Sääntökirjat, ikääntyneiden palveluasumisen palveluseteli

HEL 2021-000318
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 67 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimus ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjaa koskevasta päätöksestä

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Sami Heistaron ehdotuksesta.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hylätä Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöstä 15.1.2021 § 6 ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymisestä.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää jättää tutkimatta oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin se kohdistuu lautakunnan päätökseen 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon muutosta sekä lautakunnan päätöstä 19.1.2021 § 7 jättää tutkimatta edellä mainitusta lautakunnan päätöksestä tekemä Hoitokoti Päiväkumpu Oy:n aikaisempi oikaisuvaatimus ja kahden muun palveluntuottajan vastaavat oikaisuvaatimukset.

Sulje

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Taustaa

Sosiaalilautakunta hyväksyi 15.1.2008 palvelusetelin otettavaksi käyttöön vanhusten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin käyttö alkoi 1.3.2008. Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti 17.11.2020 § 217 ikääntyneiden palvelusetelin tulosidonnaiset arvot.

Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala) asettaa palveluntuottajalle palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymisestä 15.1.2021 § 6.

Wilhelmiina Palvelut Oy:n (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on 29.1.2021 tehnyt oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 15.1.2021 § 6 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymistä. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut, että sosiaali- ja terveyslautakunta tekisi itseoikaisun päätöksestään 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa sekä päätöksiään 19.1.2021 § 6, § 7 ja § 8 jättää tutkimatta palveluntuottajien myöhästyneenä saapuneet oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimus liitteineen ja täydennyksineen on tämän asian liitteinä 1–10.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksen 15.1.2021 § 6 osalta valmistelussa noudatettiin tulkintaa, että sääntökirjan erityisen osan hyväksyminen on asian valmistelua, eivätkä palveluntuottajat tai kunnan jäsenet ole voineet hakea päätöksiin muutosta. Sosiaali- ja terveystoimiala tarkasti käytäntöään siten, että palvelusetelin erityisestä osaa koskevista toimialajohtajan päätöksistä saa tehdä oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Tästä syystä toimialajohtajan edellä mainitun päätöksen muutoksenhakuohjeistusta on korjattu 18.2.2021 ja päätös on julkaistu uudelleen nähtäväksi 19.2.2021. Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin palvelutuottajille on lähetetty toimialalta asiasta tiedote 24.2.2021, jotta myös muiden palveluntuottajien oikeus tehdä päätöksestä oikaisuvaatimus on pystytty varmistamaan.

Muuttuneesta muutoksenhakutulkinnasta johtuen oikaisuvaatimuksen tekijän 29.1.2021 tekemä oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessa 29.1.2021 vaaditaan ensinnäkin, että sosiaali- ja terveyslautakunta tekee itseoikaisun päätöksistään jättää myöhästyneenä tutkimatta oikaisuvaatimuksen tekijän ja kahden muun palveluntuottajan aikaisemmat oikaisuvaatimukset sekä edelleen itseoikaisua ikääntyneiden palveluasumisen palvelunsetelin arvoon, josta sosiaali- ja terveyslautakunta teki päätöksen 17.11.2020 § 217 (sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökset). Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että palvelusetelin arvo ja palveluseteliä koskeva sääntökirja liittyvät kiinteästi toisiinsa, eivätkä ne ole erotettavissa toisistaan. Toiseksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan oikaisua ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjaan (sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös). Oikaisuvaatimuksessa esitetyt keskeiset vaatimukset on eritelty jäljempänä.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksiin kohdistuvat vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että sosiaali- ja terveyslautakunta tekee itseoikaisun päätöksistään 19.1.2021 § 6, § 7 ja § 8 jättää tutkimatta myöhästyneenä saapuneet oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hän on tehnyt oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa jo 14.12.2020 toisen palveluntuottajan lähettämällä sähköpostiviestillä, joka on osoitettu pormestarille, apulaispormestarille, elinkeinojohtajalle ja arviointitoiminnan johtajalle (asian liite 2). Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että sosiaali- ja terveyslautakunnan olisi tullut tutkia oikaisuvaatimuksen tekijän 21.12.2020 tekemä oikaisuvaatimus (asian liite 3) sekä kahden muun palveluntuottajan samasta asiasta tekemät oikaisuvaatimukset edellä mainitusta sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä.

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii edelleen muutosta sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa koskevaan päätökseen 17.11.2020 § 217, ja esittää, että palveluseteliin tehdään kustannusnousua vastaavasti 800 euron korotus.

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan sääntökirjan hyväksymistä koskevaan päätökseen kohdistuvat vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessa esitetään ensinnäkin, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymistä koskevan päätöksen tulee olla muutoksenhakukelpoinen, koska sääntökirjassa asetetut vaatimukset vaikuttavat palveluntuottajien ja asiakkaiden oikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen. Oikaisuvaatimuksessa 29.1.2021 (asian liite 1) esitetään myös erinäisiä seikkoja sosiaali- ja terveystoimialan sääntökirjan hyväksymisessä ja siitä tiedottamisessa tapahtuneista virheistä. Sääntökirjasta muun muassa tiedotettiin ennen kuin sääntökirjan hyväksymisestä oli tehty toimialajohtajan päätöstä, mikä oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan aiheuttanut sääntökirjan voimaantulon ajankohdasta epäselvyyksiä (asian liitteet 7 ja 8).

Lisäksi oikaisuvaatimus kohdistuu itse sääntökirjan palveluntuottajille asettamiin vaatimuksiin. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan Helsingin kaupunki edellyttää palvelusetelipalvelun henkilöstömitoituksessa, että palveluntuottaja soveltaa 1.1.2021 palvelusetelipalveluissa 0,7:n mitoitusta. Tämä määräys on korkeampi kuin vanhuspalvelulain vaatimus (0,55). Kaupunki ei ole perustellut päätöksissään lakia merkittävästi korkeampaa vaatimustaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä myös esittää, että tuottajille tuli yllätyksenä kaupungin käsitys siitä, että ostopalveluissa ja palvelusetelissä tulisi noudattaa 1.1.2021 lähtien samaa mitoitusta johtuen uudesta ostopalveluiden puitesopimuksesta, vaikka ostopalvelu ja palveluseteli ovat kaksi täysin eri asiaa.

Oikaisuvaatimuksen perusteiden arviointi

Aikaisempien oikaisuvaatimusten tutkiminen ja valitusoikeus Helsingin hallinto-oikeuteen

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuten sosiaali- ja terveyslautakunta on päätöksessään 19.1.2021 § 7 todennut, on lautakunnan 17.11.2020 § 217 tekemän päätöksen muutoksenhakuaika päättynyt 16.12.2020, mistä syystä lautakunta on jättänyt tutkimatta 18.12.2020 saapuneen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä väittää, että oikaisuvaatimus olisi tehty määräajassa hänen lähettämällään sähköpostiviestillä pormestarille, apulaispormestarille, elinkeinojohtajalle ja arviointitoiminnan johtajalle 14.12.2020 (asian liite 2). Tätä väitettä ei kuitenkaan tue kyseisen viestin viimeinen virke: ”Tämän sähköpostin liitteenä on teille osoitettu kirje ja sen liitteenä luonnos muutoksenhaku kirjelmästämme, jonka jokainen palveluntuottaja mahdollisesti toimittaa omissa nimissään.” Kyseinen viesti tulee siis tulkita yhteydenottopyynnöksi, ei muutoksenhauksi. Lisäksi oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti oikaisuvaatimus tulee toimittaa Helsingin kaupungin kirjaamoon. Sähköpostiviesti on osoitettu edellä mainituille viranhaltijoille.

Oikaisuvaatimuksen tekijän varsinainen oikaisuvaatimus on osoitettu siis kaupungin kirjaamon vasta 21.12.2020, mistä syystä sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 19.1.2021 § 7 jättää tutkimatta oikaisuvaatimuksen. Päätöksessä ei ole siten sellaista virhettä, että sosiaali- ja terveyslautakunta katsoisi tarpeelliseksi oikaista päätöstään.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on saanut kyseisen lautakunnan päätöksen yhteydessä kunnallisvalitusohjeen, ja on voinut siten saattaa oikaisuvaatimuksensa käsittelyn tutkimisen Helsingin hallinto-oikeudelle. Sosiaali- ja terveystoimiala on 9.2.2021 lähetetyssä viestissä tiedustellut oikaisuvaatimuksen tekijältä, tahtooko hän, että 29.1.2021 lähetetty oikaisuvaatimus siirretään käsiteltäväksi sosiaali- ja terveyslautakunnan aikaisempien päätösten osalta Helsingin hallinto-oikeudelle. Oikaisuvaatimuksen tekijä on 11.2.2021 vastannut, ettei pyydä toimialan siirtämään asian käsittelyä puolestaan hallinto-oikeuteen ja että arvioi itse kunnallisvalituksen ja mahdollisten muiden oikeudellisten toimenpiteiden tekemisen. Viestit ilmenevät asian liitteestä 10.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on noudatettu palvelusetelien erityisen osan sääntökirjan hyväksymistä koskevan toimialajohtajan päätöksen osalta tulkintaa, että sääntökirjan hyväksyminen on asian valmistelua, eivätkä palveluntuottajat tai kunnan jäsenet ole voineet hakea päätöksiin muutosta.

Edellä mainittu käytäntö tarkastettiin toimialalla oikaisuvaatimuksen saapumisen jälkeen, ja sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöstä 15.1.2021 § 6 korjattiin muutoksenhakuohjeen osalta 18.2.2021 siten, että päätöksestä voi hakea oikaisua. Päätös myös julkaistiin uudelleen nähtäväksi verkkosivulle päätöksen tiedoksiantoa varten. Muutoksenhakuohjeistuksen muuttaminen myös mahdollisti, että oikaisuvaatimuksen tekijän 29.1.2021 tekemä oikaisuvaatimus pystyttiin ottamaan sosiaali- ja terveyslautakunnan käsiteltäväksi. Tästä syystä oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimuksia koskien sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksen muutoksenhakuoikeutta ei käsitellä tarkemmin.

Oikaisuvaatimuksen vaatimukset koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjaa tutkitaan. Vastaavat sääntökirjaa koskevat vaatimukset ovat olleet palveluntuottajan 21.12.2020 tekemässä oikaisuvaatimuksessa (asian liite 3), ja siten ne käsitellään sosiaali- ja terveyslautakunnassa nyt 29.1.2021 saapuneen oikaisuvaatimuksen yhteydessä.

Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin henkilöstömitoitus

Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluasumisessa mitoituksen vaatimustasona on ollut toteutunut 0,5 vuorokaudessa vuodesta 2017 alkaen. Uuden puitesopimuksen Helsingin sosiaali- ja terveystoimi on kilpailuttanut iäkkäiden ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluihin sopimuskaudelle 2021–2026. Hankintapäätöksen palvelukuvauksessa ostopalvelutuottajilta edellytetään 0,7 henkilömitoitusta, jotta toteutunut henkilöstömitoitus olisi vähintään 0,5 vuorokaudessa.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimi edellyttää iäkkäiden asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua ja tasalaatuista palvelua niin omilta toimijoilta, ostopalvelutuottajilta kuin palvelusetelituottajilta. Valtaosa palvelusetelituottajista ja -yksiköistä on mukana myös puitesopimuksessa.

Palvelusetelillä ikääntyneiden palveluasumista hankkivan asukkaan tulee saada laadultaan ja sisällöltään saman tasoista palvelua kuin kunnan sijoittamana yksikössä asuvat kuntalaiset.

Sääntökirjan mukaan palveluntuottajalla tulee olla määrällisesti ja rakenteellisesti riittävä henkilöstö suhteessa tuotettavaan palveluun. Hoitohenkilökunnan määrän tulee olla mitoitettu asiakkaiden tarpeiden ja toimintakyvyn mukaan. Tarvittava hoito on turvattava kaikkina vuorokauden aikoina ja henkilökunnan tulee olla läsnä samassa toimintayksikössä. Hoitohenkilöstömitoituksen tulee perustua valvontaviranomaisen myöntämään lupaan yksityisten sosiaalipalvelujen antamisesta, lainsäädäntöön sekä Helsingin kaupungin palvelukuvauksen määritelmään.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat. Palvelusetelikohtaisen sääntökirjan ja sen muutokset hyväksyy siten sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.

Mikäli palveluntuottaja ei ole tyytyväinen palvelusetetelin sääntökirjan muutoksiin, siitä säädetään kaikkia palvelusetelituottajia koskevassa sääntökirjan yleisessä osassa seuraavasti: ”Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin ja ehtoihin. Kunta ilmoittaa muutoksista palveluntuottajille kirjallisesti päätöksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluntuottaja ei hyväksy muuttuneita sääntöjä, tulee sen ilmoittaa siitä kirjallisesti kunnalle 30 päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä. Tällöin kunta tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymispäätöksen perumisesta. Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, sitoutuu palveluntuottaja noudattamaan muuttuneita ehtoja muutosilmoituksessa mainitusta päivästä lukien”.

Edellä mainitun perusteella sosiaali- ja terveyslautakunta ei näe perusteita oikaisuvaatimuksen hyväksymiseen.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.

Sulje

Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 15.01.2021 § 6

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan sääntökirjan ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelille.

Päätöksen perustelut

Sosiaalilautakunta hyväksyi 15.1.2008 palvelusetelin otettavaksi käyttöön vanhusten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin käyttö alkoi 1.3.2008.

Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti 17.11.2020 § 217 ikääntyneiden palvelusetelin tulosidonnaiset arvot.

Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala) asettaa palveluntuottajalle palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

Lisätiedot

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.04.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 29.1.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2020 Liite 1 A Sähköpostiviesti 14.12.2020
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2021, Liite 1, Oikaisuvaatimus 18.12.2020 (saapunut kirjaamoon 21.12.2020)
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2021, Liite 2, Sosiaali- ja terveystoimialan vastine palveluntuottajille 17.12.2020
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2021, Liite 3, Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 15.1.2021 § 6
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2021, Liite 3, Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 15.1.2021 § 6, päätöksen liite
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2021, Liite 4, Sähköpostiviesti 7.12.2020 palveluntuottajille sääntökirjasta ja palvelusetelin arvosta
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Oikaisuvaatimuksen 29.1.2021, Liite 4, Sähköpostiviesti 7.12.2020 palveluntuottajille sääntökirjasta ja palvelusetelin arvosta, viestin liite
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Oikaisuvaatimus 29.1.2021, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Oikaisuvaatimus, täydennys 11.2.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.