Oikaisuvaatimus, rakennuslupa 16.2.2021 § 79

HEL 2021-002975
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 98 §

Oikaisuvaatimus matkaviestintukiaseman rakentamista koskevasta toimenpidelupapäätöksestä, Myllylääninpolku 3

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön rakennusmestarin toimenpidelupapäätöksestä 16.2.2021 (§ 79).

Päätöksen perustelut

Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen

Suunniteltu matkaviestintukiasema sijaitsee Myllypurossa kiinteistöllä 91-405-4-229 osoitteessa Myllyläänipolku 3. Sen sijainti on noin 130 metriä Myllypuron vesitornista pohjoisluoteeseen.

********** omistavat osoitteessa Halistentie 9 sijaitsevan kiinteistön 91-405-4-220 (kaavatontti 91-45-102-5) ja kiinteistöllä olevan asuinpientalon. Kiinteistöt 91-405-4-229 ja 91-405-4-220 ovat rajanaapurikiinteistöjä.

Matkaviestitukiasema sijaitsee muutoksenhakijoiden omistamasta asuinpientalosta katsottuna itäkoilliseen. Matkaviestintukiaseman lyhin etäisyys muutoksenhakijoiden asuinrakennukseen on noin 74 metriä. Matkaviestintukiaseman lyhin etäisyys muutoksenhakijoiden omistamaan kiinteistöön on puolestaan noin 46 metriä.

Asiassa ei ole itsestään selvää, että muutoksenhakijoilla on maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentissa tarkoitettu valitusoikeus toimenpidelupapäätöksestä. Voidaan kuitenkin katsoa, että muutoksenhakijat ovat maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja viereisen alueen omistajia, minkä vuoksi muutoksenhakijoilla on oikeus tehdä oikaisuvaatimus toimenpidelupapäätöksestä. Tämän vuoksi oikaisuvaatimus tulee tutkia.

Asemakaava

Matkaviestintukiaseman rakennuspaikalla on voimassa asemakaava numero 11425. Asemakaava on saanut lainvoiman 2.11.2007. Tukiasema sijaitsee asemakaavan alueella, jolla on asemakaavakartassa merkintä VL-1. VL-1 asemakaavamerkintää koskeva asemakaavamääräys on seuraava: Lähivirkistysalue, jolla saa tehdä vain luonnonhoidollisia toimenpiteitä. Avokallioita ei saa vahingoittaa.

Asemakaavaan ei ole merkitty rakennuspaikkoja matkaviestintukiasemien rakentamista varten.

Vähäinen poikkeaminen

Maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi 171 §:ssä säädetyin edellytyksin ja rajoituksin myöntää rakennusluvan, kun kysymys on vähäisestä poikkeamisesta rakentamista koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Helsingin kaupunki on kiinteistön 91-405-4-229 omistajana päättänyt 12.11.2020 tehdyllä päätöksellä vuokrata noin 50 m2:n suuruisen määräalan mastoa (36 m) ja laitesuojaa (7 k-m2) varten ajalle 1.11.2020 - 31.3.2030. Vuokra-alue sijaitsee Myllylääninpolun eteläpuolella rajoittuen Myllylääninpolkuun. Muilta osin matkaviestintukiasema sijoittuu metsän keskelle.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen suunniteltuun paikkaan rajoittaa lähivirkistysalueen käyttöä vain vähäisessä määrin. Lisäksi maston ja laitesuojan ulkonäköön on kiinnitetty huomiota, jotta se soveltuisi mahdollisimman hyvin metsäiseen ympäristöönsä. Maston alaosa on tumman harmaaksi maalattua teräsputkea ja laitesuojan julkisivu on tumman harmaata vaakarimaa. Tällä on pyritty siihen, että masto ja laitesuoja eivät erottuisi häiritsevästi metsäisestä taustastaan.

Aluetta nykyisin palveleva tukiasema puretaan Myllypuron vesitornin katolta vuoden 2021 aikana. Nyt suunnitellun tukiaseman mastoineen on tarkoitus korvata se, jotta nykyiset matkaviestipalvelut saadaan alueella säilytettyä. Asemakaavaan 11425 tai tämän asemakaavan lähialueen asemakaavoihin ei ole varattu yhdyskuntateknisten rakennusten aluetta, johon matkaviestintukiaseman voisi asemakaavan mukaisesti sijoittaa.

Helsingin kaupungin asemakaavoitus on kannanotossaan 25.11.2020 puoltanut matkaviestintukiaseman sijoittamista tähän paikkaan todeten seuraavaa: Asemakaavoitus on tutkinut matkaviestintukiaseman sijaintia yhdessä kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupalvelun kanssa. Kyseinen sijainti on paras mahdollisista sijainneista huomioiden asuminen sekä maisemalliset, virkistys- ja luonnonhoidon tarpeet. Asemakaavoituksella ei ole huomautettavaa hakemukseen.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy tältä osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista.

Asemakaavan 11425 lähivirkistysaluetta (VL-1) koskevan asemakaavamääräyksen mukaan avokallioita ei saa vahingoittaa. Nyt suunnitellulla toimenpiteellä tällaista vahingoittamista ei olla tekemässä. Asemakaavaan 11425 on merkitty suojelualue (S-1). Tämä S-1 alue sijaitsee kuitenkin yli 600 metrin päässä rakennuspaikasta itään. Asemakaavoitus ei ole kannanotossaan esittänyt huomautuksia liittyen luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamisen vaikeuttamiseen.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy myös tältä osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Asemakaavassa 11425 ei ole suojeltuja rakennuksia. Asemakaavoitus ei ole kannanotossaan esittänyt huomautuksia liittyen rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamisen vaikeuttamiseen.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy tältäkin osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Suunniteltuun matkaviestintukiasemaan sisältyy 7 m2:n suuruinen laitesuoja ja 36 m korkea putkiristikkomasto. Toimenpideluvan myöntämisen yhteydessä rakentamisessa noudatettavaksi hyväksytyssä pääpiirustuksessa, Ympäristösuunnitelma, matkaviestintukiaseman alueen alta on merkitty poistettavaksi kaksi puuta (koivu ja mänty) vuokra-alueen itälaidalta. Ympäristösuunnitelmaan on lisäksi merkitty, että muut isot puut (D>150 mm) pyritään säilyttämään.

Asemakaavoitus ei ole kannanotossaan esittänyt huomautuksia liittyen siihen, että suunniteltu matkaviestintukiaseman rakentaminen poiketen vähäisesti asemakaavasta johtaisi vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaisi merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytys täyttyy siis tältäkin osin.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 1 momentin mukaan kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Nyt kyseessä olevan maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:ssä tarkoitetun vähäisen poikkeamisen myöntämisen erityinen syy on matkaviestinpalveluiden ylläpitämisen tarpeellisuus Myllypuron lounaisosassa. Alueella ei ole muita korkeita rakennuksia tai rakenteita kuin Myllypuron vesitorni ja sen käyttö tukiaseman sijoitukseen ei ole jatkossa mahdollista HSY:n päätöksen mukaan. Matkaviestinpalveluiden ylläpitäminen ja sähköisen viestinnän tarjonnan varmistaminen kaikille koko maassa, siis myös nyt kyseessä olevalla Myllypuron alueella, on kaikkien ihmisten turvallisuuteen välittömästi liittyvä seikka eikä turvallisuuden heikentämistä tältä osin voida hyväksyä.

Vähäisen poikkeamisen myöntämisen edellytykset rakennuspaikalla voimassa olevasta asemakaavasta ovat olleet olemassa ja vähäinen poikkeaminen on voitu myöntää.

Oikaisuvaatimus

Suunniteltu matkaviestintukiasema soveltuu riittävällä tavalla rakennettuun ympäristöönsä ja maisemaan sekä täyttää riittävässä määrin kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Matkaviestintukiasemaa ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa muutoksenhakijoita naapureina tai vaikeuttaa muutoksenhakijoiden omistaman kiinteistön sopivaa rakentamista.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista, minkä johdosta rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön rakennusmestarin tekemä toimenpidelupapäätös tulisi kumota.

Oikaisuvaatimuksen alainen toimenpidelupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön rakennusmestari on päätöksellään 16.2.2021 (§ 79) myöntänyt toimenpideluvan matkaviestitukiaseman rakentamiselle. Toimenpideluvan Facta-tunnus on 45-0385-21-C. Rakennuspaikan kiinteistö on 91-405-4-229 ja osoite on Myllylääninpolku 3.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Toimenpide todetaan seuraavaa: Lähivirkistysalueella olevalle noin 50 m2:n suuruiselle vuokra-alueelle sijoitetaan matkaviestintukiasema, joka käsittää laitesuojan (7 m2) sekä 36 m korkean ristikkomaston. Asemapiirroksessa, lähiympäristösuunnitelmassa sekä selvityksessä on esitetty vaikutukset maisemaan ja naapureihin. Hakemuksen johdosta on pyydetty asemakaavoittajan kannanotto. Kaavoittaja toteaa kannanotossaan, että asemakaavoitus on tutkinut matkaviestintukiaseman sijaintia yhdessä kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupalvelun kanssa. Kyseinen sijainti on paras mahdollisista sijainneista huomioiden asuminen sekä maisemalliset, virkistys- ja luonnonhoidon tarpeet.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Poikkeamiset perusteluineen todetaan seuraavaa: Matkaviestintukiasema sijaitsee lähivirkistysalueella, jossa ei ole rakennuspaikkaa kyseiseen tarkoitukseen. Kaavoittaja puoltaa sijoitusta kannanotossaan. Hakija perustelee poikkeamista sillä, että uutta tukiasemaa tarvitaan alueella ja lähialueelle kaavaan ei ole tulossa yhdyskuntateknisten rakennusten aluetta, johon matkaviestintukiaseman voisi asemakaavan mukaisesti sijoittaa. Poikkeamista voidaan pitää vähäisenä.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Päätöksen perustelut todetaan seuraavaa: Hanke täyttää luvan myöntämisen edellytykset eikä huomautuksissa ole esitetty sellaisia perusteita, joiden johdosta päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi evättävä. Haetulle matkapuhelinverkon tukiasemalle on tarve osana yhdyskuntateknistä palvelutarjontaa. Hakemukseen on liitetty riittävät selvitykset ja ympäristövaikutusten arvioinnit. Hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta rakennetun ympäristön suojelua koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Naapurin oikaisuvaatimus

********** ovat tehneet rakennusmestarin toimenpidelupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen muutoksenhakuajan kuluessa. He omistavat osoitteessa Halistentie 9 sijaitsevan kiinteistön 91-405-4-220 (kaavatontti 91-45-102-5) ja kiinteistöllä olevan asuinpientalon.

Muutoksenhakijat vastustavat matkaviestintukiaseman rakentamista hakemuksen mukaiselle paikalle ja vaativat toimenpideluvan hylkäämistä.

Muutoksenhakijat toteavat oikaisuvaatimuksessa seuraavaa: Hakijan osoittama rakennuspaikka sijaitsee asemakaavassa lähivirkistysalueeksi määrätyllä alueella. Asemakaavan mukaan VL-1 lähivirkistysalueelle saa tehdä vain luonnonhoidollisia toimenpiteitä. Avokallioita ei saa vahingoittaa. On selvää, että esitetyn kaltainen laitesuoja ja erityisesti sen 36 metriä korkea ristikkomasto haittaavat kaavan mukaista käyttötarkoitusta.

Muutoksenhakijat katsovat, että hakija ei ole esittänyt erityistä syytä matkaviestintukiaseman rakentamiselle suunniteltuun paikkaan. Lisäksi he katsovat, että suunniteltu rakentaminen aiheuttaa haittaa asemakaavan toteuttamiselle sekä johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen.

Muutoksenhakijoiden mukaan kyse ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaisesta vähäisestä poikkeamisesta. He katsovat, että hakemus on useilta kohdin myös maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n 2 momentin ns. ehdottomien kieltojen vastainen, jolloin kunta ei saa poikkeamista myöntää. Toimenpidelupaa tukiaseman rakentamiseen puistoalueelle ei voida myöntää.

Luvan saajan vastine

Luvan saaja on antanut vastineenaan oikaisuvaatimukseen jo lupakäsittelyn aikana antamansa vastineen naapurien huomautuksiin todeten, että siinä on jo vastattu valittajan esiin tuomiin asioihin.

Luvan saaja katsoo, että matkaviestintukiaseman rakentaminen suunniteltuun paikkaan ei haittaa asemakaavan toteutumista ja että matkaviestintukiaseman sijoittaminen tähän paikkaan on perusteltua. Lisäksi luvan saaja katsoo, että asemakaavasta poikkeamiselle on olemassa erityinen peruste. Luvan saaja toteaa, että tiheästi asutuilla alueilla yhden tukiaseman palvelualueen säde on vain muutamia satoja metrejä, joten kaukana asutusalueesta sijaitsevilta tukiasemilta ei voida palvelua tuottaa.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 117 §, 126 §, 126 a §, 130 §, 133 §, 135 §, 138 §, 171 §, 175 §, 187 § ja 192 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 64 §

Laki sähköisen viestinnän palveluista 229 §

Hallintolaki 45 § ja 49 g §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.05.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Salla Mustonen

Lisätietojen antaja

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Kantakartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Maston etäisyys tonttiin
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Pääpiirustus Asemapiirros
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Ilmakuva vuosi 2020
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Luvan saajan vastine
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Toimenpidelupapäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Lupahakemus Lupapiste
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Pääpiirustus Julkisivupiirustus
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Pääpiirustus Ympäristösuunnitelma
Liitettä ei julkaista internetissä.
12. Helsingin kaupungin vuokrauspäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
13. Vuokrauspäätöksen karttaliite
Liitettä ei julkaista internetissä.
14. Hakijan selvitys MRA 64 §
Liitettä ei julkaista internetissä.
15. Lentoestelausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.
16. Lentoestelupa
Liitettä ei julkaista internetissä.
17. Kuvaesitys
Liitettä ei julkaista internetissä.
18. Asemakaavoituksen kannanotto
Liitettä ei julkaista internetissä.
19. Maankäytön yleissuunnittelun kannanotto
Liitettä ei julkaista internetissä.
20. Kaupunkimittauksen kannanotto
Liitettä ei julkaista internetissä.
21. Asemakaava 11425
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.