Poistumisturvallisuusselvitys, Esperi Koti Paavonpirtti, Länsipellontie 8, Esperi Care Oy
Poistumisturvallisuuden arviointi / Esperi Care Oy, Esperi Koti Paavonpirtti, Länsipellontie 8 B, 00390 Helsinki
Päätös
Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Esperi Care Oy:n kohdetta Esperi Koti Paavonpirtti osoitteessa Länsipellontie 8 B, 00390 Helsinki.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.
Ehdot
Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.
Koska yksikössä ei ole ympärivuorokautisesti henkilökuntaa, ei yksikköön voida sijoittaa omatoimiseen pelastautumiseen kykenemättömiä asukkaita. Nykyisten asukkaiden toimintakykyä tulee seurata ja tarvittaessa asukas, joka ei kykene omatoimiseen pelastautumiseen tulee sijoittaa muihin asumisyksiköihin.
Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys
Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.
Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.
Päätöksen perustelut
Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 12.2.2021
- määräaikainen palotarkastuksen pöytäkirja 89459 (24.8.2022)
Esperi Care Oy on toimittanut poistumisturvallisuusselvityksen päivityksen 12.2.2021. Kohteen poistumisturvallisuusselvitys on arvioitu aiemmin 5.3.2015, kun ollut yksikkö on toiminut Mehiläinen Oy:n Palvelukoti Berttas -nimellä. Yksikkö toimii nykyisin nimellä Esperi Koti Paavonpirtti. Asukaspaikkoja on 15 (v. 2015 paikkoja ollut 20) ja henkilökuntaa on paikalla klo 8-21, muina aikoina asukkaat tavoittavat henkilökunnan päivystyspuhelimesta. Asukkaiden toimintakyky on arvioitu poistumisturvallisuusselvityksessä omatoimiseksi.
Esperi Koti Paavonpirtti toimii v. 1973 valmistuneessa kaksikerroksisessa rakennuksessa, mutta rakennuksen tasoerojen myötä tilat ovat neljässä tasossa. Asukkaiden asuinhuoneet sijaitsevat tasolla neljä kuusi asukashuonetta, tasolla kolme kuusi asuinhuonetta ja tasolla kaksi kolme asuinhuonetta. Kultakin tasolta on kulku suoraan ulos tai porraskäytävään. Tasolla kolme on myös parveke. Asuinhuoneet on palo-osastoitu osiin jaolla EI15 mukaisesti ja rakennuksen keskellä on palo-osastoitu porraskäytävä.
Tilat on suojattu palovaroitinjärjestelmällä ja alkusammutuskalustolla. Palovaroitinjärjestelmän hälytys välittyy vartiointiliikkeeseen ja henkilökunnan päivystyspuhelimeen.
Poistumisturvallisuusselvityksen mukaan asukkaiden poistumisaikaa on mitattu harjoituksella 21.1.2021 ja tuolloin asukkaat ovat poistuneet yhdessä minuutissa.
Poistumisturvallisuusselvityksen perusteella kaikki asukkaat pystyvät poistumaan omatoimisesti turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa.
Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden poistuminen syttyneestä palo-osastosta on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- asukkaiden vähäiseen määrään ja vain vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn
- palovaroitinjärjestelmän mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen ja paikantamiseen sekä valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
Päätöksen säädösperusteet
Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §
Päätös tullut nähtäväksi 25.11.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375