Varhaiskasvatusyksikön muutos, tiloista luopuminen ja toiminnan siirtäminen, Päiväkoti Ladbo
Flyttning av förskoleverksamheten vid Daghemmet Landbo
Beslut
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att flytta förskoleverksamheten i Daghemmet Landbo från adressen Landbovägen 2 till adressen Knutersvägen 924 från och med 1.8.2021 enligt 15 kap. 2 § 1 punkten i stadens förvaltningsstadga.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Daghemmet Landbo ligger i Östersundom på adressen Landbovägen 2. På daghemmet ordnas småbarnspedagogik och förskoleundervisning. På adressen Knutersvägen 924 finns Östersundom skolas årskurser 1–6, den finska grundskolan Sakarinmäen peruskoulu och det finska daghemmet Päiväkoti Sakarinmäki. Avståndet mellan Daghemmet Landbos och Zachrisbackens verksamhetsställen är cirka 1,6 km.
I Östersundom bodde i slutet av år 2019 sammanlagt 55 svenskspråkiga barn i åldern 1–12 år, varav 20 var under skolåldern och 35 i åldern 7–12 år. Enligt den senaste befolkningsprognosen minskar den svenskspråkiga befolkningen i nämnda åldersgrupp med 13 barn i Östersundom fram till år 2035, medan antalet finskspråkiga barn i åldern 1–12 år minskar med 19.
Daghemmet Landbo omfattar 542 m2. I januari 2021 hade daghemmet sammanlagt 29 barn, varav 9 fick förskoleundervisning. Av barnen på daghemmet har cirka 14 procent finska som modersmål. På daghemmet finns en specialgrupp med barn från andra områden i östra stordistriktet. Av barnen på Daghemmet Landbo bodde cirka hälften annanstans än i Östersundom.
Enligt plan ska man avstå från och säga upp Daghemmet Landbos lokaler på adressen Landbovägen 2 och flytta Daghemmet Landbos verksamhet med 28 vårdplatser till en fastighet på Knutersvägen 924. Småbarnspedagogik och grundläggande utbildning på svenska kan då ordnas i samma byggnad. Daghemmet Landbos verksamhet kan förläggas till lokaler som har utformats för daghemsverksamhet. Till följd av omfattningen av lokalerna på Knutersvägen 924 och den långsiktiga befolkningsprognosen inom området kan verksamheten koncentreras till gemensamma lokaler. Verksamhetsmässigt stödjer det här också en enhetlig lärstig och uppfyller sektorns mål om gemensam användning av lokaler.
I samband med ändringen flyttas verksamheten i Daghemmet Landbos specialgrupp till Daghemmet Blomängens nya lokaler i Botby. Lokalerna ifråga färdigställs sommaren 2021. Det här innebär att tjänsterna är lättillgängligare från olika delar av östra och norra Helsingfors. Hur specialgruppens verksamhet ska ordnas beslutas av direktören för servicehelheten.
Flyttningen av daghemmets och förskolans verksamhet har beretts tillsammans med föreståndaren för daghemmet och skolans rektor. Ändringen i verksamheten har också behandlats i enlighet med principerna för samverkan med personalen.
Föräldrarna till barnen på daghemmet, i förskolan och i skolan har informerats om planen vecka 9/2021. Ändringsplanen och uppsägningen av lokalerna på Landbovägen 2 har diskuterats med stadsmiljösektorn.
Daghemmet Landbos hyra är cirka 175 130 euro per år.
Enligt 15 kap. 2 § 1 punkten i stadens förvaltningsstadga beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion för sin egen språkgrupps del om namn på och verksamhetsställen för skolor och läroanstalter och verksamhetsställen i fråga om förskoleundervisningen.
Enligt 15 kap. 8 § 4 punkten i stadens förvaltningsstadga beslutar chefen för småbarnspedagogiken om anordnande av särskilt stöd för ett barn inom den svenska småbarnspedagogiken och en elev inom den svenska förskoleundervisningen.
Enligt 15 kap. 8 § 2 punkten i stadens förvaltningsstadga beslutar direktören för den svenska servicehelheten om antalet vårdplatser inom den svenska småbarnspedagogiken.
Päätös tullut nähtäväksi 22.03.2021
SÖKANDE AV ÄNDRING I UPPHANDLINGSBESLUT
Den som är missnöjd med beslutet kan söka ändring i beslutet genom att begära upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller genom att göra både och.
ANVISNINGAR OM BEGÄRAN OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE
Den tid inom vilken upphandlingsrättelse ska begäras
Parten ska lämna in begäran om upphandlingsrättelse inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande i ett upphandlingsförfarande.
Ett överklagande hos marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse begärs.
Vid användning av den elektroniska kontaktinformationen anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.
Om delgivningen sker brevledes per post till mottagaren, anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den tid inom vilken upphandlingsrättelse ska begäras. Begäran om upphandlingsrättelse ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om upphandlingsrättelse inlämnas första vardagen därefter.
Rättelsemyndighet
Upphandlingsrättelse begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Rättelsemyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11–13 |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om upphandlingsrättelse
Begäran om upphandlingsrättelse ska göras skriftligt. I begäran om upphandlingsrättelse ska uppges
- det beslut eller andra avgörande av den upphandlande enheten som begäran om upphandlingsrättelse gäller
- hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder upphandlingsrättelse begärs
Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
Rättelsesökandens namn och kontaktuppgifter ska uppges i begäran om upphandlingsrättelse. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller om begäran om upphandlingsrättelse har upprättats av någon annan, ska också hans namn och kontaktuppgifter uppges i begäran.
Till begäran om upphandlingsrättelse ska fogas de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Vid användning av den elektroniska kontaktinformationen anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.
Om delgivningen sker brevledes per post till mottagaren anses anbudssökanden och anbudsgivaren ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.
Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part har rätt att överklaga beslutet genom besvär hos marknadsdomstolen.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Begäran om upphandlingsrättelse ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast tidsfristens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos marknadsdomstolen.
Marknadsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postadress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 43314 |
Besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 43300 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Även elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvären ska följande anges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
Till besvären ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Underrättelse om besvären till den upphandlande enheten
Den som anför besvär eller dennes företrädare ska skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.
Underrättelsen ska lämnas på adressen:
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11–13 |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Väntetid
Vid upphandling som överstiger EU-tröskelvärdena får upphandlingskontrakt slutas tidigast 14 dagar efter att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas en avgift dock ut oberoende av utgången.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014
Carola Harju, enhetschef, telefon: 09 310 42542