Hankesuunnitelma, vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu TOI-ryhmien koulukäyttöön, Puistolan raitti 18
Puistolan raitti 18, vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu TOI-ryhmien koulukäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Puistolan raitti 18 sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan koulukäyttöön suunnitellun paviljongin 02.12.2020 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 431 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 632 200 euroa toukokuun 2020 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan Puistolanraitin ala-aste tarvitsee lisätilaa kahdelle (2) TOI-luokkien (erityisen tuen) 12 oppilaalle alueella 41 alkaen syksystä 2020.
Tarvittava lisätila hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 60 kuukauden ajalle. Käyttäjätoimiala selvittää jatkotarpeet vuokra-aikana.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 431 brm², 377,5 htm².
Kustannukset
Kustannusarvion 25.05.2020 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 1 632 200 euroa kustannustasossa 05/2020 (RI104,3; THI 191,5).
Kokonaiskustannus sisältää paviljongin vuokrakustannuksen suunnitellun 60 kuukauden ajalta arvonlisäverottomana yhteensä 517 200 euroa (22,83 euroa/htm²/kk). Lisäksi kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 1 115 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, lisä- ja muutostyövaraus sekä rakennuspaikan ennallistaminen. Kustannuksia korottaa muutostyöt sisätiloissa TOI-tiloiksi ja piha-alueen laatuvaatimukset sekä poikkeuksellisen kiireellinen aikataulu (2,5 kk).
Tilahankkeiden käsittelyohjeen 2015 mukaan pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 1 562 800 euroa.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus käyttäjälle on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Tilakustannus käyttäjälle on 77,73 euroa/htm²/kk, 29 343,08 euroa/kk. Tästä tilaelementtien vuokrakustannus kaupunkiympäristön toimialalle on 22,83 euroa/htm²/kk, investointikustannusten perusteella laskettu lisävuokra 49,23 euroa/htm²/kk ja ylläpito 5,67 euroa/htm²/kk. Tilakustannuksen perusteena on 377,5 htm².
Arvioitu tilakustannus 60 kuukauden ajalta on yhteensä 1 760 584,50 euroa.
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala hankkii tilat vuokraamalla ja vuokraa ne edelleen käyttäjälle. Tilojen toimittaja vastaa rakennuksen rakennusteknisestä kunnosta. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 08/2020.
Päätös tullut nähtäväksi 19.01.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katri Olli, projektinjohtaja, puhelin: 09 31033274
Sonja Liljeblad, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38472