Lastensuojelun vastaanottoperhehoitajien kulukorvauksen muutos 1.1.2021 alkaen

HEL 2020-013769
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 36 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Oikaisuvaatimus koskien päätöstä lastensuojelun vastaanottoperhehoitajien kulukorvauksen muutoksesta 1.1.2021 alkaen

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Helsingin kaupungin toimeksiantosopimuksella toimivien vastaanottoperhehoitajien yhteyshenkilö ********** ja kuuden muun vastaanottoperhehoitajan oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 14.12.2020 § 222 koskien lastensuojelun vastaanottoperhehoitajien kulukorvauksen muutosta 1.1.2021 alkaen.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti 14.12.2020 § 222, että vastaanottoperhehoitajille maksetaan vuoden 2021 alusta alkaen hoitopäiväilmoituksen mukaan kulukorvausta. Maksettavaan kulukorvaukseen sisältyy lapselle maksettava käyttövara: 15 vuotta täyttäneelle lapselle 55,67 euroa/kk ja alle 15-vuotiaalle kouluikäiselle lapselle vastaanottolaitosten käytännön mukaan. Käyttövaran suuruus on määritelty alle 15-vuotiaalle, kouluikäiselle lapselle vastaanottolaitosten käytännön mukaan. Tällä on haluttu kiinnittää erityistä huomiota helsinkiläisten, lyhytaikaisesti sijoitettujen lasten tasa-arvoiseen kohteluun sijaishuoltopaikasta riippumatta.

Helsingin kaupungin toimeksiantosopimuksella toimivat vastaanottoperhehoitajat ovat tehneet 15.1.2021 kunnan jäseninä, lukuun ottamatta yhtä vastaanottoperhehoitajaa, jonka kotikunta ei ole Helsinki, sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen osalta on ollut epäselvyyttä muutoksenhakuajan alkamisesta. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 14.12.2020 § 222 vastaanottoperheiden kulukorvauksen muutoksesta 1.1.2021 alkaen julkaistiin kaupungin verkkosivuille nähtävänä pitoa varten 23.12.2020, ja kuntalaisten katsotaan siten saaneen päätöksen tiedoksi viimeistään 30.12.2020, ja siten päätöksen muutoksenhakuaika kuntalaisten osalta päättyi 13.1.2021. Sosiaali- ja terveystoimiala tiedotti erikseen toimialajohtajan päätöksestä sähköpostitse 30.12.2020 vastaanottoperhehoitajille, mistä saattoi syntyä virheellisesti käsitys, että he ovat asiassa asianosaisia ja että heidän osaltaan päätöksen tiedoksianto tapahtui vasta tuolloin.

Hallintolain 49 c §:n 2 momentin mukaan jos oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa, oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta. Koska toimiala on mahdollisesti omalla toiminnallaan päätöksestä erikseen tiedottamalla saattanut aiheuttaa tilanteen, jonka vastaanottoperhehoitajat ovat voineet tulkita päätöksen tiedoksiannoksi, sosiaali- ja terveyslautakunta tutkii sille osoitetun oikaisuvaatimuksen. Vastaanottoperhehoitajien osalta tulkitaan tiedoksiannon tapahtuneen vasta 30.12.2020 lähetetyssä erillisessä sähköpostissa, ja heidän katsotaan sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain (13/2003) 19 §:n 2 momentin mukaan saaneen päätöksen tiedoksi viimeistään 4.1.2021. Muutoksenhakuaika päätökseen on tuolloin päättynyt 18.1.2021. Tämän tulkinnan mukaan oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen oikaisua siten, että käyttövaran määrän sääteleminen koskisi alle 15-vuotiaiden lasten osalta ainoastaan 12 vuotta täyttäneitä lapsia. Sitä nuoremmille lapsille vastaanottoperhehoitaja saisi määritellä käyttövaran ja rahapolitiikan itse kuten aiemminkin. Perusteluina oikaisuvaatimuksen tekijät esittävät, että vastaanottoperheeseen sijoitetut lapset ovat tasavertaisessa asemassa suhteessa perheen omiin lapsiin ja käyttövaran suuruuden määritteleminen vastaanottolaitosten käytännön mukaan koetaan eriarvoistavana. Oikaisuvaatimuksen tekijät perustelevat vaatimustaan myös sillä, että vastaanottoperheissä on erilaisia käytäntöjä rahan käytössä ja käyttövaroissa. Oikaisuvaatimuksen tekijät tuovat myös esille, että ikätasoon sidottu käyttövaran suuruus poistaa yksilöllisen harkinnan mahdollisuuden. Perusteluissaan he vetoavat myös perustuslain 6 §:ään. Oikaisuvaatimuksen tekijät myös esittävät, että vastaanottoperhehoitaja pitää kirjaa annetuista käyttövaroista ja vastaanottoperhetoiminnan sosiaaliohjaajat voisivat valvoa sitä, mikäli reaaliaikainen valvonta koetaan merkitykselliseksi.

Oikaisuvaatimusten perusteiden arviointi

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen sijainen toteaa ratkaisussaan (EOAK 1669/2019), että keskeisenä lapsen perusoikeutena on perustuslain 6 §:n 3 momentin mukainen oikeus tulla kohdelluksi tasa-arvoisena yksilönä ja oikeus saada vaikuttaa kehitystään vastaavalla tavalla itseään koskeviin asioihin. Lapsen tasa-arvoinen kohtelu sisältää lapsen oikeuden, tai itse asiassa viranomaisen velvollisuuden, lapsen positiiviseen erityiskohteluun. Samassa ratkaisussa myös todetaan, että lastensuojelulain 55 §:n mukaisia käyttövaroja tulee maksaa lain tarkoittamalla tavalla ja sen edellyttämä määrä.

Lastensuojelulain 55 §:ssä todetaan käyttövarasta seuraavaa. Kun lapsi tai nuori on sijoitettu kodin ulkopuolelle sijoitusta avohuollon tukitoimena, sijaishuoltoa tai jälkihuoltoa koskevien säännösten mukaisesti, kunnan on huolehdittava, että hänen opintojaan ja harrastuksiaan tuetaan tarvittaessa taloudellisesti. Edellä 1 momentissa mainitun taloudellisen tuen lisäksi lapselle tai nuorelle on hänen omaan käyttöönsä henkilökohtaisia tarpeita varten annettava kalenterikuukaudessa käyttövaroja iästä ja kasvuympäristöstä riippuen seuraavasti:

1) alle 15-vuotiaalle lapselle määrä, joka vastaa hänen yksilöllistä tarvettaan; ja

2) 15 vuotta täyttäneelle lapselle tai nuorelle vähintään määrä, joka vastaa yhtä kolmasosaa elatustukilain (580/2008) 9 §:ssä säädetystä yhdelle lapselle suoritettavasta elatustuen määrästä.

Lasten käyttövaran maksamista ja siitä ilmoittamista on käsitelty vastaanottoperhehoitajien työkokouksessa 11.4.2019. Samassa yhteydessä on käsitelty sitä, miten maksetuista käyttövaroista vastaanottoperhehoitajan tulee pitää kirjaa ja ilmoittaa tiedot eteenpäin sovitulla tavalla.

Käyttövaran suuruuden määrittelemisellä alle 15-vuotiaiden, kouluikäisten vastaanottoperheeseen sijoitettujen lasten osalta, on haluttu ensisijaisesti varmistaa lyhytaikaisesti sijoitettujen, helsinkiläisten lasten yhdenvertaisuus riippumatta siitä, onko hänet sijoitettu vastaanottolaitokseen tai vastaanottoperheeseen. Lapsilla saattaa olla useita, lyhytkestoisia sijoituksia sekä vastaanottolaitokseen että eri vastaanottoperheisiin. Tältä osin selkeät ja yhdenmukaiset toimintatavat ovat omiaan lisäämään sijoitetun lapsen kokemusta oikeudenmukaisesta ja tasapuolisesta kohtelusta, joka ei ole riippuvainen sijaishuoltopaikasta.

Lastensuojelulain 55 §:ssä todetaan, että lapsen sijoituspaikan on pidettävä kirjaa lapselle annettujen käyttövarojen maksamisesta. Kirjaukset on lähetettävä tiedoksi 13 b §:ssä tarkoitetulle lapsen asioista vastaavalle sosiaalityöntekijälle vuosittain. Tätä valvontavastuuta ei voida oikaisuvaatimuksessa esitetyn ehdotuksen mukaisesti siirtää vastaanottoperhetoiminnan sosiaaliohjaajille. Ikätasoisesti määritelty käyttövaran suuruus edistää osaltaan lapsikohtaisen valvonnan käytännön toteuttamista.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty väitteitä tai näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Sulje

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 14.12.2020 § 222

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti, että vastaanottoperhehoitajille maksetaan vuoden 2021 alusta alkaen hoitopäiväilmoituksen mukaan kulukorvausta, johon on sisällytetty aiemmat erilliset harkinnanvaraiset hankinta- ja toimintarahat ja kilometrikorvaus tavanomaista suuremmista matkakuluista.

Kulukorvaus, joka ei sisällä vuoden 2021 indeksikorotuksia

alle 3-vuotias 24,75 €/pv
3-6-vuotias 25,08 €/pv
7-17-vuotias 25,42 €/pv

Kulukorvaukseen sisältyy lapselle maksettava käyttövara:
15 vuotta täyttäneelle lapselle 55,67 €/kk ja alle 15-vuotiaalle kouluikäiselle lapselle vastaanottolaitosten käytännön mukaan.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 6.11.2018 § 288 tekemän päätöksen mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää sosiaalihuollon toimeenpanoon liittyvien palkkioiden ja korvausten määrien muista kuin laissa säädetyistä tarkistuksista ja muutoksista.

Vastaanottoperhehoitajille on maksettu hoitopäiväilmoitukseen perustuvaa kulukorvausta. Lisäksi vastaanottoperhehoitajalla on ollut mahdollisuus hakea harkinnanvaraisia hankinta- ja toimintarahoja, joiden enimmäismäärä on perustunut vastaanottoperheen tarjoamaan paikkamäärään. Hankintarahalla ovat perhehoitajat uusineet mm. patjoja, lastenvaunuja, koulupöytiä tai hankintarahasta on korvattu kulumisesta johtuvia lastenhuoneiden remonttikuluja. Toimintarahalla on korvattu perhehoitajalle mm. kalliimpia leikkivälineitä ja pääsylippuja.

Vastaanottoperhehoitajille on maksettu kilometrikorvausta tavanomaista suuremmista matkakuluista erillisen ilmoituksen mukaan. Tavanomaisiksi matkakuluiksi on luettu lapsen asiakassuunnitelman mukaiset matkakulut omalla autolla 200 km/kk tai matkalippukuluja 50 €/kk.

Lisäksi vastaanottoperhehoitajalle on maksettu 60 % mahdollisesta vammaistuesta. Vastaanottosijoituksen ajalta lapsilisää ei siirretä vastaanottoperhehoitajan saatavaksi.

Erillisten, kuitteihin perustuvan maksujen käsittely työllistää perhehoitajan sekä perhehoitajan vastuutyöntekijän lisäksi toimistosihteeriä ja palkanlaskentapalveluja. Muutoksella vähennetään sekä lastensuojelun että perhehoitajien työtä. Myös lastensuojelun perhehoidossa siirrytään vastaavaan käytäntöön. Muutoksesta aiheutuva arvioitu kustannusvaikutus on 15 000 €/vuosi.

Lisätiedot

Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 310 43059

anita.lindfors@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 03.03.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 43059

anita.lindfors@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.