Oikaisuvaatimus, toimenpidelupa, Aurinkolahden padel-kentät, As Oy Helsingin Afrodite

HEL 2021-003993
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 153 §

26 oikaisuvaatimusta rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehdin kahta padel-kenttää ja huoltotiloja koskevasta toimenpidelupapäätöksestä 9.3.2021 (§ 115), Urheilukalastajankuja 1

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tutkia ja hylätä As. Oy Helsingin Afroditen oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön arkkitehdin 9.3.2021 (§ 115, lupatunnus 54-367-21-C) tekemästä toimenpidelupapäätöksestä, jolla on myönnetty The Park Boys Oy:lle kahden Padel-kentän ja toimintaan liittyvien huoltotilojen ja -varusteiden rakentaminen määräaikaisena sekä aloittamisoikeus.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimukset edellä mainitusta toimenpidelupapäätöksestä.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Perustelut

As. Oy Helsingin Afroditen oikaisuvaatimus:

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 135 §:n mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:

1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen;

2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset;

3) rakennus soveltuu paikalle;

4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;

5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä

6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

MRL 138 §:n mukaan siltä osin kuin on tarpeen toimenpiteen maankäytöllisten ja ympäristöllisten vaikutusten arvioimiseksi toimenpidelupaa ratkaistaessa noudatetaan soveltuvin osin, mitä rakennusluvan edellytyksistä 72, 135, 136 ja 137 §:ssä sekä rakennuskielloista säädetään.

Alueella on voimassa asemakaava numero 10780, joka on tullut lainvoimaiseksi vuonna 2002. Nyt haettu toimenpidelupa koskee kahden padel-kentän sekä kenttien toimintaan liittyvien huolto- ja varustetilojen rakentamista alueelle, jonka asemakaavan mukainen käyttötarkoitus on vu/p (pallokentäksi varattu alueen osa, jota saa käyttää tilapäisesti pysäköintiin). Kiinteistö sijaitsee asemakaavan mukaan uimaranta-alueella (kaavamerkintä VV), jonne saa rakentaa rakennusalan ulkopuolelle kaavassa olevan kerrosalan lisäksi saunan, kahvilan ja muita uimarantatoimintaan liittyviä rakennuksia yhteensä enintään 300 m2 kerrosalaa. Nyt haettu lupa sisältää 15 m2 tätä rakennusoikeutta.

Asemakaavassa ei ole määräystä siitä, onko pallokentän oltava yleisessä käytössä. Asemakaavassa ei myöskään ole määräystä, joka velvoittaisi alueen haltijaa käyttämään aluetta pysäköintiin. Hanke on siten voimassa olevan asemakaavan ja näin ollen MRL 135 § 1 momentin 1 kohdan mukainen.

Alue, jolle toimenpidelupaa on haettu, on ollut aidattu ja valaistu jo aiemmin. Oikaisuvaatimuskirjelmiin liitetyistä valokuvista ja rakennusvalvonnan 24.5.2021 pidetyllä osittaisella loppukatselmuksella otetuista valokuvista käy ilmi, että kentät soveltuva paikalle hyvin. Hanke on siten myös MRL 135 § 1 momentin 3 kohdan mukainen.

Kenttien etäisyys As. Oy Helsingin Afroditen omistamasta rakennuksesta on lyhimmillään noin 35 metriä ja yhtiön omistaman tontin rajasta noin 30 metriä. Välissä on katualue ja pysäköintipaikkoja. Asiassa ei ole käynyt ilmi seikkoja, joiden perusteella hanke tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista, joten hanketta ei voida pitää myöskään MRL 135 § 1 momentin 6 kohdan vastaisena.

Päätös on maankäyttö- ja rakennuslain ja voimassa olevan asemakaavan mukainen eikä sitä ole syytä kumota.

********** oikaisuvaatimukset:

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 § 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Toimenpidelupapäätös 9.3.2021 § 115 on annettu julkipanon jälkeen 11.3.2021 ja sen on katsottu tulleen asianosaisen tietoon silloin, kun se on annettu. Viimeinen muutoksenhakupäivä päätökseen on siten ollut 26.3.2021.

Päätöksen muutoksenhakuohjeessa on ilmoitettu, että oikaisuvaatimuskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä ja että sähköisesti toimitetun oikaisuvaatimuskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka- ajan päättymistä.

********** oikaisuvaatimukset ovat saapuneet sähköpostitse 28.3.2021 ja ********** oikaisuvaatimus 29.3.2021. Näin ollen heidän oikaisuvaatimuksensa ovat saapuneet myöhässä ja ne on jätettävä tutkimatta.

********** oikaisuvaatimukset:

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 § 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan valitusoikeus toimenpidelupapäätöksestä on

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;

2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;

3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; sekä

4) kunnalla.

********** ovat perustelleet oikaisuvaatimusoikeuttaan sillä, että he ovat kentän naapuritalon tai lähistön asukkaita sekä hiekkakentän aktiivisia käyttäjiä.

Oikaisuvaatimusten tekijät eivät ole osoittaneet olevansa rakennuspaikan viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajia tai haltijoita taikka sellaisen kiinteistön omistajia tai haltijoita, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa. Rakennuspaikan lähistöllä asuminen tai asunnon omistaminen taikka alueen aiempi käyttäminen eivät yksinään tee oikaisuvaatimusten tekijöistä henkilöitä, joiden oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Asiassa ei ole esitetty sellaisia seikkoja, joiden perusteella kellään edellä mainituista oikaisuvaatimuksen tehneistä yksityishenkilöistä olisi asiassa valitusoikeus. Oikaisuvaatimukset on näin ollen jätettävä tutkimatta.

Asian tausta

Toimenpidelupa

Rakennusvalvontapalvelujen arkkitehti myönsi päätöksellään 9.3.2021 (§ 115, lupatunnus 54-367-21-C) The Park Boys Oy:lle toimenpideluvan kahden padel-kentän ja toimintaan liittyvien huolto- ja varustetilojen rakentamiselle Vuosaaren kaupunginosaan kiinteistölle 91-54-9904-8 osoitteeseen Urheilukalastajankuja 1. Lupa myönnettiin määräaikaisena 30.4.2026 saakka vuokrasopimuksen mukaisesti siten, että toimintaa on kesäaikana 1.5. - 30.9. välisenä aikana. Lisäksi yhtiölle myönnettiin aloittamisoikeus luvan mukaisille toimenpiteille ennen päätöksen lainvoimaisuutta. Osittainen loppukatselmus pidettiin 24.5.2021.

Oikaisuvaatimukset

As. Oy Helsingin Afrodite on vaatinut päätökseen oikaisua 26.3.2021 saapuneella sähköpostilla. Yhtiö vaatii, että ilmaisessa käytössä olevaa kenttää ei saa osoittaa kaupalliseen käyttöön eikä sille saa rakentaa mitään rakennuksia tai rakennelmia eikä sinne saa tuoda merikontteja. Yhtiö vaatii toimenpideluvan kumoamista ja esittää, että oikea paikka kaupalliselle padel-toiminnalle on Vuosaaren urheilupuisto.

Oikaisuvaatimusta perustellaan Aurinkolahden alueen vuonna 1996 hyväksytyillä suunnitteluperiaatteilla sekä sillä, että Aurinkolahden suunnittelun ja rakentamisen keskeisenä lähtökohtana on ollut rakentaa Vuosaareen erittäin korkealuokkaisesti toteutettu kaupunkikuvallisesti eheä kokonaisuus ja näin aikaan saada miljööratkaisuiltaan omintakeinen ja laadukas alue, jossa korostuvat suhde rantaan ja virkistysalueisiin sekä korkeatasoinen suunnittelu. Oikaisuvaatimuksen mukaan korkeatasoisuuden varmistamiseksi alueelle on laadittu erittäin yksityiskohtaiset kaavamääräykset ja suunnitteluohjeet. Määräyksissä on annettu hyvin detaljoituja ohjeita myös rannan rakenteille, korkeussuhteille, valaistukselle sekä kalusteille.

Oikaisuvaatimuksessa kerrotaan myös korkeatasoisen lähiliikuntapaikan suunnittelusta ja toteutuksesta ja katsotaan, että bulkkitavarasta tehdyt padel-kentät olisivat räikeässä ristiriidassa suunnitteluohjeiden ja määräysten kanssa. Oikaisuvaatimuksen mukaan kenttien ilmaiskäyttö tulee koronapandemian vuoksi lisääntymään matkailun vähentyessä.

Kirjelmässä on lisäksi kaksitoistakohtainen luettelo yksityiskohtaisia perusteluja, jotka kuuluvat tiivistettynä seuraavasti:

1. Hanke on vastoin voimassaolevaa asemakaavaa.

2. Kentän asemakaavamerkintä on ”vu/p”. Lisämerkintä ”/p” sallii ajoneuvojen tilapäisen pysäköinnin alueelle. Alueen suunnitteluun ja kaavoitukseen liittyvissä asiakirjoissa mainitaan useassa kohdassa, että lähiliikuntapaikan oleellisena osana on kaikille avoin, tasainen kivituhkainen pelikenttä. Samassa yhteydessä myös korostetaan sitä, että kenttää tulee voida käyttää tilapäiseen pysäköintiin.

3. Puutteellisesti tehty ympäristötarkastelu johtaa vääriin johtopäätöksiin. Luvan myöntäjä on tehnyt ”ympäristötarkastelun” pelkästään satelliittikuvien perusteella, jotka eivät miltään osin vastaa todellista käyttötilannetta. Alueen paikoitustilat ovat olleet jo vuosia aivan ylikuormitettuja. Ei vain kesällä vaan läpi vuoden.

4. Korkeatasoiseksi rakennettu kaupunkikuva tärveltyy.

5. Padel-kenttien led-valaistus on kaavamääräysten vastainen ja Aurinkolahden itäosan rakennustapaohjeen vastainen.

6. Hiekkakenttä on määritelty kaikille ilmaiseksi liikuntapaikaksi muun muassa Helsingin kaupunkiymäristön julkaisussa ”Vihreät sylit (2020)” korostetaan kentän olevan ilmainen asukkaiden omatoimiseen liikuntaan: ” Hiekkakentälle toivotetaan tervetulleeksi kyykän, mölkyn, petankin ja muiden kuulapelien pelaajat. Siinä voi järjestää myös esimerkiksi taiji voimistelua tai ohjattua ulkojumppaa. Paikka on maksuton ja sitä ylläpitää liikuntavirasto.” Alueen rakentaminen suljetuksi, maksulliseksi pelikentäksi loukkaa alueen asukkaiden oikeutta kentän ilmaiseen käyttöön.

7. Hiekkakenttä on aktiivisessa käytössä. Sitä käyttävät paikalliset perhepäivähoitajat, useat päiväkodit ja koulut laajasti lasten ja nuorten leikki- ja liikuntatapahtumiin. Useat vapaaehtoisjärjestöt järjestävät kentällä jumppa- ja liikuntatapahtumia. Yksityiset asukkaat ja taloyhtiöt harrastavat säännöllisesti mm. petankki-peli-iltoja. Lapset ja perheet käyttävät kenttää spontaanisti mitä erilaisimpiin aktiviteetteihin. Lähialueilla ei ole toista vastaava kovapintaista monitoimikenttää.

8. Asunnoista avautuva merimaisema menee pilalle ja Aurinkolahden kalliiden asuntojen arvo laskee. Padelkenttien korkeat rakenteet, iltaisit valaistut kentät ja merikontti selvästi vaikuttavat maisemaa rumentavasti ja alentavat asuntojen arvoa. Asuntojen ostajilla on ollut oikeus luottaa korkealuokkaisen lähiliikuntapaikan säilymiseen ja asemakaavan ”/p”-lisämerkintään, jonka perusteella kentälle ei saa rakentaa mitään.

9. Melu ja led-valot aiheuttavat merkittävää haittaa naapuritaloille. Lähimmät talot ovat vain 35-45 metrin päässä kentästä. Padelista aiheutuu väistämättä lisää melua myös ilta-aikaan. Kesäaikana välttämätön ikkunoiden avoimena pito estyy ja parvekkeella oleskelu häiriintyy lisääntyneen melun takia. Ilta-aikaan kenttiä valaisevat voimakkaat valaisimet aiheuttavat väistämättä häikäisyä myös sisälle esim. asuntojen makuuhuoneisiin.

10. Autoliikenteen lisääntyminen vaarantaa jalankulkuturvallisuutta

11. Toimenpidelupa on vuokrasopimuksen vastainen. Vuokrasopimuksessa on kenttäalueen käyttöoikeus rajattu vain kesäkausiksi (1.5. – 30.9). Vuokrasopimuksen mukaan ”Kauden päättymiseen mennessä vuokralaisen tulee siirtää irtain omaisuutensa pois vuokra-alueelta ja siivottava vuokra-alue. Muutoin mahdolliset siivouskustannukset veloitetaan vuokralaiselta”. Tämä on tulkittava niin, että kesäkauden jälkeen 1.10. – 30.4. hiekkakenttä on taas oltava vapaasti asukkaiden käytössä. Siten lupapäätöksen toteamus ”Padel-kentät saavat olla paikallaan kauintaan 30.4.2026 saakka…” on vuokrasopimuksen vastainen. Kenttälaitteet on poistettava vuosittain jokaisen ”kauden päätyttyä”.

”Rakentamisen aloittamista” ei saa käynnistää ennen ”käyttökauden alkua” 1.5.2021 Kentän vuokraoikeus rajoittaa käytön vain kesäkausiin 1.5.-30.9. Siksi kaikkinainen toiminta kentällä ennen sitä on kiellettävä. Alueen on oltava kaikkien vapaassa käytössä 1.10.-30.4.

12. Pelitoiminta on rajoitettava kaikkina päivinä päättyväksi klo 22. Liikuntaviraston / Ulkoilupalvelun sekä asukkaiden yhteisellä päätöksellä on lähiliikuntapaikan pelaaminen kielletty klo 22 jälkeen. Tämä koskee myös hiekkakentän pelitoimintaa. Tämä päätös on ollut voimassa lähiliikuntapaikan valmistumisesta lähtien. Alueella on asiasta useita kieltotauluja. Tämänkään takia padel-kentät eivät sovellu Aurinkolahden rannalle.

Lisäksi ********** ovat toimittaneet oikaisuvaatimuskirjelmät, jotka ovat pääosin samansisältöisiä As. Oy Helsingin Afroditen oikaisuvaatimuskirjelmän kanssa.

Hankkeeseen ryhtyvän vastine

Hankkeeseen ryhtyvä on toimittanut rakennusvalvontaan 11.4.2021 vastineen, jossa vastataan asunto-osakeyhtiön oikaisuvaatimuksen kahteentoista perustelukohtaan muun muassa seuraavasti:

1: Kaupunki on tarjonnut tonttia urheilukäyttöön ja padel-kenttien toteutukseen. Yhtiö on saanut vuokrasopimuksen normaalin kilpailutuksen kautta. Padel-kenttä hanke on asemakaavan mukainen. Kenttärakenteet huoltotiloineen-ja varusteineen soveltuvat kyseiselle paikalle. Hankekokonaisuus täyttää luvan myöntämisen edellytykset.

2: V/(vu-p) ja asemakaava antaa luvan käyttää kokoaluetta tilapäisesti pysäköintiin, mutta ei erityisesti velvoita tähän. Ympäristötarkastelu osoittaa, että erityistä tarvetta erityiselle pysäköinnille ei ole ollut. Tiedossa ei ole ollut huomautuksen tehneen naapurin mainitsemia yleisötapahtumiakaan, joiden myötä juuri tämän kenttä alueen säilyminen tilapäisenä pysäköintialueena olisi erityisen tarpeellista tai välttämätöntä.

3: Kaupunki saa päättää omasta pysäköinnin tarjoamisestaan itsenäisesti. Helsingin asukkaat toimivat näiden puitteiden mukaisesti. Jos parkkipaikkoja ei ole, se vähentää myös autojen määrää ja liikennettä.

4: Nykyaikaiset padelkentät tuovat urbaania aktiviteettia ja tyylikästä, yksinkertaista lasiseinää liikunta-alueelle. Tulevat yksinkertaiset valaistustolpat näkyvät vain vähän nykyisten verkkoaitojen lomasta. Kentät eivät suinkaan ole massiiviset, vaan lasiseinien läpi näkee kauniin merimaiseman. Kanavamaisema ei kärsi kevyestä lasirakennuksesta, sillä se sijoittuu heti parkkialueen vierelle peittäen pelkän hiekkakentän. Pelialue päällystetään tekonurmella.

Merikontin oli tarkoitus olla kaikista pienintä kokoa ja siistikuntoinen eikä se erotu taustalla olevasta yleisestä wc:stä.

5: Valaistusta tullaan käyttämään vaan pimeään aikaan tarvittaessa, eli kesällä hyvin harvoin. Valot on kohdistettu suoraan alaspäin kenttää kohti. Valot ovat päällä vain varatun vuoron aikana, pimeään hetkeen. Kentän ympärillä on jo kymmeniä katuvalaisimia. Näiden joukosta valon voima ei tule erottumaan.

Toiminta alkaa 1.5- 31.9. Kentät ovat käytössä klo 8-22, jolloin Suomessa on yleisesti valoisaa.

6: Rannalle jää yleisesti käytettäviä alueita runsaasti. Padel-pelin suosio on tällä hetkellä korkealla. Padel-kentät tuovat liikunta-alueille mukavaa uutta aktiviteettia. Kenttien vierelle jää tekonurmialueita, joita voi edelleen käyttää. Maksullisuus on pakollista, sillä kentät ovat hyvin kalliita ja vaativat hoitoa. Yksityinen yrittäjä ei valitettavasti voi tätä palvelua tarjota ilmaiseksi.

7: Viereisellä alueella on täysin vastaava hiekka kenttä vähän pienemmässä koossa. Kentällä voi edelleen harrastaa liikuntaa.

8: Padel-kenttien vieressä olo nostaa asuntojen arvoa. Kaikki modernit palvelut ja tarjonta kaupunkikuvassa suovat enemmän asukkaille mahdollisuuksia toteuttaa esim. liikuntamieltymyksiään. Lasiset seinät eivät vaikuta rumentavasti alueeseen, vaan heleän vihreä nurmi ja kenttien tuoma nuorekas ilme nostavat alueen arvoa. Hienojakin suunnitelmia on hyvä päivittää ja kehittää muutaman vuosikymmenen välein.

9: Melu on vähäistä. Pallonpauke ei ole tennispallon seinään osumista suurempi ääni. Suomalaisessa kulttuurissa kannustukset ja huudot ovat hyvin vähäisiä, eikä padel ole kulttuuriltaan mikään huutolaji. Suuria massoja katsojia ei mahdu kenttien ympäristöön, jolloin äänet jäävät itse pelaajien aiheuttamiksi. Koko muun ympäristön äänimaailmaan verraten melu ei tule olemaan ongelma. Valoja käytetään hyvin harvoin, ja ne on kohdistettu suoraan kenttiin, ei kerrostaloja päin.

10: Yhtiö kannustaa markkinoinnissaan käyttämään julkisia liikennevälineitä tai kävelyä. Kentät on suunnattu juuri Aurinkolahden alueen asukkaille ja rannalla kävijöille, joten liikennemäärä tuskin radikaalisti lisääntyy. Lähimmät kentät sijaitsevat Myllypurossa.

11: Kenttiä ei tulla siirtämään talveksi. Myös alusta tulee jäämään paikalleen. Yhtiö toivoo, että padel-kenttien arvostus nousee ja niiden olemassaoloa voisi jopa pidentää nykyisestä vuokrasopimuksesta. Jos asukkaat tätä vastustavat, niin kentät tuskin jäävät paikalleen vuokra-ajan jälkeen.

Mitään irtainta ei kentille ole tarkoitus tuoda. Mahdolliset tyylikkäät ja puiset aurinko tuolit viedään pois talvikauden ajaksi. Ne myös suljetaan aukiolaikojen ulkopuolella niitä varten tarkoitettuun tilaan, jos yhtiö saa luvan hankkia sellaisen.

Rakentaminen on tarkoitus aloittaa huhtikuun puolessa välissä, kentät saapuvat 21.4 ja ne kasataan 3.5 alkaen. Yhtiö pahoittelee rakentamisesta aiheutuvaa muutosta. Työhön menee vain noin 2 viikkoa eikä rakentaminen aiheuta suurta melua.

12: Kentät ovat avoinna 8-22 ja vain varatuilla vuoroilla. Yhtiö yrittää tuoda alueelle uutta toimintaa ja mahdollisuuksia lähiliikuntaan. Aurinkolahti on upea uudehko alue, jonka vetovoimaa lisäisi haluttu ja moderni mailapeli. Padel on maksullinen laji kenttien hinnan ja muiden kulujen vuoksi. Hinnat tulevat olemaan maltillisia muihin toimijoihin nähden. Yhtiö on suomalainen aloitteleva urheiluyritys, jonka toinen toimipaikka sijaitsee Helsingin Hietalahdessa. Hietalahden ulkosalilla käy paljon tyytyväisiä asiakkaita, ja yhtiö toivoo Aurinkolahteen samaa ilmettä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 135 §, 138 §, 187 § ja 192 §

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli rakennuslakimies Ulpu Juvalainen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.07.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Salla Mustonen

Lisätietojen antaja

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
2. Toimenpidelupapäätös liitteineen
3. Kooste oikaisuvaatimuskirjelmistä ja niiden liitteistä
4. Luvanhakijan vastine 11.4.2021
5. Pöytäkirja osittaisesta loppukatselmuksesta ja valokuvakooste
6. Vuokrasopimus ja vuokrauspäätös
7. Asemakaava 10780

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.