Talousarvion toteutumisennusteet ja osavuosikatsaukset vuonna 2021, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-004415
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 228 §

Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2021 toteutumisennuste 1/2021 ja osavuosikatsaus

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2021 ensimmäisen talousarvion toteutumisennusteen.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Leena Sutela. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Talousarvion vuoden 2021 noudattamisohjeiden mukaan toimialojen on annettava lautakunnille talousarvion toteutumisennuste, joka laaditaan kolme kertaa vuodessa. Toteutumisennuste on laadittu talousarviokohdittain.

Talousarvion toteutumisennusteen ensisijainen vertailuperusta on lautakunnan vuodeksi 2021 vahvistama toimintasuunnitelma ja tulosbudjetti.

Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous jakautuu kolmeen osaan:

  1. kaupunkirakenne TA-kohta 31001 (brutto)
  2. rakennukset TA-kohta 31002 (netto)
  3. asuntotuotanto TA-kohta 31003 (netto)

Talousarviokohdan 31001 lautakuntaan nähden sitovana on käyttötalouden menot. Talousarviokohdissa 31002 ja 31003 lautakuntaan nähden sitovana on toimintakate

Käyttötalous

31001 Kaupunkirakenne

Talousarviokohdan käyttötalouden tulotavoite 466,3 milj. euroa arvioidaan alittuvan noin 3,1 milj. eurolla, ennusteen ollessa 463,2 milj. euroa.

Alitus johtuu pysäköinninvalvonnan maksutulojen ja virhemaksujen toteutumisesta budjetoitua alhaisempana arviolta 5,1 milj. euroa. Lisäksi elintarvikehuoneistojen tarkastusmaksut alittavat budjetin 0,1 milj. euroa. Katutyöluvista arvioidaan saatavan 2,1 milj. euroa budjetoitua enemmän.

Koronapandemialla on merkittäviä vaikutuksia pysäköinninvalvontaan. Liikennemäärät ovat kuluvan vuoden alussa olleet 20–30 % vähäisemmät verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Tämä näkyy pysäköinnin maksutuloissa, jotka ovat olleet runsaat 30 prosenttia pienemmät alkuvuoden osalta. Liikennemäärien vähäisyys yhdistettynä runsaslumiseen talvijaksoon näkyy myös valvonnassa. Valvontatapahtumat ja annetut virhemaksut ovat edelliseen vuoteen verrattuna olleet alkuvuodesta 25 prosenttia alhaisemmat.

Elintarvike- ja terveydensuojeluvalvonnan suunnitelmallisten tarkastusten määrän odotetaan jäävän suunnitellusta, koska elintarviketurvallisuus- ja ympäristöterveysyksiköiden tehtäväksi on tullut tartuntatautilain mukaiset tarkastukset, jotka on priorisoitu. Valvontakohteita on lisäksi kiinni tai ne toimivat rajoitetusti, mikä rajaa tarkastusmahdollisuuksia.

Koronapandemia luo epävarmuutta muun muassa tapahtuma-aluevuokrauksen ja ravintoloiden terassialueiden vuokrauksesta saatavien tulojen toteutumisessa. Mikäli ravintolat pidetään suljettuina, ei terassejakaan saa avata. Useat terassialueiden vuokrasopimukset on tehty kesäkaudeksi eli 1.4. alkaen.

Talousarviokohdan sitova käyttömenojen määrä 198,7 milj. euroa ennustetaan ylittyvän noin 5,6 milj. eurolla, ennusteen ollessa 204,3 milj. euroa.

Palvelujen ostojen arvioidaan ylittyvän 5,1 milj. euroa ja muut toimintakulut ylittyvät 0,5 milj. euroa. Ylitys johtuu pääosin talvihoidon lisäkustannuksista arviolta 4,5 milj. euroa.

Tammikuun ennätyksellinen kolmen vuorokauden lumensadanta aiheutti liikennealueiden lumenpoistoihin merkittävät lisäkustannukset. Viisi lumen varavastaanottopaikkaa on jouduttu ottamaan käyttöön ja lumen siirtäminen niistä varsinaisiin vastaanottopaikkoihin aiheuttaa lisäkustannuksia. Lopulliset kustannukset selviävät lokakuun lopussa, kun lumen varavastaanottopaikat on saatu tyhjiksi ja siisteiksi ja niiden mahdollisesti pilaantuneet maapohjat on saatu tutkittua.

Koronasta aiheutuvia kustannuksia arvioidaan kertyvän 0,9 milj. euroa.

Kokonaisvastuuhoidon laajennus Vallilan ja Kallion alueilla ei tänä vuonna toteudu. Kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti ennen laajennusta tulee toteuttaa osittaisvastuuhoidon vertailututkimus, missä Katajanokan osittaisvastuuhoidon onnistumista arvioidaan eräänä vaihtoehtona. Katajanokan käyttäjäselvityksessä haetaan talvikunnossa- ja puhtaanapidon parhaiten kantakaupunkiin ja keskusta-alueelle soveltuvaa hoitomallia. Selvityssä verrataan nykyistä hoitomallia ja kokonaisvastuu- ja osittaisvastuuhoitoa. Tämän jälkeen päätetään jatkosta. Katajanokan vertailututkimus oli suunniteltu tehtäväksi talvella 2019–2020, mutta talven lumettomuudesta johtuen sitä ei pystytty toteuttamaan. Tästä syystä Katajanokan vertailututkimus siirtyi vuodella eteenpäin ja joka parhaillaan on käynnissä.

31001 Kaupunkirakenne *)
1000 eur Tubu 2021 Ennuste 1/2021
TOIMINTATUOTOT YHTEENSÄ 466 320 463 220
TOIMINTAKULUT YHTEENSÄ 198 701 204 301
TOIMINTAKATE 267 619 258 919
POISTOT 105 425 105 015
TULOS 162 194 153 904

*)Talousarviokohta 31001 sisältää kaupunkiympäristön toimialan bruttobudjetoidut toiminnot: maankäyttö- ja kaupunkirakenne palvelukokonaisuus, osuus rakennukset ja yleiset alueet palvelukokonaisuudesta, palvelut ja luvat palvelukokonaisuus sekä hallinto- ja tukipalvelut palvelukokokonaisuus.

Johdon toimenpiteet

Ennusteen johdosta toimialalla kartoitetaan mahdollisuudet säästötoimenpiteiksi ja käynnistetään toimenpiteiden toteutus. Säästöjä ennustetaan syntyvän koronasta johtuen muun muassa virkamatkoissa ja koulutusmenoissa.

31002 Rakennukset

Tulosbudjetissa asetetun sitovan toimintakatetavoitteen 236,8 milj. euroa arvioidaan toteutuvan.

Tulojen ennustetaan ylittävän 552,8 milj. euron tulosbudjetin 1,0 milj. eurolla.

Myyntituottoja arvioidaan kertyvän 2,0 milj. euroa budjetoitua enemmän johtuen Kaupunkiympäristön toimitalon rakennuttamispalkkion tuloutuksesta. Summa tarkentuu, kun takuuaikaiset korjaukset ja muut riskit saadaan tarkemmin kartoitettua. Yritystilojen ja Tukkutorin vuokratuottojen arvioidaan laskevan yhteensä noin 5,0 milj. euroa muun muassa koronan heikentämän kysynnän vuoksi. Vastaavasti sisäisten vuokratuottojen sekä asuntojen vuokratuottojen arvioidaan ylittävän budjetin ja vuokratuottojen kokonaisuudessaan toteutuvan budjetoidulla tasolla. Valmistus omaan käyttöön tulojen arvioidaan alittavan budjetin noin 1,0 milj. eurolla.

Käyttömenojen ennustetaan ylittävän 316,0 milj. euron tulosbudjetin 1,0 milj. eurolla. Henkilöstömenoista arvioidaan säästyvän noin 1,0 milj. euroa rekrytointiviiveiden vuoksi. Lisäksi palveluiden ostoista sekä aineista, tarvikkeista ja tavaroista arvioidaan säästyvän yhteensä noin 2,0 milj. euroa. Kustannuksissa varauduttiin KYMP-talon takuuaikaisiin korjauksiin, jotka pystytään kattamaan rakennuttamispalkkiolla. Vuokra- ja vastikekustannukset ovat kasvaneet 14 % viime vuoden vastaan ajanjaksoon nähden. Budjetin arvioidaan ylittyvän noin 4,0 milj. eurolla johtuen vuokrahankkeiden määrän kasvusta, kustannustasojen sekä aikataulujen muutoksista.

31002 Rakennukset
1000 eur TUBU 2021 Ennuste 1/2021
TOIMINTATUOTOT YHTEENSÄ 552 800 553 800
TOIMINTAKULUT YHTEENSÄ 315 999 317 000
TOIMINTAKATE 236 801 236 800
POISTOT 160 000 153 000
TULOS 76 801 83 800

31003 Asuntotuotanto

Tulosbudjetissa asetettu sitova toimintakatetavoite 6,5 milj. euroa arvioidaan toteutuvan.

31003 Asuntotuotanto
1000 eur TUBU 2021 Ennuste 1/2021
TOIMINTATUOTOT YHTEENSÄ 23 400 23 400
TOIMINTAMENOT YHTEENSÄ 16 857 16 857
TOIMINTAKATE 6 543 6 543
POISTOT 45 45
TULOS 6 498 6 498

31004 HSL- ja HSY- kuntayhtymien maksuosuudet

Maksuosuuksien ennustetaan toteutuvan tulosbudjetin 207,8 milj. euron mukaisesti.

31006 Tuki HKL liikelaitokselle

Tuen ennustetaan toteutuvan 25,774 milj. euron mukaisesti, tulosbudjetin ollessa 25,795 milj. euroa.

Kaupunkiympäristön toimialan toteutumisennuste on esitetty liitteessä 1 ja käyttötalouden euromääräinen ennuste talousarviokohdittain on esitetty liitteessä 2.

Investoinnit

Investoinnit, tulot

Talousarviossa on kiinteää omaisuutta arvioitu myytävän 100 milj. eurolla vuonna 2021. Kauppoja on 31.3.2021 mennessä tehty 9, ja niiden yhteiskauppahinta on noin 17 milj. euroa. Talousarvion mukaiseen myyntiin 100 milj. euroa pääseminen on mahdollista, mikäli kaikki vuodelle 2021 ennakoidut kaupat toteutuvat ja kaupungille tarpeettomiksi jääneitä rakennuksia myytäessä myös maapohjan myyntiin annetaan lupa silloin, kun se parantaa rakennusten myyntimahdollisuuksia. Kaupoista arvioidaan kirjattavan taseeseen noin 5 milj. euroa. Erotuksena syntyvät myyntivoitot kirjataan talousarviokohtaan kaupunkirakenne.

Talousarviossa on kiinteistöjä ja osakehuoneistoja arvioitu myytävän noin 10 milj. eurolla. Maaliskuun loppuun mennessä toteutuneita myyntejä on yhteensä noin 10 milj. eurolla. Rakennusten ja huoneistojen myyntiarvio vuodelle 2021 on noin 15 milj. euroa, josta taseeseen arvioidaan kirjautuvan noin 5 milj. euroa. Erotuksena syntyvät myyntivoitot kirjataan talousarviokohtaan kaupunkirakenne.

Väestönsuojakorvauksia arvioidaan perittävän 0,1 milj. euroa.

Investoinnit, menot

Investointeihin on yhteensä käytettävissä ylitysoikeuksineen 579,5 milj. euroa. Investointeihin ennustetaan käytettävä 626,7 milj. euroa, ylitystä ennustetaan yhteensä 47,2 milj. euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitetut investointimäärärahat ylitysoikeuksineen ovat 420,0 milj. euroa. Määrärahan ennustetaan ylittyvän noin 22,1 milj. eurolla, ennusteen ollessa 442,1 milj. euroa.

Johdon toimenpiteet

Koska talousarvioon varatut investointimäärärahat ovat ensimmäisen ennusteen perusteella ylittymässä, toimialan johto tarkastelee asiaa erikseen tarkennetusti ja päättää tarvittavista toimenpiteistä.

Kaupunkiympäristön toimialan investointien toimintasuunnitelman toteutumisennuste on esitetty liitteessä 1 ja investointiennusteen yhteenvetotaulukko liitteessä 3.

Sitovien tavoitteiden toteutuminen

Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennustetaan tässä vaiheessa toteutuvan.

Tavoite: Asuntotuotannon edellytysten turvaaminen ja edistäminen.
Mittari: Rakennusoikeutta luovutetaan vähintään 400 000 k-m2.
Tavoitteen ennustetaan toteutuvan, mutta toteutumiseen liittyy merkittäviä epävarmuustekijöitä. Luovutetun asuinrakennusoikeuden määrä oli 31.3. mennessä 52 000 k-m2, mikä vastaa noin 740 asuntoa. Luovutuksista noin 81 % ovat olleet vuokrauksia

Johdon toimenpiteet

Toimialan johto selvittää syyt rakennusoikeuden luovutusta koskevan mittarin saavuttamisen epävarmuudelle ja pyrkii löytämään keinot, joiden avulla talousarvioon kirjattuun tavoitteeseen päästäisiin.

Ennuste sitovien tavoitteiden toteutumisesta on esitetty liitteessä 4.

Muut toiminnalliset tavoitteet sekä suoritteet ja tunnusluvut

Ennuste muiden toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta on esitetty liitteessä 5 ja ennuste suoritteiden ja tunnuslukujen toteutumisesta on esitetty liitteessä 6.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 10.05.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36637

pekka.tirkkonen@hel.fi