Hankinta, päätoteuttaja, Laakson yhteissairaala

HEL 2020-012906
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 140

Laakson yhteissairaalan päätoteuttajan hankinta, option käyttöönotto

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti käyttää Laakson yhteissairaalan hankintailmoituksessa esitettyä lisähankintamahdollisuutta hankintaan optiona kuuluvan Auroranportin alue- ja liittymien toteuttamistöiden osalta. Hankinnan arviohinta on 680 000 euroa (alv 0 %).

Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Kymp / Rya / Tilat / Hankkeet -yksikön päällikön tilaamaan Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyihin liittyvien töiden option toteutukseen liittyvät tehtävät.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki ja HUS ovat valmistelleet Laakson yhteissairaalan päätoteuttajan hankintaa HUS:in hallituksen 8.6.2020 §87 ja Helsingin kaupunginhallituksen 14.9.2020 §541 päättämän, 29.9.2020 allekirjoitetun Laakson yhteissairaalan hankesuunnitteluvaiheen jälkeen suoritettavien tehtävien hoitamista koskevan sopimuksen perusteella. Sopimuksen mukaisesti hankinnoista vastaa Helsingin kaupunki.

Laakson yhteissairaalan päätoteuttajan hankintamenettelynä oli hankintalain (1397/2016) mukainen neuvottelumenettely. EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa 27.11.2020. SRV Rakennus Oy on valittu päätoteuttajaksi teknisen johtajan päätöksellä 23.4.2021 §104.

Hankintailmoituksessa on ollut lisähankintamahdollisuus. Hankinnan sisältöön kuuluvat optioina mm. seuraavat tehtävät (tehtävien suunnittelu ja toteutus):

- Auroranportin alueen ja liittymän toteuttamiseen sekä
Urheilukadun ja Lääkärikadun kunnostamiseen ja muihin
mahdollisiin lähialueiden liittymiin liittyvät työt.

Mahdollisten optioiden (allianssin laajentamisen) toteuttamisessa noudatetaan samoja allianssimallin periaatteita kuin muissakin hankkeen töissä. Mahdolliset optiot (allianssin laajentamiset) toteutetaan allianssisopimuksen ja kaupallisen mallin ehtojen mukaisesti tarjotulla palkkioprosentilla.

Tilaaja päättää kunkin option osalta erikseen sen käyttämisestä tai käyttämättä jättämisestä hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheissa. Mahdollisten toteutettavien optioiden vaiheistuksesta päätetään hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheissa.

Helsingin kaupunki ja HUS toteuttavat Laakson sairaala-alueelle tavoiteaikataulun mukaan vuonna 2030 valmistuvan Laakson yhteissairaalan. Yhteissairaala-hakkeeseen sisältyvä uudisrakentaminen edellyttää Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyihin liittyvien töiden toteuttamisen ennen Laakson yhteissairaalan ajotunnelin toteuttamisesta.

Asemakaava

Laakson yhteissairaalan toteuttaminen on edellyttänyt asemakaavan muutoksen. Kaupunginvaltuusto on 19.1.2022, 13 § päättänyt alueen asemakaavan muutoksesta, ja kaava on astunut voimaan 16.6.2022. Asemakaavan mukaisen rakentamisen edellytyksenä on tämän päätöksen mukaiset Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyt.

Laajuus

Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyiden työt käsittävät Auroran sairaalan rakennuksen 15 edustalle rakennettavan ajoluiskan rakentamisen, pohjoisen sisäänkäyntiportin leventämisen ja uuden jalankulkuportin Nordenskiöldinkadulle.

Kustannukset

Arviohinta Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyt hankkeen kustannuksista on 680 000 euroa (alv 0 %) kustannustasossa 04/2022; RI 117,9; THI 199,7.

Rahoitus

Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyt ovat osa Laakson yhteissairaalan tontin rakentamiskelpoiseksi saattamista. Hanke rahoitetaan talousarvion alakohdasta 8020205.

Toteutus

Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyiden toteutuksesta vastaa Kaupunkiympäristön toimiala, Tilat-palvelu.

Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyille on haettu toimenpidelupaa 6.5.2022.

Aikataulu

Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestelyt toteutetaan Laakson yhteissairaalahankkeen aikataulun mukaisesti syksyllä 2022.

Toimivalta

Viranhaltijan toimivalta Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimiala-lautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 09.08.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Timo Nevalainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39547

timo.nevalainen@hel.fi

Jonna Taegen, projektinjohtaja, puhelin: 050 351 6992

ext-jonna.taegen@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Kustannusarvio HKA 17.5.2022 Auroran sairaala-alueen liikenne- ja pihajärjestely
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.