Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 1.2.2021
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, aitavaurio Kolsintiellä
Päätös
Yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvausvaatimuksen ja korvata hakijalle hakemuksen mukaisesti uudet tuijat, arvoltaan yhteensä 206,40 euroa. Korvaus maksetaan hakijan hakemuksessa ilmoittamalle tilille.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että aura-auto on aurannut jalkakäytävää Kolsintiellä 1.2.2021, mutta tarkka kellonaika ei ole hakijan tiedossa. Hakija epäilee, että jalkakäytävän mutkan takia aurausauto on katkonut kiinteistön tuija-aitaa seitsemän (7) metrin matkalta.
Hakija toteaa, että timanttituija piha-aita istutettiin syksyllä 2020 ja suoritetun aurauksen seurauksena niistä on tuhoutunut 16 kappaletta.
Hakija on toimittanut 7.3.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen vaatimuksen piha-aidan korvauskustannuksista. Hakija vaatii korvauskustannuksia vain uusien kasvien hintaa yhteensä 206,40 euroa (12,90 € / kpl), mutta ei työn hintaa.
Staran työnjohdon selvityksen mukaan Staran työkone on ollut kyseisessä kohteessa kunnossapitotehtävissä ja työmaan takia käytävä on ollut poikkeuksellisen ahdas ja siksi aurauksen yhteydessä tuija-aita on vaurioitunut.
Stara ei ole aiheuttanut vahinkoa huolimattomuudella tai tahallisesti, mutta korvausvastuu täyttyy ja Stara on korvausvelvollinen.
Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.
Päätös tullut nähtäväksi 12.03.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943