkastajaan ei ole oltu yhteydessä 16.11.2020 mennessä katselmuksesta sopimiseksi. Kaupungin tarkastaja on katselmoinut kohteen 9.11.2020.

Alueidenkäytön tiimipäällikkö on 17.11.2020 uudistanut määräyksensä kaivon palauttamisesta kadulle (liite 14).

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 kuuleminen velvoitteen asettamisesta

Kaupunki on 23.11.2020 kuulemiskirjeellä (liite 15) varannut As Oy Helsingin Kuulijantie 4 mahdollisuuden antaa vastineensa ehdotetuista velvoitteista sekä velvoitteiden täyttämiseen varattavasta määräajasta 11.12.2020 mennessä.

Vastine

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on 10.12.2020 antanut vastineen (liite 16) 23.11.2020 kuulemisen johdosta. Vastineessaan kuultava As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on ilmoittanut vastustavansa uhkasakon asettamista.

Kuultava As Oy Helsingin Kuulijantie 4 katsoo, että uhkasakon asettamiselle ei ole perusteita alla mainituin (1-6) perustein:

1) As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on 05/2020 hakenut Kuulijantie 4:n talonrakennustöiden yhteydessä kaivuulupaa vesi-, viemäri-, data-, sekä sähköliittymiin ja vanhan tontin rajalla olevan kaivon poistoon.

2) Kaivuutyöt on pyritty tekemään yhteistyössä HSY:n, sähköyhtiön sekä teleoperaattorin kanssa. Kaivuutyötä on laajennettu HSY:n käyttövesiputkien liitoskohdista antamien virheellisen ohjeiden vuoksi huomattavasti laajemmalle alueelle. Tällöin on poistettu myös yksi käytöstä poistettu kaivo. HSY teki kyseisen kaivon liittymän tulppaamistyön.

3) Kaupungin tarkastaja on tarkkaillut kaivuutöitä tontilla 17 kertaa. Tarkastuskäyntien aikana on keskusteltu kaivon toiminnasta sekä dokumentoitu valokuvin kaivantoa. Kaupungin tarkastaja ei ole kiinnittänyt huomiota kaivon poistoon. Edellä mainituilla perusteilla on epäuskottavaa, että kaivo olisi poistettu ”luvattomasti”. Lisäksi HSY on vastaanottanut työtilauksen kaivon liittymän tukkimiseen liittyen ja laskuttanut tästä.

4) As Oy Helsingin Kuulijantie 4 suorittamien töiden valmistuttua on kaupunki ilmoittanut työstä vastaavalle, että katualueelta on luvattomasti poistettu kaivo. Ilmoituksen mukaan kadun vuokraus jatkuu siihen saakka, kunnes kaivo on palautettu. As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on esittänyt käsityksen asiassa selvityksessään 6.11.2020. Kaupunki on vastannut selvitykseen ainoastaan päätöksellä uhkasakon asettamisesta. Kuultava viittaa 6.11.2020 selvitykseen liitteineen.

5) Poistettu kaivo on ollut sijainniltaan ja toiminnaltaan hyödytön. Kaivo oli poistettu käytöstä ja se oli hiekan täyttämä. Mikäli kaivo olisi ollut käytössä, olisi kaupunki laiminlyönyt kaivon kunnossapitolain mukaisen kunnossapitovelvoitteen. Poistetun kaivon tarpeettomuutta puoltaa se, että kaupunki on huoltanut viereisen kaivon.

6) Poistettu kaivo ei ollut osa kyseisen kadun hulevesien hallinnan kokonaisuutta, sillä kadun kaato on kaivosta poispäin eikä vesi näin ollen ohjaudu kaivoon. Kaato määräytyy vanhojen kaivojen mukaan (liite 17). Tämän on käynyt toteamassa tuntemattomaksi jäänyt kaupungin tarkastaja heti, kun kaivon palauttamisesta on ryhdytty käymään keskustelua.

Helsingin kaupunki ei ole As Oy Helsingin Kuulijantie 4 4.12.2020 tiedusteluista huolimatta esittänyt vaihtoehtoista sijaintia kaivolle eikä saatu vastaus ole auttanut asian ratkaisemissa, vaan edelleen on epäselvää, miten poistettu kaivo voitaisiin palauttaa paikalleen (liite 18).

10.12.2020 vastineessa kuultava As Oy Helsingin Kuulijantie 4 katsoo, että asian ratkaisemiseksi tulisi ensisijaisesti selvittää kaivon todellinen tarve, sillä poistettu kaivo oli toimimaton. Toissijaisesti tulisi kaivon sijainnille esittää uusi, realistinen vaihtoehto. Kaivon asettamien entiselle paikalleen ei ole mahdollista, sillä kaivo ei voi sijaita Kuulijantie 4:n tontin puolella, jolloin kaivon huolto edellyttäisi tontin rajan ylitystä. Vanhat kaivot levenevät maan alla (liite 19), eikä täten ole epäselvää, etteikö osa kaivosta olisi Kuulijantie 4:n puolella. Kaivo ei mahdu olemaan lähellä entistä sijaintia viemäri- ja kaukolämpölinjojen sekä data ja sähkökaapelien vuoksi.

Perustelut

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan kunta voi antaa ilmoituksen johdosta työn suorittamisesta määräyksiä, jotka ovat tarpeen työstä mahdollisesti liikenteen sujuvuudelle, turvallisuudelle ja esteettömyydelle, kadulla ja yleisellä alueella sijaitseville johdoille ja laitteille sekä kadun ja yleisen alueen rakenteille aiheutuvan haitan ja vahingon vähentämiseksi. Lisäksi ilmoittajan on saatettava alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolain 16 §:n 1 momentin mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tässä laissa säädetyn tai sen nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden, kunnan valvontaviranomainen voi velvoittaa hänet täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai uhalla, että kunta tekee tekemättä jätetyn työn hänen kustannuksellaan. Kunnossapitolain 16 §:n 3 momentin mukaan uhkasakkoa koskevassa asiassa
noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Uhkasakkolain (113/1990) 6 §:n 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

As Oy Helsingin Kuulijantie 4:llä ei ole ollut kaupungin lupaa tai suostumusta hulevesikaivon poistamiseen ja hävittämiseen, eikä kaupunki muutoinkaan kadulla tehtävän työn yhteydessä tällaista suostumusta antaisi ilman asian huolellista selvittämistä tai katusuunnittelun ja yleisten alueiden ylläpidon kannanottoja.

Kaupungin tarkastaja on ehdottanut As Oy Helsingin Kuulijantie 4 työstä vastaavalle katselmusta 23.10.2020, mutta työstä vastaava on ilmoittanut, ettei ole tuolloin paikalla, vaan vasta 26.10.2020.

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on 21.10.2020, 28.10.2020 ja 6.11.2020 neuvottu, ohjeistettu ja vaadittu palauttamaan työalueelta poistettu kaivo takaisin kadulle edellä esitetyn mukaisesti. As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on ja 12.11.2020 ja 17.11.2020 hallintopakkomenettelyn uhalla määrätty palauttamaan työalueelta poistettu kaivo takaisin entiselle paikalleen kadulle tai kaupungin kanssa erikseen katselmoituun paikkaan. As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on toistuvasti laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisen velvollisuuteensa ennallistaa alue hyväksytysti kaupungin antamien määräysten ja ohjeiden mukaisesti. Helsingin kaupunki on 23.12.2020 ilmoittanut As Oy Helsingin Kuulijantie 4 työstä vastaavalle, että työaluetta ei ole palauttamatta jääneen hulevesikaivon vuoksi katsottu ennallistetun tehdyn työn jäljiltä, joten kaivutyö KP2001175 on kirjattu talvitoiminnalliseksi (liite 20).

Helsingin kaupunki on luokitellut Kuulijantien tonttikaduksi ja vähäliikenteiseksi kevyen liikenteen väyläksi, jota kunnossapidetään III-hoitoluokituksen mukaisesti. Kaupungin kunnossapitovastuulle kuuluu kunnossapitolain 3 §:n 4 mom. nojalla kadulla sijaitsevien kaivojen avoinna pitäminen. Havaituista kunnossapidon puutteista voi ottaa yhteyttä kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalveluun. Mitkään omat havainnot tai arviot eivät oikeuta kadulla ja yleisellä alueella sijaitsevan kaivon poistoon.

Kuultava As Oy Helsingin Kuulijantie 4 ei ole 10.12.2020 vastineessaan esittänyt sellaista uutta selvitystä, joka voisi vaikuttaa asian ratkaisuun.

Uhkasakko asetetaan määrältään kiinteänä. Uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettu huomioon velvoitetun asema sekä velvoitteen laajuus. Ottaen huomioon se, että As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on ollut tietoinen laiminlyönneistään sekä alueidenkäytön tiimipäällikön määräyksistä 12.11.2020 lähtien ja että As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lla on koko ajan ollut mahdollista teettää työnsä valmiiksi, on 60 päivän määräaika, joka lasketaan tämän asettamispäätöksen tiedoksisaannista, riittävä velvoitteen täyttämiseksi.

Tiedoksianto

Hallintolain (434/2003) 57 §:n 1 momentin mukaan todisteellinen tiedoksianto yhteisölle toimitetaan henkilölle, jolla on oikeus ottaa vastaan sen puolesta tiedoksiantoja.

Pöytäkirjanote liitteineen toimitetaan saantitodistuksella tiedoksi As Oy Helsingin Kuulijantie 4:n kaupparekisteriin merkitylle puheenjohtajalle **********

Täytäntöönpano

Kunnossapitolain 18 §:n 2 momentin mukaan kunnossapitolain nojalla tehtyyn päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallintotuomioistuimeen siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019) säädetään. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 122 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan päätös voidaan panna täytäntöön lainvoimaa vailla olevana, jos päätöksen täytäntöönpanoa ei yleisen edun vuoksi voida lykätä.

Koska velvoitettu ovat laiminlyönyt lainmukaisen velvollisuutensa ennallistaa katu- ja yleisiä alueita suorittamiensa töiden jäljiltä, ja velvoitetun laiminlyönnit voivat aiheuttaa haittaa yleisen alueen hulevesien hallinnalle sekä sitä myöten vahinkoa yleisen alueen rakenteille, on asetettuja velvoitteita noudatettava muutoksenhausta huolimatta.

Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 123 §:n 1 momentin mukaan hallintotuomioistuin voi valituksen ollessa vireillä kieltää päätöksen täytäntöönpanon, määrätä täytäntöönpanon keskeytettäväksi tai antaa päätöksen täytäntöönpanoa koskevan muun määräyksen.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaisena hallintopakkoa käyttävä viranomaisena.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanpidosta (669/1978) 1 §, 4 §, 14 a §, 14 b §, 16 §, 18 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 57 §, 60 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 4 §, 5 §, 6 §, 7 §, 8 §, 22 §

Laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (8080/2019) 122 §, 123 §

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.01.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

vs. asiakkuusjohtaja
Mirka Saarholma

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Elina Airaksinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21981

elina.airaksinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. KP2001175
2. Katusuunnitelma_Kuulijantie
3. Johtoselvitys 28.4.2020
4. Johtotietopalvelu_tiedot kaivosta
5. Sähköposti-ilmoitus kaivon poistosta 13.10.2020
6. Sivullisen ilmoitus 14.10.2020_kuva
7. As Oy Kuulijantie 4 liikennejärjestely-ja kaivuutyösuunnitelma
8. Muutosilmoitus
9. Kaivon poistosta ei ole sovittu_14.12.2020
10. Puhelu 21.10.2020
11. Sähköposti 28.10.2020
12. Sähköposti 6.11.2020
13. As Oy Helsingin Kuulijantie 4 6.11.2020 selvitys kaivuutöiden etenemisestä liitteineen
14. Alueidenkäytön tiimipäällikön sähköpostit 12.11 ja 17.11.2020
15. Kuuleminen velvoitteen asettamisesta 23.11.2020
16. As Oy Helsingin Kuulijantie 4 10.12.2020 vastine velvoitteen asettamiseen
17. Kaivojen sijainnit ja korot
18. Tiedustelu 4.12.2020 kaivon uudelleen sijoittamisen haasteista
19. Kuva vanhasta kaivosta
20. Talvitoiminnalliseksi kirjaaminen_23.12.2020

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.