Velvoitteen asettaminen, luvattomat autosuoja- ja varastorakennukset, Ruotsinsalmentie

HEL 2021-004644
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 177 §

Velvoitteen asettaminen luvattoman autosuojan ja varastorakennuksen purkamiseksi, Vartiokylä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa kiinteistön haltijat ********** nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla purkamaan kiinteistöltä ********** ilman lupaa pystytetyn autosuojan ja varastorakennuksen 1.5.2022 mennessä.

********** kummallekin erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksituhatta (2000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on viisisataa (500) euroa.

Rakennusvalvontataksan 12 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on tuhat kolmesataa (1300) euroa, jonka velvoitetut ovat, kumpikin puolet kuusisataaviisikymmentä (650) euroa, tällä päätöksellä velvollisia maksamaan kaupungille. Valvontamaksuun haetaan muutosta kaupunkiympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille.

Päätöksen perustelut

Kaupunkimittauspalvelut toimittivat rakennusvalvonnalle 19.10.2020 kirjallisen ilmoituksen luvattomasta autotallista, joka oli havaittu kantakartan täydennysmittauksissa. Ilmoituksen johdosta suoritetulla paikallakäynnillä 9.11.2020 havaittiin, että kiinteistöllä ********** on ilman lupaa pystytetty noin 36 m² kokoinen autosuoja ja varastorarakennus tontin rajalla.

Tontilla on voimassa asemakaava 11902, jonka mukaan tontti on erillispientalojen korttelialuetta. Autotallin tai -katoksen ja talousrakennuksen vähimmäisetäisyys tontin rajasta on 2 m. Naapurin suostumuksella saa rakentaa myös rajaan kiinni.

Tontille on vuonna 2011 myönnetty rakennuslupa 45-2929-10-A uudelle autosuojalle ja varastolle. Myönnetyssä rakennusluvassa on edellytetty toimitettavaksi rakennesuunnitelmat sekä pidettäväksi aloitus-, rakenne- ja loppukatselmus. Lisäksi rakennusluvassa on edellytetty maastoonmerkintää ja sijaintikatselmusta. Hakijat ovat kuitenkin 16.4.2014 ilmoittaneet luopuvansa myönnetyn rakennusluvan toteutuksesta. Hakijat ovat hakeneet maksunpalautusta, joka on hyväksytty.

Maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n mukaan rakennuksen rakentamiseen on oltava rakennuslupa. ********** ovat rakentaneet kiinteistölle ********** ilman lupaa noin 36 m² kokoisen autosuojan ja varastorakennuksen.

********** on vuonna 2011 myönnetty rakennuslupa uudelle autosuojalle ja varastolle. Hakijat ovat ilmoittaneet vuonna 2014 luopuvansa myönnetyn rakennusluvan toteuttamisesta. Tästä huolimatta hakijat ovat kuitenkin rakentaneet tontille rakennuksen, joka edellyttäisi rakennuslupaa. Rakennettu rakennus ei vastaa kaikilta osin vuonna 2011 myönnettyä rakennuslupaa. Maankäyttö- ja rakennuslain 143 §:n mukaan rakennuslupa on rauennut, jollei rakennustöitä ole saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa. Näin ollen vuonna 2011 myönnetty rakennuslupa on vanhentunut eikä sitä voida enää palauttaa voimaan, mitä velvoitettavat ovat esittäneet.

Hakijat ovat vastineessaan ilmoittaneet voivansa purkaa osan rakennuksesta, jotta siitä tulisi pienempi eikä sille tarvitsisi lupaa. Koska rakennus on rakennettu tontin rajalle ja noin 2,2 metrin päähän asuinrakennuksesta, asiassa nousee esiin paloturvallisuuskysymyksiä, jotka on ratkaistava lupamenettelyssä.

Asia on ollut rakennusvalvonnassa vireillä ja velvoitettavien tiedossa alkuvuodesta 2021 saakka. Rakennusta ei ole siitä huolimatta purettu eikä sille ole haettu uutta rakennuslupaa. Ottaen huomioon edellä mainitut seikat, velvoitteen asettamista voidaan pitää perusteltuna ja kohtuullisena. Vastineissa ei ole tuotu esiin mitään sellaista asiaan vaikuttavaa, jonka johdosta velvoitetta ei tulisi asettaa.

Tällä päätöksellä asetettavasta velvoitteesta on myös mahdollista vapautua hakemalla ja saamalla autosuojalle ja varastolle uusi rakennuslupa ja pitämällä loppukatselmus velvoitteelle asetettuun määräaikaan mennessä.

Tarkastuslausunto

Kiinteistöllä havaitun rakennuspaikalla ilman lupaa pystytetyn autosuojan ja varastorarakennuksen vuoksi kiinteistön haltijoille on lähetetty tarkastuslausunto, joka on annettu tiedoksi ********** 5.2.2021 ********** 5.2.2021.

Tarkastuslausunnon mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, että tontin haltijat ********** velvoitetaan poistamaan luvaton autosuojan ja varastorakennus tontilta ja että velvoitteen tehosteeksi asetetaan juokseva uhkasakko.

********** on varattu tilaisuus antaa vastine tarkastuslausunnosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle.

Vastine

********** on toimittanut rakennusvalvontaan kaksi vastinetta tarkastuslausunnon johdosta.

Ensimmäinen vastine on päivätty 9.2.2021. Vastineessa on todettu muun ohella seuraavaa:

Kävin keskustelua 25.03.2014 rakennusvalvontaviraston tarkastusinsinöörin kanssa ja oman rakennesuunnittelijan kanssa siitä että tarvitseeko tämä pieni ja vähäpätöinen autosuoja+varasto työnjohtajaa.

Aikaa kului ja huomasin että rakennuslupa vanhenee. Kävin toimistossanne ja olin hakemassa lisäaikaa. Toimistossa sanottiin että minun ei tarvitse hakea jatkoaikaan kun alle 20 neliön rakennus ei tarvitse lupaa. Sen perusteella päätin luopua rakennusluvasta.

Itse asiassa en olisi tarvinnut jatkoaikaa kun rakennus oli jo aloitettu ja olin ilmoittanut itseni vastaavaksi mestariksi sekä rakennesuunnitelma oli jo olemassa. Ajattelin että rakennan pelkästään autosuojan joka on 20 m2. Nyt siitä tulisi pihavaja, koska sinne ei autoa voi ajaa. Perustukset oli jo tehty 32 neliölle. Varasto piti jättää tekemättä. Tein sen kuitenkin, mutta ajattelin sen osan purkaa pois kun saan tyhjennettyä sen tavaroista. Voin se purkaa vieläkin tai ainakin kaksi seinää, jolloin se olisi katos tai terassin jatke.

Toinen vastine on päivätty 3.3.2021. Vastineessa todetaan muun ohella seuraavaa:

Viemäreiden siirrosta on haettu lupa vesilaitokselta. Rakennuksen alta on siirretty johdot pois. Oli täysin yllätys että naapuritontille rakentanut yritys "Vuosaaren rakennus" ei ollut siirtänyt niitä eikä ilmoittanut meille mitään että johdot menivät varatun alueen ulkopuolella (tulevan rakennuksen alla). Alue jolla johdot sijaitsee on teidän mittauksien perusteella 3,24 m rajapyykistä rakennukseen. En löytänyt vaadittavaa metrimäärää vaan ohjeessa sanotaan että pitää voida korjata ja huoltaa. Maanalaisia johtoja voi kaivaa ilman että rakennus kärsii. Tämä on rakennusvaiheessa otettu huomioon.

Naapurin suostumus on haettu ja toimitettu teille. Rakennus on vielä keskeneräinen sisältä joten palo-osastointia ei ole vielä tehty. Autosuojaa ei voi käyttää, kun sinne ei ole tehty ajomahdollisuutta tontin pihasta.

YM4/601/2015 ja FISEn mukaan riittää tekniikan alalla suoritettu ammattikorkeakoulututkinto, jonka olen myös suorittanut. Rakennusluvan yhteydessä minua ei ole hyväksytty vastaavaksi, jonka takia vedin rakennusluvan pois ja tarkoitus oli sen jälkeen rakentaa 20 m2 piharakennus.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §
Rakennuslupa

Rakennuksen rakentamiseen on oltava rakennuslupa.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 143 §
Luvan voimassaolo ja jatkaminen

Jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. Muuta toimenpidettä koskeva lupa tai viranomaishyväksyntä on rauennut, jollei toimenpidettä ole suoritettu kolmen vuoden kuluessa. Määräajat alkavat luvan tai hyväksynnän lainvoimaiseksi tulosta. Purkamisluvan voimassaoloaikaa laskettaessa ei oteta huomioon sitä aikaa, jolloin alueella on rakennussuojelulain 9 §:n mukainen toimenpidekielto.

Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi pidentää luvan tai hyväksynnän voimassaoloa työn aloittamista varten enintään kahdella vuodella, jos oikeudelliset edellytykset rakentamiseen tai muuhun toimenpiteeseen ovat edelleen voimassa. Työn loppuunsaattamista varten määräaikoja voidaan pidentää enintään kolmella vuodella kerrallaan.

Maisematyölupa puiden kaatamiseksi voidaan 1 momentin estämättä myöntää suunnitelmallista metsänkäsittelyä varten enintään kymmeneksi vuodeksi.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2021

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 176 ja 177 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 176 ja 177 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Pia Isojärvi, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 37521

pia.isojarvi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuslausunto_45-0094-20-HAL
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Vastine, 9.2.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k, sss
4. Luovuttu rakennuslupa, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Tarkastuskooste, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Asemakaava 11902
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Valokuva
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Kartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Lupahakemus ja liitteet, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Pohjapiirustus, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
12. Asemapiirros, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
13. Julkisivupiirustus, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
14. Leikkauspiirustus, 45-2929-10-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
15. Ilmakuva
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.