Hankinta, vaihteet, risteykset, vaihteenohjausjärjestelmä, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2021-001355
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 33

Vaihteiden ja risteyksien hankinnan keskeyttäminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hylätä tarjouskilpailuun 63H20 (vaihteiden ja risteyksien sekä vaihteenohjausjärjestelmän hankinta) hankinnan osa-alueisiin 1 ja 2 tulleen voestalpine Railway Systems GmbH:n (voestalpine) tarjouksen.

Voestalpinen tarjous oli ainoa tarjouskilpailun 63H20 osa-alueisiin 1 ja 2 määräaikaan mennessä saapunut tarjous. Toimitusjohtaja päätti siten keskeyttää hankinnan osa-alueiden 1 ja 2 osalta.

Päätöksen perustelut

HKL järjesti tarjouskilpailun (63H20) vaihteiden ja risteyksien sekä vaihteenohjausjärjestelmän hankinnasta. Hankinta oli jaettu kolmeen osa-alueeseen:

  1. Vaihteet ja risteykset (Helsinginkatu-Kaarlenkatu)
  2. Vaihteet ja risteykset (Helsinginkatu-Läntinen Brahenkatu ja Ruusulankatu-Runeberginkatu)
  3. Vaihteenohjausjärjestelmä (yhdeksän kappaletta)

Hankinta toteutettiin eritysalojen hankintalain (1398/2016) mukaisena EU-kynnysarvot ylittävänä avoimena menettelynä. Tarjouskilpailusta ilmoitettiin julkisesti 22.12.2020 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 24.12.2020, 2020/S 251-628479.

Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saatavilla olleiden tarjousasiakirjojen avulla.

Tarjousten jättämisen alkuperäinen määräaika oli 28.1.2021 klo 12:00, mutta HKL pidensi määräaikaa tarjouspyynnön julkaisun jälkeen 1.2.2021 klo 9:00 asti. Muutoksesta ilmoitettiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 20.1.2021, 2021/S 013-027601.

HKL teki tarjouspyyntöön vähäisiä muutoksia, joista ilmoitettiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 27.1.2021, 2021/S 018-041397.

Määräaikaan mennessä vain voestalpine jätti tarjouksen hankinnan osa-alueisiin 1 ja 2.

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltuvuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset toimittaa vaihteita ja risteyksiä sekä vaihteenohjausjärjestelmiä tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Tarjouksen hylkäysperusteet

Erityisalojen hankintalain 78 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Voestalpine on tarjouksen liitteessä ”letter_delivery_dates_vaRS_210128_EN” ilmoittanut seuraavat toimitusajat vaihteille ja risteyksille:

  • Toimituserän Kaarlenkatu – Helsinginkatu osalta 30.7.2021
  • Toimituserän Helsinginkatu – Läntinen Brahenkatu osalta 30.9.2021.

Tarjouspyynnössä 63H20 kohdassa 1.4 ”lyhyt kuvaus” todetaan, että toimituksen tulee olla toimitettu Kaarlenkatu – Helsinginkatu työmaalle 10.5.2021 mennessä ja Helsinginkatu - Läntinen Brahenkatu työmaalle 1.7.2021 mennessä. Toimitusaikataulu on ollut tämän tarjouspyynnön osalta ehdoton.

Voestalpinen tarjouksen yhteydessä ilmoitetut toimitusajat toimituserien 1 ja 2 osalta eivät vastanneet tarjouspyynnössä ja sen liitteissä vaadittuja toimitusaikoja. Näin ollen voestalpinen tarjous voidaan katsoa tarjouspyynnön vastaiseksi ja toimitusjohtaja päättää sulkea sen tarjouskilpailusta.

Hankinnan keskeyttäminen

Koska tarjouskilpailuun 63H20 (vaihteiden ja risteyksien sekä vaihteenohjausjärjestelmän hankinta) hankinnan osa-alueisiin 1 ja 2 tuli ainoastaan voestalpinen tarjous ja se suljettiin tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena, on HKL:llä erityisalojen hankintalain 116 §:ssä tarkoitettu todellinen ja perusteltu syy keskeyttää hankinta.

Päätös tullut nähtäväksi 22.03.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Otto Kyrklund, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35332

otto.kyrklund@hel.fi

Ulla Yli-Kullas, Hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 32902

ulla.yli-kullas@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies