Tulosbudjetti vuonna 2021 ja toimintasuunnitelma, Palvelukeskusliikelaitos
Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen tulosbudjetti 2021
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Helsingin kaupungin Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2021 tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman.
Tulosbudjetin mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu -1 387 000 euroa. Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvion mukainen tilikauden alijäämä on -878 000 euroa.
Palveluiden hinnoissa on otettu huomioon kustannusten nousu enintään 1,8% tasossa.
Henkilöstökustannukset ovat osin nousseet kasvaneen ja uudistuvan palvelukysynnän vuoksi. Kustannusnousuihin vaikuttaa myös ammattihenkilöstön saatavuusongelmat ja liikkeenluovutukset, sillä liikkeenluovutukset eivät liikelaitoksen hallinto- ja tukihenkilöstön osalta toteudu täysimääräisesti. Henkilöstön palkat nousevat sekä yleiskorotusten että järjestelyerien kautta.
Sitovana toiminnallisena tavoitteena on asiakastyytyväisyys 3,6 (asteikolla 1-5). Toteutunut asiakastyytyväisyys mitataan loppuvuoden 2021 aikana.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esityslistan liitteenä on Palvelukeskusliikelaitoksen vuoden 2021 tulosbudjetti.
Tulosbudjetin mukaan tilikauden alijäämäksi muodostuu -1 507 000 euroa. Kaupunginvaltuuston hyväksymä talousarvion mukainen tilikauden alijäämä on -878 000 euroa.
Palveluiden hinnoissa on otettu huomioon kustannusten nousu enintään 1,8% tasossa.
Henkilöstökustannukset ovat nousseet kasvaneen palvelukysynnän vuoksi. Kysynnän kasvu kohdistuu erityisesti palveluihin, joiden hinnoittelua ei olla onnistuttu toimialojen kanssa käydyissä neuvotteluissa yrityksistä huolimatta korottamaan edes tasolle, jolla olisi mahdollista kustannusperusteisesti kattaa palvelujen tuottamisesta aiheutuvat kokonaiskustannukset. Nykyinen hintataso ei myöskään mahdollista kohtuullista tuottoa sitoutuneelle pääomalle, mikä on liiketaloudellisin periaattein toimivan liikelaitoksen toiminnan kannattavuuden keskeinen lähtökohta.
Henkilöstökustannusten kasvun lisäksi kokonaiskustannusten kasvuun vaikuttavat myös ammattihenkilöstön saatavuusongelmista aiheutuvat lisäkustannukset sekä kaupunginvaltuuston aikanaan hyväksymän ateria-ja siivouspalvelujen kilpailuttamissuunnitelman vielä jatkuvaan toimeenpanoon liittyvät ulkoistukset ja henkilöstösiirrot liikkeenluovutuksen periaattein.
Toimialojen toteuttamissa kilpailutuksissa ei ole voitu toiminnan luovutuksiin täysimääräisesti sisällyttää välittömän palveluhenkilöstön lisäksi ulkoistettua tuotantoa vastaavaa osuutta liikelaitoksen hallinto-ja tukihenkilöstöstä, koska kyseisissä hallinto-tukipalvelutehtävissä toimivien henkilöiden toimenkuviin on sisältynyt myös liikelaitokseen jääviä tehtäviä. Näin ollen henkilöstökustannukset ovat jääneet täysimääräisesti liikelaitokselle itselleen.
Sitovana toiminnallisena tavoitteena on asiakastyytyväisyys 3,6 (asteikolla 1-5). Toteutunut asiakastyytyväisyys mitataan loppuvuoden 2021 aikana.
Päätös tullut nähtäväksi 28.12.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sirkka Ilmoniemi, kirjanpitopäällikkö, puhelin: +358 9 310 27805