Lausuntopyyntö, luonnos hallituksen esitykseksi tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen rahoituksesta, Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle luonnoksesta hallituksen esitykseksi tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen rahoituksesta
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon liitteenä 2 olevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen rahoituksesta:
Tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen (TUVA-koulutus) yhdistetään 1.8.2022 alkaen nykyiset nivelvaiheen koulutukset: perusopetuksen lisäopetus (ns. kymppiluokka), lukiokoulutukseen valmistava koulutus (LUVA-koulutus) ja ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus (VALMA-koulutus). TUVA-koulutus on osa oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvää lainsäädännön kokonaisuutta.
Esityksen tavoitteena on määrittää, minkä koulutusmuodon rahoitusjärjestelmän puitteissa TUVA-koulutusta järjestetään tarkentamalla TUVA-koulutuksesta annetussa laissa olevia koulutuksen järjestämisoikeutta koskevia säädöksiä. Jos koulutuksen järjestäjällä on ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen järjestämislupa, TUVA-koulutusta järjestettäisiin ammatillisen koulutuksen järjestämisluvan perusteella ja ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän puitteissa.
Helsingin kaupungilla on ammatillisen koulutuksen järjestäjänä VALMA-koulutuksen järjestämislupa, joten tulevan TUVA-koulutuksen rahoitus määräytyisi ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmän mukaan. Esitysluonnoksen mukaan mahdollinen TUVA-koulutuksen opiskelijavolyymin kasvu voitaisiin huomioida varsinaisen suoritepäätöksen tai varainhoitovuoden aikana mahdollisesti tehtävän lisäsuoritepäätöksen tavoitteellisten opiskelijavuosien määrittelyssä. Esitysluonnoksessa ei kuitenkaan ehdoteta lisättäväksi ammatillisen koulutuksen määrärahaa, joten TUVA-koulutuksen opiskelijavolyymin lisääminen voi vähentää ammatillisen koulutuksen toteuttamista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että koko koulutustarjonnan laadukas toteuttaminen edellyttäisi myös ammatillisen koulutuksen määrärahan lisäämistä. TUVA-koulutuksen opiskelijavolyymien kasvu vaikeuttaisi koulutuksen järjestäjän rahoituksen ennakoitavuutta entisestään, koska vaikutuksia voi olla myös muun koulutuksen rahoitukseen alentavasti.
Esityksen tavoitteena on yhtenäistää valmentavan koulutuksen rahoituksen taso eri rahoitusjärjestelmissä ja samalla varmistaa koulutuksen järjestäjille riittävä rahoitustaso TUVA-koulutuksen järjestämiseen. Käytännössä yhtenäistäminen tehtäisiin määrittelemällä nykyisten nivelvaiheen koulutusten rahoituksen perusteella laskennallinen verrokkiyksikköhinta ja asettamalla kussakin rahoitusjärjestelmässä käytettävät painokertoimet siten, että rahoituksen taso asettuisi uudistuksen alkuvaiheessa mahdollisimman tarkasti verrokkiyksikköhinnan euromäärään.
Nykyisiin yksikköhintoihin verrattuna TUVA-koulutuksen yhteinen yksikköhinta eroaisi perusopetuksen lisäopetuksen yksikköhinnasta 1,3 prosenttia ja VALMA-koulutuksen yksikköhinnasta -1,5 prosenttia. LUVA-koulutuksen yksikköhintoihin eroa on nuorille tarkoitetussa koulutuksessa 9,4 prosenttia ja aikuisille tarkoitetussa koulutuksessa 68,4 prosenttia. Erityisen tuen ja vaativan erityisen tuen järjestäminen huomioidaan ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmässä korotuskertoimen kautta. Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen rahoitusjärjestelmässä TUVA-koulutuksen yksikköhinta sisältäisi keskimääräisenä myös erityisen tuen tarpeesta aiheutuvan rahoituksen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan mielestä rahoitustason yhtenäistämisessä tulisi huomioida, että päävastuu TUVA-koulutuksen järjestämisestä on ammatillisen koulutuksen järjestäjillä, joten TUVA-koulutuksen rahoitustason tulisi olla nykyisen ammatillisen koulutuksen valmentavan koulutuksen mukainen. TUVA-koulutuksen yksikköhinnan ja rahoitustason lasku verrattuna nykyiseen VALMA-koulutukseen ei tue esitysluonnoksen tavoitetta koulutuksen järjestäjien riittävän rahoitustason varmistamisesta. TUVA-koulutuksessa kustannuksia nostavat pienemmät opiskeluryhmät sekä muita opiskelijaryhmiä suurempi ohjauksen ja tuen tarve.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kannattaa hallituksen esitysluonnoksen tavoitteita rahoitustason yhtenäistämisestä eri rahoitusjärjestelmissä, riittävän rahoitustason varmistamisesta TUVA-koulutuksen järjestämiseksi sekä TUVA-koulutuksen järjestämisperiaatteiden tarkentamisesta. Sekä TUVA-koulutuksen järjestäjän että opiskelijan kannalta on tärkeää, että koulutuksen järjestämisessä ja rahoittamisessa sovellettavat säännökset ovat selkeitä. Kasvatus- ja koulutuslautakunta kuitenkin toteaa, ettei rahoituksen muodostumisessa huomioida riittävästi sitä, että päävastuu TUVA-koulutuksen järjestämisestä on ammatillisen koulutuksen järjestäjillä.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 25.5.2021 mennessä luonnoksesta hallituksen esitykseksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta (VN/725/2021) sekä siihen liittyvistä laeista. Hallituksen esityksessä esitetään säädettäväksi tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annetussa laissa tarkoitetun koulutuksen rahoituksesta.
Päätös tullut nähtäväksi 03.06.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mari Mulari, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 83274
Suvi Havula, controller, puhelin: 09 310 20425