Velvoitteen asettaminen, rakennusten, rakennelmien ja aidan purkaminen, 091-429-5-270, Autotallintie 20b, Raul-Rakennus Oy

HEL 2021-004297
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 131 §

Velvoitteen asettaminen rakennusten, rakennelmien ja aidan purkamiseksi, Raul-Rakennus Oy, Autotallintie 20b

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla velvoittaa Raul-Rakennus Oy:n purkamaan kiinteistöllä 91-429-5-270, Autotallintie 20b olevat luvattomat rakennukset, rakennelmat ja aidan sekä viemään purkujätteet pois kiinteistöltä 1.11.2021 mennessä. Asetetusta velvoitteesta valitetaan Helsingin hallinto-oikeuteen.

Nyt asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksikymmentätuhatta (20 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on kaksituhatta (2 000) euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää lisäksi rakennusvalvontataksan 12 §:n b kohdan nojalla määrätä Raul-Rakennus Oy:n maksamaan tuhannenkolmensadan (1 300) euron suuruisen valvontamaksun rakennusvalvonnan suorittamista valvontatoimenpiteistä. Valvontamaksuun haetaan muutosta kaupunkiympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote liitteineen haastemiestiedoksiantona velvoitetulle.

Tiedoksi maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Tiedoksi maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelulle ja ympäristöpalveluille.

Perustelut

Kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu on vuokrannut Helsingin kaupungin 41. kaupunginosan kiinteistöstä 91-429-5-270 n. 300 m²:n suuruisen määräalan (osoite Autotallintie 20b) Raul-Rakennus Oy:lle työmaakoppien ja rakennustarvikkeiden varastointitarkoitukseen. Vuokrasopimuksen mukaan alue saadaan aidata. Alueelle ei saa rakentaa kiinteitä rakenteita. Työmaaparakkeja alueelle sijoitettaessa on otettava huomioon, mitä rakennuslupa-asiakirjojen käsittelystä on erikseen säädetty.

Alue kuuluu kaavamerkinnällä E osoitettuun alueeseen, mikä tarkoittaa liikennekoulutusta ja moottoriharrastustoimintaa palvelevaa aluetta.

Alueelle on rakennettu ja sijoitettu ilman tarvittavia rakennuslupia tai toimenpidelupia useita rakennuksia, rakennelmia ja junavaunu sekä alue on aidattu aitaamalla. Ne myös toteutukseltaan ja ulkoasultaan rumentavat ympäristöä.

Kun rakennuksen, rakennelmien ja aidan rakentaminen vaatii maankäyttö- ja rakennuslain ja ennen vuotta 2000 voimassa olleen rakennusasetuksenkin mukaan rakennusvalvontaviranomaisen luvan ja kun sellaista ei ole myönnetty, on nyt asetettava velvoite rakennusten, rakennelmien, junavaunun ja aidan purkamiseksi. Jos vuokra-alue halutaan aidata, niin aidalle on haettava rakennusvalvonnalta toimenpidelupa. Aidan on rakenteeltaan ja ulkoasultaan sovelluttava paikalle ja ympäristöön.

Maa-alueen vuokralainen katsoo, että vastuu vuokra-alueella olevan junanvaunun poistamisesta alueelta kuuluu vuokranantajalle eli Helsingin kaupungille. Helsingin kaupungin tonttiyksikkö katsoo, että vuokrasopimuksen perusteella vastuu asiasta kuuluu vuokralaiselle. Rakennusvalvonnalla ei ole toimivaltaa ratkaista vuokrasopimuksen tulkintaa koskevaa riitaa. Toimivaltainen viranomainen on ensi asteessa yleinen tuomioistuin.

Maa-alueen vuokralainen katsoo, että kun vuokra-aluetta ympäröivä aita on rakennettu toisen toimesta ennen vuokrasopimuksen laatimista, niin vastuu aidasta kuuluu kaupungille vuokranantajana. Helsingin kaupungin tonttiyksikkö katsoo, että vuokrasopimuksen perusteella vastuu asiasta kuuluu vuokralaiselle.

Kuten vuokrasopimuksessakin on todettu työmaaparakkien sijoittamisessa on otettava huomioon rakennuslupia koskevat säännökset.

Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Raul-Rakennus Oy:llä on voimassa olevan vuokrasopimuksen nojalla sekä oikeudellinen että tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa nyt asetettavaa velvoitetta.

Rakennusvalvonnan tarkastuslausunto 6.4.2021

Paikallakäynnillä on havaittu, että Raul-Rakennus Oy:n
vuokraamalla alueella on ilman lupaa rakennettuja, asemakaavan
vastaisia rakennuksia, rakennelmia ja aita.

Tämän johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja
lupajaostolle tullaan, jollei asiassa muuta ilmene, esittämään, että
rakennuspaikan haltijalle Raul-Rakennus Oy:lle asetetaan
velvoite sakon uhalla purkaa vuokra-alueelta rakennukset,
rakennelmat ja aita. Rakennuspaikalta tulee poistaa purkujäte ja
rakennuspaikka tulee siistiä. Jos alue halutaan aidata, niin sille on
haettava rakennusvalvonnasta toimenpidelupa. Vuokra-aluetta
voidaan käyttää vain varastoimiseen joko taivasalla tai konteissa.

Teille varataan tällä kirjeellä tilaisuus antaa vastine tästä tarkastuslausunnosta ympäristö- ja lupajaostolle kahden viikon kuluessa tämän kirjeen tiedoksisaannista. Vastineen antamatta jättäminen ei estä päätöksen tekemistä asiassa.

Vastine tarkastuslausuntoon 3.5.2021

Otsikossa mainittu kirjeenne koskee Autotallintie 20 B:n vuokra-aluetta. Sen johdosta haluamme todeta seuraavaa.Yhtiömme on vuokrannut kyseisessä osoitteessa sijaitsevasta isosta tontista vain noin 300 neliömetrin suuruisen osan (kts. liitepiirros). Helsingin kaupungin luovuttaessa vuokra-alueen meille koko tonttia jo ympäröi aikaisemmin rakennettu aita portteineen. Mitään osaa näistä emme me ole rakentaneet emmekä siten voi olla vastuussa myöskään kyseisten aitojen lupiin liittyvistä kysymyksistä. Aikaisempi vuokralainen oli tietojemme mukaan ********** joka ilmeisesti rakensi aidan.

********** tai hänen yrityksensä olisi tullut hakea lupa, jos sitä ei kerran ole rekisteröity. Aita on siirtynyt vuokranantajalle eli kaupungille edellisen vuokralaisen sopimuksen päättyessä ja kaupungin ottaessa tontin haltuunsa. Sitten kaupunki on vuokrannut alueen meille sellaisenaan, aitoineen. Pidämme kuitenkin tärkeänä, että alue on aidattu. Mikäli aitaa ei olisi, varkaat tyhjentäisivät alueelta kaiken rahanarvoisen irti lähtevän materiaalin.

Vuokratessamme osa-alueemme siellä oli jo ********** sinne siirtämä junavaunu. Kaupunki siis vuokrasi alueen meille tietoisena junavaunun olemassaolosta - vastuu siitähän oli siirtynyt kaupungille, jos ja kun kaupunki ei vaatinut ********** poistamaan vaunua. Meille heikkokuntoisesta vaunusta on ainoastaan haittaa, koska se vie suuren osan vuokraamastamme alueesta. Siksi meidän puolestamme kaupunki voi niin halutessaan siirtää vaunun muualle.

Muut varastokopit ovat yhtiömme vuokra-alueelle tilapäisesti varastoimia työmaakoppeja. Ne eivät ole kiinteitä rakennelmia vaan siirrettäviä, ja viemme niitä työmaille kun tarvetta on. Koska ne siis ovat siirrettäviä tiloja eivätkä pysyvästi vuokra-alueella, ne eivät käsityksemme mukaan vaadi rakennuslupaa.

Olemme itse pyrkineet pitämään vuokraamamme kohteen siistinä varastoalueena ja näin menettelemme jatkossakin. Emme kuitenkaan voi olla vastuussa mistään niistä rakenteista, jotka ovat olleet paikallaan Helsingin kaupungin luovuttaessa alueen meille. Kaupunki ei myöskään tuolloin edellyttänyt meiltä mitään näihin liittyviä toimenpiteitä, jolloin se on tosiasiallisesti ottanut vuokranantajana vastatakseen alueesta sen hetken mukaisessa kunnossa ja varusteissa. Meille ei näin ollen voida myöskään asettaa mitään uhkasakkoa sellaisten rakenteiden poistamiseksi, jotka eivät ole vastuullamme.

Tonttiyksikön selvitys 10.5.2021

Nykyinen vuokralainen Raul-Rakennus Oy on hakenut ja saanut vuokraoikeuden siirron, jossa vuokraus on siirtynyt kaikkine velvoitteineen uudelle vuokralaiselle. Vuokrasopimuksessa ei ole mainintaa, että alueella olisi aita, puhumattakaan junanvaunusta. Vuokralaisen toimittamassa liitteessä mainittu ********** ei ole ollut meidän vuokralainen, vaan tn. edellisen vuokralaisen alivuokralainen. Jos hän on esim. tuon junanvaunun tuonut vuokra-alueelle ei muuta sitä tosiseikkaa, että nykyinen vuokralainen on ottanut vuokraoikeuden nimiinsä kaikkine velvoitteineen (ml. tavarat vuokra-alueella). Eri asia, jos vuokraoikeus olisi katkennut, ja alue palautunut kaupungin hallintaan. Näin ei ole kuitenkaan käynyt, toisin siis kuin vuokralainen väittää. Vuokraoikeuden siirto ei ole uusi vuokraus, vaan vanhan sopimuksen siirtäminen sellaisenaan uudelle vuokralaiselle.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §
Rakennuslupa

Rakennuksen rakentamiseen on oltava rakennuslupa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §
Toimenpideluvanvaraiset toimenpiteet

Edellä 126 §:n mukainen toimenpidelupa tarvitaan sellaisen rakennelman tai laitoksen, jota ei ole pidettävä rakennuksena, pystyttämiseen tai sijoittamiseen taikka rakennuksen ulkoasun tai tilajärjestelyn muuttamiseen seuraavasti:

1) katoksen, vajan, kioskin, käymälän, esiintymislavan tai vastaavan rakennelman rakentaminen taikka kiinteistökohtaisen jätevesijärjestelmän rakentaminen tai muuttaminen (rakennelma);

6) muusta alueesta erotetun suurehkon varastointi- tai pysäköintialueen taikka tällaiseen alueeseen verrattavan alueen järjestäminen (säilytys- tai varastointialue);

9) rakennettuun ympäristöön liittyvän erottavan kiinteän aidan tai kadun reunusmuurin rakentaminen (aitaaminen);

Maankäyttö- ja rakennuslaki 168 §
Kevyt rakennelma ja pienehkö laitos

Kevyen rakennelman ja pienehkön laitoksen tulee terveellisyydeltään, turvallisuudeltaan ja ulkoasultaan täyttää kohtuulliset vaatimukset. Rakennelman ja laitoksen tulee sopeutua ympäristöön eikä se saa olla haitaksi liikenteelle.
Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä tämän pykälän vastaisen rakennelman tai laitoksen poistettavaksi tai muutettavaksi vastaamaan lain vaatimuksia.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolaki 7 §
Uhkasakon kohdistaminen

Uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Jos uhkasakko kohdistetaan useisiin asianosaisiin, kullekin on asetettava eri uhkasakko.

Uhkasakkolaki 1 §, 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 20 §, 22 §, 23 § ja 24 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.06.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 127, 129 (Valvontamaksun osalta), 130 (Valvontamaksun osalta), 131 ja 132 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 129 (Pääasian osalta), 130 (Valvontamaksun osalta), 131, 132 (Pääasian osalta), 133 ja 134 §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta Autotallintie 20b
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Valokuvat Tattarisuontie 20
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuslausunto Raul-Rakennus Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Raul-Rakennus Oy vastine
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Raul-Rakennus Oy vuokrasopimus 16443
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Raul-Rakennus Oy ilmoitus vuokrasopimuksen siirtymisestä
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Tonttiyksikön vastaus
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Tarkastuslausunnon johdosta käyty sähköpostikirjeenvaihto
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.