Oikaisuvaatimus, rakennuslupa 16.3.2021 § 143, As Oy Jollaksentie 45

HEL 2021-004330
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 178 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön maisema-arkkitehdin aidan rakentamista koskevasta toimenpidelupapäätöksestä 16.3.2021 (§ 143), Prikitie 2

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Asunto Oy Jollaksentie 45:n tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksestä 16.3.2021 (§ 143), jolla on myönnetty Asunto Oy Prikiväylä 2-4:lle toimenpidelupa aidan rakentamiselle.

Päätöstä muutetaan siten, että toimenpidelupaan lisätään oikaisuvaatimuksen johdosta seuraava lupamääräys:

Tonttien 091-49-158-1 ja 091-49-158-2 välinen raja-aita on toteutettava yhtenäisenä ilman huoltoporttia. Sijaintikatselmus ja loppukatselmus toimenpideluvasta on pidettävä 1.5.2022 mennessä.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä, kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Päätöksen perustelut

Rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön maisema-arkkitehti on myöntänyt hakemuksesta Asunto Oy Prikiväylä 2-4:lle luvan rakentaa uusi aita vanhan, puretun aidan tilalle yhtiön omistaman tontin 091-49-158-1 itä- ja koillisrajalle. Uusi aita on toteutettu luvattomasti jo ennen luvan hakemista. Naapuritontin 091-49-158-2 omistaja Asunto Oy Jollaksentie 45 on vaatinut päätökseen oikaisua ja vaatii aidassa olevan, tonttiin 091-49-158-2 rajoittuvan huoltoportin poistamista.

Luvan hakija on oikaisuvaatimukseen antamassaan vastineessa kertonut, että aita ja huoltoportti olisivat jonkin verran hakijan tontin puolella ja siten irti tonttien välisestä rajasta.

Toimenpidelupapäätöksessä ja sen yhteydessä vahvistetussa pääpiirustuksessa aita on huoltoportin kohdalla esitetty rakennettavaksi kiinni tontin rajaan. Kun aita luvan mukaan rakennetaan tontin rajalle, lupaan sisältyy määräys sijaintikatselmuksesta, jotta voidaan varmistua aidan sijoittumisesta myönnetyn luvan mukaiselle paikalle. Rakennusvalvonnan tietojärjestelmän mukaan sijaintikatselmusta ei ole pidetty.

Aita on toteutettava siten, että se sijoittuu kokonaan hakijan oman tontin puolelle, ja sen on oltava huollettavissa oman tontin puolelta. Huoltoportin rakentaminen ei siten ole miltään osin tarpeellista, ja portista on mahdollisuus kulkemiseen naapuritontin kautta. Huoltoportin sijoittaminen naapuritontin rajalle vaatisi näin ollen naapurin suostumuksen. Oikaisuvaatimus tulee hyväksyä ja lupaa tulee muuttaa huoltoportin osalta. Jos aitaa ei haluta toteuttaa myönnetyn luvan mukaisesti tontin rajalle, vaan irti rajasta, hakijan on haettava alkuperäisen luvan myöntäneeltä maisema-arkkitehdilta muutoslupaa tai maankäyttö- ja rakennuslain 150 e §:n mukaista suostumusta suunnitelmasta poikkeamiseen.

Kun 2,5 metriä korkea aita on toteutettu ilman toimenpidelupaa, joka aidalle olisi vaadittu jo ennen sen rakentamista, loppukatselmus on pidettävä määräajassa sen varmistamiseksi, että aita on toteutettu määräysten ja myönnetyn luvan mukaisesti. Loppukatselmus pyydetään alkuperäisen luvan myöntäneeltä maisema-arkkitehdilta.

Asian tausta

Toimenpidelupa

Rakennusvalvontapalvelujen maisema-arkkitehti myönsi päätöksellään 16.3.2021 (§ 143) Asunto Oy Prikiväylä 2-4:lle toimenpideluvan aidan rakentamiselle Laajasalon kaupunginosassa sijaitsevalle tontille 091-49-158-1 osoitteessa Prikitie 2.

Päätöksen mukaan tontin koillis- ja itärajalla oleva puuaita uusitaan enimmillään 2,5 metrin korkuisena. Aita oli rakennettu ennen toimenpideluvan hakemista siten, että yksi aidan vinotuki sijoittui naapuritontin 49158/2 puolelle. Muilta osin aita sijoittui kokonaan hakijan tontin puolelle. Aitaan oli lisäksi rakennettu portti huoltotöitä varten.

Naapurikiinteistön 49158/2 nimenkirjoitusoikeudella varustettu edustaja oli antanut suostumuksensa aidan rakentamiselle, tukitolpan sijoittamiselle ja huoltoportille ennen rakennustöihin ryhtymistä. Saman kiinteistön toinen nimenkirjoitusoikeudella varustettu edustaja oli kuitenkin aidan valmistumisen jälkeen kieltänyt tukitolpan rakentamisen ja portin sijoittamisen sekä tehnyt rakennusvalvontaan ilmiannon koskien yli 1,6 m korkuisen aidan rakentamista ilman toimenpidelupaa.

Rakennusvalvontapalvelut ilmoitti naapureille lupahakemuksen vireille tulosta. Tontin 49158/2 haltija huomautti siitä, että rakennettu aita on korkeampi kuin alkuperäinen ja ilmoitti, ettei hyväksy aidassa olevaa huoltoporttia. Naapuri ei myöskään antanut suostumusta vinotuen sijoittamiselle oman tonttinsa alueelle ja vaati portin poistamista ja aukon rakentamista umpeen sekä omalle tontilleen sijoittuvien rakenteiden poistamista.

Kuulemisen jälkeen hakija muutti aitasuunnitelmaa siten, että tontille 49158/2 sijoittunut vinotuki siirrettiin hakijan tontin puolelle. Aidan korkeus ja huoltoportti säilytettiin suunnitelmissa toteutuneen mukaisina.

Haettu lupa myönnettiin. Luvan yhteydessä hyväksyttiin pääpiirustuksena aitapiirustus, jonka mukaan aita sijoittuu huoltoportin kohdalla kiinni tontin rajaan. Myönnettyyn lupaan sisältyy määräys, jonka mukaan aidan ja kaikkien rakenteiden sijoittuminen kokonaan hakijan tontin puolelle on osoitettava sijaintikatselmuksella. Toimenpideluvassa vaadittua sijaintikatselmusta ei ole 20.8.2021 mennessä pidetty.

Päätöstä on perusteltu sillä, että aidan korkeuden tai huoltoportin olemassaolon ei katsota aiheuttavan naapurille huomattavaa haittaa. Huoltoportti ei muodosta kulkurasiteoikeutta naapuritontin kautta, eikä porttia ole pakko käyttää aidan huoltamiseen. Aita voidaan huoltaa ja maalta hakijan omalta tontilta käsin.

Oikaisuvaatimus

Naapuritontin 49158/2 omistaja Asunto Oy Jollaksentie 45 on vaatinut päätökseen oikaisua 5.4.2021 saapuneella kirjelmällä. Oikaisuvaatimuksessa kerrotaan taustatietona, että toimenpidelupaa on haettu sen jälkeen kun varsinainen aita ja portti on rakennettu kesän 2019 aikana ja että yhtiö ei ole antanut suostumusta porttiin, sillä asia olisi tullut käsitellä asunto-osakeyhtiön yhtiökokouksessa.

Yhtiö vaatii portin pysyvää poistoa/sulkemista siten että käyntiä kiinteistön 49158/2 puolelle ei ole kyseisestä portista ja aukko siistitään muun aidan mukaisesti. Vaatimusta perustellaan sillä, että portti aiheuttaa pysyvän rasitteen kiinteistölle 49158/2. Lisäksi portin sijoitus muodostaa merkittävän turvallisuusriskin kiinteistön 49158/2 ajoluiskaa käyttäville.

Luvanhakijan vastine

Asunto Oy Prikiväylä 2-4 on toimittanut rakennusvalvontapalveluihin 23.4.2021 ja 7.5.2021 kaksi vastinetta oikaisuvaatimukseen. Yhtiö pyytää, että jaosto hylkää tehdyn valituksen aiheettomana ja pysyttää 16.3.2021 tehdyn toimenpidelupapäätöksen sisällön.

Vastineissa todetaan muun muassa, että yhtiöllä ei ole asemakaavan mukaan velvollisuutta rakentaa aitaa, ja että aitaamaton tontti olisi aidattua ja portillista tonttia suurempi turvallisuusriski. Vastineissa todetaan myös, että portista ei kuljeta naapurin tontille, vaan yhtiön oman tontin puolella sijaitsevalle huoltoalueelle, ja että naapuriyhtiö on jo kertaalleen hyväksynyt portin. Yhtiöillä on yhteinen näkemys siitä, että ne eivät käytä toistensa tontteja.

Vastineissa kerrotaan myös, että aitaa ei ole rakennettu tonttien rajalle, vaan aidan ja rajan välissä on huoltoon riittävä alue. 7.5.2021 saapuneeseen vastineeseen on liitetty kuva, josta käy ilmi tonttien nurkkamerkintä, jonka on tehnyt Helsingin kaupunki syksyllä 2020 pitämässään toimituksessa. Yhtiön mukaan tämä tarkoittaa, että suoraan kulkeva rajalinja etenee mäkeä ylöspäin arviolta kuvan mukaisessa linjassa. Vastineessa todetaan lisäksi, että aidan voisi huoltaa myös lupapäätöksessä kirjoitetulla tavalla aidan sisäpuoleltakin esim. tikkaiden avulla, mikä olisi kuitenkin työturvallisuusriski ja turhaa, koska aita on mahdollista huoltaa oman tontin puolelta aidan ja rajan väliseltä alueelta.

Vastineessa kerrotaan vielä, että lupakuvassa aita on piirretty kiinni rajaan, mitä hakija piti suunnittelijan kanssa selkeimpänä ratkaisuna tässä tilanteessa. Ajatuksena on ollut, että kun muutoksenhakuprosessi on käyty loppuun, hakija varmistaa, että aidan kaikki rakenteet (ml. vinotuki) ovat omalla puolella, ja aidasta piirretään tarkat as built -kuvat. Nämä esitetään viimeistään toimenpideluvan ehtojen mukaisesti kaupunkimittaukselle sijaintikatselmuksessa ja rakennusvalvonnalle loppukatselmuksessa.

7.5.2021 saapuneessa vastineessa todetaan vielä, että aita ei ole asemakaavan vastainen eivätkä aita, sen korkeus tai siinä oleva huoltoportti myöskään aiheuta naapurille tosiasiallista haittaa eikä huoltoportti muodosta kulkurasiteoikeutta naapuritontin kautta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 126 §, 126 a § 1 mom. 9 kohta, 135 §, 138 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Toimenpidelupa 16.3.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Pääpiirustus, aitasuunnitelma
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Oikaisuvaatimuskirjelmä liitteineen
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Luvanhakijan vastineet
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Asemakaava 9254
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.