Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus, ympäristöpalvelut, ympäristötarkastajan virka, työavain KYMP-03-28-21

HEL 2021-004565
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 93

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta ja valvontayksikön ympäristötarkastajan viran täyttäminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta ja valvontayksikön päällikkö valitsi ympäristövalvontatiimin ympäristötarkastajan virkaan (023038) ********** 14.6.2021 alkaen 3 535 euron tehtäväkohtaisella kuukausipalkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaan kuuluu kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Ympäristötarkastajan virka tuli avoimeksi, kun ympäristötarkastaja irtisanoutui virasta 26.1.2021 lukien.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 16.-30.4.2021. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa ja Oikotiellä.

Ympäristötarkastajan tehtävänä on jätehuollon valvonta sekä roskaantumisen valvonta ja hillintä, ympäristölupien ja ilmoituspäätösten valmistelu ja päätösvalvonta sekä laitos- ja meluvalvonta. Lisäksi tehtävään kuuluu toimenpidepyyntöjen käsittelyä, neuvontaa ja viestintää ympäristöön liittyvissä asioissa sekä osallistua yksikön erilaisiin kehittämistehtäviin.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä tarvitaan asiantuntemusta yritysten sekä rakentamisen ja tapahtumien jäte-, melu- ja muista ympäristökysymyksistä ja kykyä itsenäiseen päätöksentekoon. Hakijalta odotetaan hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, sillä asiakkaita kohdataan mm. tarkastuksilla, neuvotteluissa ja puhelimessa. Tehtävässä katsotaan eduksi monipuolinen kokemus jätehuollon, roskaantumisen ja ympäristönsuojelun valvonnasta ja neuvonnasta, kokemus ympäristölupa- ja ilmoituspäätösten valmistelusta, ympäristö- ja terveyshaittojen arvioinnista, kunnallishallinnosta sekä hallintomenettelyistä. Lisäksi eduksi luetaan hyvä englannin kielen taito.

Virkaa täytettäessä varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi on otettu huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Ympäristötarkastajan virkaan haki hakuajan kuluessa 16 henkilöä, joista kolme henkilöä ei täyttänyt kelpoisuusehtoja koulutuksen osalta. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto hakijoista. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.

Hakemusten perusteella ensimmäiseen haastatteluun kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat 7.-10.5.2021 va. yksikön päällikkö Jari-Pekka Pääkkönen ja vs. tiimipäällikkö Kati Valkama.

Toiseen haastatteluun 24.5.2021 kutsuttiin ********** Heitä haastattelivat ympäristöjohtaja Esa Nikunen, va. yksikön päällikkö Jari-Pekka Pääkkönen ja vs. tiimipäällikkö Kati Valkama.

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

**********

**********

**********

Yksikön päällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen perusteella, että ********** on ympäristötarkastajan virkaan parhaiten soveltuva.

Hänen valintaa puoltaa hakemusten ja haastattelujen perusteella laajin ja monipuolisin kokemus virkaan liittyvien tehtävien hoitamisesta. Hänellä on parhaat edellytykset viran hoitamiseen.

Päätös tullut nähtäväksi 04.06.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jari-Pekka Pääkkönen, va. yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31536

jari-pekka.paakkonen@hel.fi

Päättäjä

Jari-Pekka Pääkkönen
va. yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto KYMP-03-28-21, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.