Päätös, kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu, opetus- ja kulttuuriministeriö
- Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja 06.06.2022
- Varhaiskasvatusjohtaja 10.03.2022
- Varhaiskasvatusjohtaja 10.03.2022
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 10.03.2022
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 09.03.2022
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 18.08.2021
- Varhaiskasvatusjohtaja 11.08.2021
- Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 3/22.06.2021
- Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 2/18.05.2021
- Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 2/18.05.2021
- Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto 2/18.05.2021
- Varhaiskasvatusjohtaja 12.05.2021
- Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja 12.05.2021
Läroplan för det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors
Beslut
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att godkänna den svenskspråkiga läroplanen för det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors. Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning har godkänt 18.5.2021 den finskspråkiga läroplanen.
Läroplanen för försöket används under den tid som försöket med tvåårig förskoleundervisning pågår, dvs. åren 2021–2024. Planen följs i de verksamhetsställen som valts med i försöket med den tvååriga förskoleundervisningen för barn födda 2016 och 2017. De svenskspråkiga försöksverksamhetsställena är Daghemmet Rastis och Rastis förskola samt Daghemmet Domus och Domus förskola. De kommuner som deltar i försöket ska upprätta egna, lokala läroplaner för försöket innan försöket inleds.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
I enlighet med 4 § i lagen om ett försök med tvåårig förskoleundervisning, som styr försöket, har undervisnings- och kulturministeriet valt ut de kommuner som ska ordna tvåårig förskoleundervisning. Helsingfors hör till dem som valts ut (beslut VN/583/2021).
Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning
I Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning, som publicerades i februari 2021, ställer man upp målen för arrangemangen kring förskoleundervisningen och själva undervisningen. I grunderna fäster man avseende vid att de barn som deltar i försöket är yngre än tidigare och det betonas att man i pedagogiken utgår från barnet, leken och ett undersökande arbetssätt samt att man värnar om barnets välbefinnande.
Grunderna har utarbetats så att verksamheten och undervisningen utgör en naturlig del av barnens lärstig från småbarnspedagogiken till den grundläggande utbildningen. Inga mål ställs upp för barnens kunnande. Eftersom förskoleundervisningen är tvåårig, har barnet möjlighet att lära sig och tillägna sig kunskap samt fördjupa sin kunskap i sin egen individuella takt. Försöket ger bättre möjligheter än tidigare att långsiktigt och mer på djupet fokusera på verksamhet som utformas enligt förskoleundervisningens mål.
I undervisningen kan man nu fördjupa sig mer i teman som intresserar barnen. I grunderna för försöket har man stärkt den mångsidiga kompetensen ifråga om en hållbar livsstil. Därtill har man stärkt multilitteracitet och kunskaper i matematik i enlighet med Nationella centret för utbildningsutvärderings (NCU) utvärderingar.
Läroplanen för tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors
Läroplanen för tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors följer de nationella grunderna för försöket med tvåårig förskoleundervisning. De nationella grunderna har kompletterats så att stadens mångfald och mångsidiga möjligheter som berikar verksamheten har beaktats. Verksamheten som utformas enligt den lokala läroplanen stärker barnets lärstig från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare till den grundläggande utbildningen.
I Helsingfors tvååriga förskoleundervisning betonas en hållbar och jämlik framtid, barnets delaktighet och gemenskapsfrämjande verksamhetskultur. Verksamheten och innehållen synliggörs för vårdnadshavarna genom planmässig pedagogisk dokumentation. Vårdnadshavarens delaktighet i utvärderingen och utvecklingen av förskoleundervisningen möjliggörs.
Barnets helhetsmässiga välmående är ett av målen för försöket och utgör dessutom ett tema som man också reflekterar över tillsammans med barnen. Verksamheten planeras så att alla barn har möjlighet att inspireras, glädja sig, prova på och lära sig nytt i en positiv och uppmuntrande atmosfär.
Läroplanen för det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors innehåller mål för verksamheten som uppmuntrar till lek, fysiska aktiviteter och språkmedveten verksamhet samt STEAM-pedagogik, som tvärvetenskapligt kombinerar vetenskap, teknologi, matematik och konst.
De småbarnspedagogiska enheterna upprättar årligen en verksamhetsplan. Barnens styrkor och behov finns som utgångspunkt för barngruppens verksamhet. Barngruppens pedagogiska plan och verksamhet utgår ifrån dessa mål i samband med läroplanen och enhetens verksamhetsplan. Verksamheten dokumenteras och utvärderas regelbundet.
Daghemsföreståndarna och personalen vid de verksamhetsställen som deltar i försöket har givits möjligheten att bekanta sig med och kommentera läroplanen för försöket. Regelbundna sammankomster med dem ordnas också under försökets gång i syfte att utveckla verksamhetskulturen och pedagogiken inom det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors.
Konsekvenser för barn
Försöket med tvåårig förskoleundervisning stärker den utbildningsmässiga jämlikheten, utvecklar förskoleundervisningens kvalitet och genomslag och stärker kontinuiteten från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare till nybörjarundervisningen. Försöket ger information om hurdana effekter den tvååriga förskoleundervisningen har på barnens förutsättningar att utvecklas och lära sig samt om deras sociala färdigheter och utvecklingen av en sund självkänsla. Barnet har möjlighet att lära sig och tillägna sig kunskap samt fördjupa sin kunskap i sin egen individuella takt. En gemenskapsbetonad och accepterande verksamhetskultur främjar varje barns uppväxt, utveckling och välmående. De barn som deltar i försöket omfattas av elevvården och stödformerna inom förskoleundervisningen.
Befogenheter
Enligt 15 kap. 2 § 2 mom. 1 punkten i Helsingfors förvaltningsstadga beslutar om eller godkänner fostrans- och utbildningsnämndens svenska och finska sektion, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, grunder och gränser för sin egen språkgrupps del enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om godkännande på stadsnivå av läroplaner och andra planer som hänför sig till ordnandet av undervisningen.
Päätös tullut nähtäväksi 02.07.2021
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mia Ahlskog, vik. chef för småbarnspedagogik, telefon: 09 310 64890