Vuokraus, väistötilat, korjaamo- ja toimistotilat, Ruskeasuon varikko, Postipuiston alue, Posti Kiinteistöt Oy

HEL 2021-003746
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 37

Ruskeasuon varikon väistötilojen vuokraaminen Postipuiston alueelta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti vuokrata Ruskeasuon bussivarikon väistötiloiksi tarvittavat tilat Posti Kiinteistöt Oy:ltä niin, että

  • vuokrauksen kohteena on korjaamo- ja toimistotiloja piha-alueineen osoitteessa Postintaival 5A sekä 90 kpl henkilöautopaikkoja osoitteissa Postintaival 7 ja 9
  • vuokraus toteutetaan kahdessa laajuudeltaan erilaisessa vaiheessa siten, että vuokrasopimus on määräaikaisena voimassa 1.6.2021-31.12.2023
  • vuokrasopimuksen mahdollisesta jatkosta päätetään viimeistään 6 kuukautta ennen vuokrakauden päättymistä, ja
  • vuokrakustannukset vuokrakaudelta ovat yhteensä 2,450.690 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Ruskeasuon varikkoaluetta kehitetään rakentamalla alueelle raitiovaunuvarikko. Liikenneliikelaitos (HKL) on vuokrannut Ruskeasuon varikon tiloja Helsingin Bussiliikenne Oy:lle (HelB) sen bussivarikkotoimintojen käyttöön. Ruskeasuon varikon kehityshankkeen aikana varikolla ei voida jatkaa nykyistä bussivarikkotoimintaa, joten HKL ja HelB ovat neuvotelleet väistötilojen järjestämisestä HelB:lle kehityshankkeen ajaksi.

Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n hallitus hyväksyi varikon kehityshankkeen hankesuunnitelman kokouksessaan 8.5.2020. Hankkeelle puoltavan lausunnon ovat antaneet HKL:n johtokunta (28.1.2021, 20 §) ja Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän hallitus (15.12.2020, 209 §). Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n yhtiökokous 18.3.2021 päätti hankesuunnitelman mukaisen raitiovaunu- ja bussivarikon toteuttamisesta.

HKL on neuvotellut Posti Kiinteistöt Oy:n kanssa väistötiloista Postipuiston alueelta Postin vanhoista toimitiloista ja neuvotteluratkaisun mukaisesti HKL vuokraa osoitteessa Postintaival 5A sijaitsevat korjaamo- ja toimistotilat ja em. kiinteistön piha-alueen bussien säilytysalueeksi sekä osoitteissa Postintaival 7 ja 9 sijaitsevista henkilöautopaikoista 90 kpl.

HKL tulee vuokraamaan tilat edelleen HelB:lle. Väistötilatarve kestää Ruskeasuon varikon kehityshankkeen etenemisen mukaisesti arviolta vuoden 2023 lopulle.

Vuokraus toteutetaan kahdessa vaiheessa johtuen Postipuiston alueella käynnissä olevista maanrakennus- ja maanpuhdistustöistä sekä Posti Kiinteistöt Oy:n nykyisten vuokralaisten vuokrasopimuksista, jotka vaikuttavat vuokrakohteen tilojen saatavuuteen vuokrakaudella. Vuokrakauden alkaessa korjaamo- ja toimistotiloja vuokrataan 2.399 m2 ja piha-aluetta 27.720 m2 ja aikaisintaan 1.3.2022 alkavassa vuokrakauden toisessa vaiheessa korjaamo- ja toimistotiloja vuokrataan 5.501 m2 sekä piha-aluetta 28.890 m2. Henkilöautopaikkoja on vuokralaisen käytössä koko vuokrakauden ajan 90 kpl.

Tilojen kuukausittaisen vuokran lisäksi sähkön ja veden kulutus laskutetaan toteutuneen kulutuksen mukaan erikseen.

Toimivalta

HKL:n johtokunta on 18.1.2018, 3 §, siirtänyt hallintosäännön 11 luvun 1 § 2. mom 7 kohdan mukaista toimivaltaansa tilojen vuokralle ottamiseen liittyen HKL:n toimitusjohtajalle niin, että toimitusjohtaja päättää huonetilojen vuokralle ottamisesta HKL:lle, kun huonetila vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, kun sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 3 miljoonaa euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Miika Tetri, lakimies, puhelin: 09 310 26873

miika.tetri@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies