Toivomusponsi, raitiotievarikkosuunnitelman päivittäminen
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ted Apterin toivomusponnesta koskien raitiotievarikkosuunnitelman 2018 päivittämistä
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus hyväksyi liikenneliikelaitoksen laatiman raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman 27.8.2018. Suunnitelman mukaan raitioliikenteen päävarikoiksi rakennetaan uudet raitiotievarikot Ruskeasuolle ja Koskelaan ja Raide-Jokerin sekä Kruunusiltojen liikenteelle rakennetaan omat varikot. Ruskeasuon varikon rakentaminen alkaa vuonna 2021 ja valmistumistavoite on vuoden 2023 lopussa. Koskelan varikon osalta on käynnissä alustava suunnittelu, jossa tarkastellaan varikon mitoitusta ja alueen maankäytön kehittämismahdollisuuksia.
Raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelmassa on varauduttu keskipitkällä aikajänteellä toteutettavien Vihdintien pikaraitiotien, Kalasataman, Viikin-Malmin ja Tuusulanväylän pikaraitioteiden operointiin kantakaupungin varikoihin tukeutuen.
Pidemmällä aikajänteellä toteutuvien pikaraitiotiehankkeiden varikkotarpeisiin ei varikkosuunnitelmassa oteta kantaa. Seuraavan vaiheen pikaraitiotiehankkeita voivat olla esimerkiksi Raide-Jokeri 0, Tiederatikka ja Raide-Jokeri 2. Niille voi olla tarkoituksenmukaista toteuttaa omat varikkotilat, mutta varikkosijaintien löytäminen voi olla vaikeaa. Vaihtoehtoisia ratkaisuja voi olla olemassa olevien varikoiden laajentaminen, tilan vapauttaminen kantakaupungin varikoista kalustoa järjestelemällä tai toteuttamalla toiselle linjalle uusi varikko. Vantaan ratikkaa palvelevan Vaaralan varikon suunnittelussa varaudutaan laajennukseen, jolloin varikko voi mahdollisesti palvella esimerkiksi Viikin-Malmin raitiotien tai Raide-Jokeri 2:n liikennöintiä.
HSL valmistelee vuonna 2021 uutta kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelmaa, jossa sovitetaan edellä mainittujen keskipitkän aikajänteen pikaraitioteiden linjasto yhteen kantakaupungin raitiolinjaston kanssa. Aiemmat arviot linjastosta ovat perustuneet vuoden 2015 raitioliikenteen linjastosuunnitelmaan sekä keskustaan päättyviin pikaraitiolinjoihin. Linjastosuunnitelmalla voi olla vaikutuksia sekä kaupunki- että pikaraitioliikenteen kalustotarpeeseen.
Kaupunkiympäristön toimialalla on keskeinen rooli raitiotiehankkeiden suunnittelun kaikissa vaiheissa esi- ja yleissuunnittelusta toteutukseen. Hankkeiden onnistunut suunnittelu edellyttää jatkuvaa keskustelua HKL:n ja HSL:n kanssa sekä riittävän ajantasaista tietoa mm. varikkohankkeista, jotta hankkeiden liikennöinnin periaatteet ja toteutusajankohta saadaan määriteltyä realistisesti. On tyypillistä, että hankkeiden suunnittelun edetessä niiden laajuus kasvaa, liikennöinnin periaatteet tarkentuvat ja linjan arvioitu keskinopeus voi laskea. Nämä tekijät usein kasvattavat hankkeen kalustotarvetta alustaviin arvioihin nähden.
Raitioverkon kehittyessä jatkuvasti on erittäin tärkeää, että osapuolilla säilyy yhteinen ja ajantasainen käsitys liikenteen kalustotarpeesta, sen edellyttämästä varikkotilasta ja muista hankkeiden reunaehdoista. Varikkohankkeiden suunnittelun lähtötietojen on oltava ajantasaisia ja niissä on varauduttava myös epävarmuuksiin ja tulevaisuuden tarpeisiin. Varikkokapasiteetin mitoituksessa epäonnistuminen johtaa vaikeuksiin liikennöinnin järjestämisessä, liikennöintikustannusten kasvuun ja varikkoverkon ennakoimattomiin lisäinvestointitarpeisiin.
Kaupunginhallitus käsitteli 2.11.2020 valtuutettu Ted Apterin Vantaan ratikan yleissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä tekemän toivomusponnen, joka vastaa sisällöltään Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman hyväksymisen yhteydessä tehtyä pontta. Kaupunginhallitus totesi tuolloin, että raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelma on pääperiaatteiltaan pätevä ja että HKL on ylläpitänyt selvityksen taustalla olevia laskelmia hankkeiden suunnittelun edistyessä.
Raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelma on edelleen hyvä lähtökohta käynnissä olevalle varikkojen kehittämiselle. On kuitenkin tärkeää, että tilannekuvaa raitiovaunukaluston tarpeesta pidetään jatkuvasti yllä ja tietoa jaetaan raitiotiehankkeiden ja varikkohankkeiden suunnitteluun. Tulevina vuosina tarve varikkoverkon suunnittelun aikajänteen ulottamiseen pidemmälle seuraavien pikaraitiotiehankkeiden tarpeisiin kasvaa. Koskelan varikon peruskorjauksen suunnittelussa on varmistettava huolto- ja korjaustoimintojen riittävä kapasiteetti myös pitkällä aikajänteellä, vaikka vaunujen säilytystä järjestettäisiin muualle.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Toivomusponsi
Valtuutettu Ted Apter on tehnyt 20.1.2021 seuraavan toivomusponnen:
"Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman hyväksyminen
Kaupunginvaltuusto hyväksyessään Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman edellyttää, että selvitetään viipymättä mahdollisuudet päivittää syksyllä 2018 hyväksytty varikkosuunnitelma, jotta pystytään varaamaan riittävä varikkokapasiteetti Helsingin tarpeisiin. Voimakkaasti laajenevan raitiovaunuliikenteen vuoksi on erityisen korostettu tarve huolehtia riittävästä kaluston säilytys-, kunnossapito- ja korjaustarpeiden kapasiteetista. (Ted Apter)."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 31.3.2021 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 10.05.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anton Silvo, liikenneinsinööri: 09 310 37489