Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kaduilla, Sörnäinen, Kallio, Alppiharju, Hermanni ja Vallila

HEL 2021-005054
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 43

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kaduilla Sörnäisessä, Kalliossa, Alppiharjussa, Hermannissa ja Vallilassa

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan kaksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kantakaupungin kaduilla piirustuksen 7123 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Pyöräliikenteen kehittäminen osana liikennejärjestelmän kokonaisvaltaista toimintakenttää on yksi keskeinen keino saavuttaa Helsingin strateginen tavoite kehittyä maailman toimivammaksi kaupungiksi ja Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Pyöräliikenteen osalta Helsingin tavoitteena on olla kaiken ikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki. Näin ollen pyöräliikennettä kehitetään viittä keskeistä suunnittelukriteeriä noudatellen: turvallisuus, suoruus, kattavuus, vaivattomuus ja miellyttävyys. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää kantakaupungin tavoiteverkon rakentamisen lisäksi sitä, että pyöräliikenne on tasavertaisesti huomioitu osana tonttikatujen ajoneuvoliikennettä.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen myötä, pyöräliikenne voidaan sallia kahteen suuntaan yksisuuntaiseksi osoitetulla tiellä/kadulla. Tällä järjestelyllä voidaan parantaa saavutettavuutta kaupungeissa, sekä suunnitella moottoriajoneuvoliikennettä paremmin, ilman että pyöräliikenteen saavutettavuus kärsii. Tiiviissä kantakaupungissa lähtö- ja määränpäitä on paljon eikä jokaiselle kadulle ole tarkoituksenmukaista rakentaa erillistä pyöräliikenteen infrastruktuuria.

Työssä on tunnistettu nykyisin ajoneuvoille yksisuuntaiseksi osoitetut katukohteet, jotka voidaan pääsääntöisesti liikennemerkkien muutoksilla turvallisesti merkitä kaksisuuntaisiksi pyöräliikenteen osalta. Keskeisiä työssä huomioitavia tekijöitä ovat olleet katujen liikennemäärä, moottoriajoneuvojen nopeudet, ajoradan leveys ja katujen rooli paikallisen saavutettavuuden osalta. Ratkaisu parantaa pyöräliikenteen houkuttelevuutta ja on kansainvälisesti todettu parantavan pyöräliikenteen turvallisuutta yksisuuntaisilla kaduilla.

Kohteen 17 kolmessa risteyksessä (A: Hattulantie, B: Inarintie ja C:Vallilantie), joihin on liikennemerkkien lisäksi tulossa myös lyhyet pyöräkaistat, toteutus tehdään kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa alkukesällä asennetaan liikennemerkit ja toisessa vaiheessa elo-syyskuussa toteutetaan pyöräkaistamaalaukset. Syynä tälle on Traficomin rahoittama tieliikenteen turvallisuuden valtionavustus, jonka osana edellä mainituissa kohteissa toteutetaan ennen-jälkeen -tutkimuksia, joissa arvioidaan pyöräkaistojen turvallisuusvaikutuksia yksisuuntaisilla kaduilla, joilla kaksisuuntainen pyöräliikenne on sallittu.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 17 500 euroa

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Päätös tullut nähtäväksi 07.05.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jenni Huovinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37461

jenni.huovinen@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö