Hankinta, ilmastointikanavien puhdistustyöt, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2021-000859
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 18

Ilmastointikanavien puhdistustöiden tilaaminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä tilauksen ilmastointikanavien puhdistustöistä hankinta-asiakirjoissa tarkemmin ilmenevin puitejärjestelyn ehtojen mukaisesti seuraavien toimittajien kanssa:

  • Ilmastointinikkarit Oy
  • LVI-Mustonen Oy
  • Trio Ilmastointi Oy

niin, että

  • puitejärjestelyn sopimuskausi on 1.3.2021 – 28.2.2025,
  • HKL:llä on oikeus jatkaa sopimuskautta kahden (2) vuoden optiokaudella,
  • kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella varsinaiselta sopimuskaudelta ja optiokaudelta ovat yhteensä enintään 400.000,00 euroa (alv 0 %),
  • toimeksiantojen tekemisessä noudatetaan HKL:n käytäntöjä perusteluissa kuvatulla tavalla.

Päätöksen perustelut

Liikenneliikelaitos (HKL) järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (77H20, 17.12.2020) ilmastointikanavien puhdistustöistä neljän (4) vuoden aikana. Puitejärjestely sisältää neljän (4) vuoden varsinaisen puitejärjestelykauden ja yhden (1) kahden (2) vuoden optiokauden.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa avointa menettelyä, koska hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen palveluiden EU-kynnysarvon.

Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 21.10.2020 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjouspyyntöasiakirjojen avulla. Tarjousten määräaika oli 11.1.2021 klo 10:00.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus

niin, että hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %.

Tarjouksen jätti yhteensä kolme (3) yritystä:

  • Ilmastointinikkarit Oy
  • LVI-Mustonen Oy
  • Trio Ilmastointi Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua ilmastointikanavien puhdistustöiden suorittamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Hankintayksikkö tarkisti, että saapuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä määritetyt vähimmäisvaatimukset, jotka ostettavalle palvelulle oli asetettu.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Tarjousten vertailu suoritettiin kaikkien tarjousten osalta, sillä ne täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset.

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

  1. Hinta 60 %
  • Tarjoushinnoista laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta tilattavan palvelun työtuntien painotetun jakautuman mukaisesti (nuohoustyö, työnjohtotyö sekä dokumentointityö) mukaisesti. Vertailuhinta on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
  • Edullisimman vertailuhinnan saanut urakoitsija sai parhaat hintapisteet (60 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu hinta) x 60 pistettä.
  1. Laatu 40 %
  • Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.
  • Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella.
  • Laatutekijät on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut urakoitsija sai 40 laatupistettä, muut tarjoajat (tarjoajan pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 40 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Vertailutaulukko on hankintapäätöksen liitteenä.

HKL hankkii puitejärjestelyn mukaiset ilmastointikanavien puhdistustyöt kilpailutuksessa siten, että sillä on oikeus valita tämän puitejärjestelyn mukaisiin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuusjärjestys huomioon ottaen se Palveluntuottaja, jolla on sen kannalta parhaat edellytyksen toimeksiannon suorittamiseen HKL:n toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä Palveluntuottajan kapasiteetin mukaan. Tilaaja voi järjestää myös erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen Palveluntuottajien kesken.

Hallinto- ja hankintapalvelut huolehtivat hankintapäätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätös tullut nähtäväksi 03.02.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marko Hartikainen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 35580

marko.hartikainen@hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601

sami.kellokoski@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri