Hankinta, yleisökäymälät ja niiden kunnossapito, kaupunkiympäristön toimiala
Yleisökäymälöiden hankinta, kunnossapito ja peruskorjaus
Päätös
Kaupunkitekniikkayksikön päällikkö hyväksyi Hellman's Production Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Hellman's Production Oy:n kanssa tehdään hankintasopimus kuuden yleisökäymälän hankinnasta enintään 540 000 eurolla (alv 0 %). Lisäksi yritykseltä hankitaan näiden kunnossapitopalvelu 1 000 e/kk/käymälä.
Kilpailutuksessa optiona pyydetyt oven avauksen tunnistuslaitteen jälki-asennus (1 000 e/kpl) sekä käymälöille myöhemmin yhdessä toimittajan kanssa sovittava peruskorjaus (12 000 e/käymälä) voidaan tilata myöhemmin tarpeen mukaan.
Yleisökäymälöitä koskeva sopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Kunnossapitoa koskeva sopimus tulee voimaan kunkin toimintakuntoon asennetun ja hyväksytysti vastaanotetun yleisökäymälän osalta, kun tilaaja ilmoittaa, että käymälän käyttö voidaan aloittaa.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena ovat yleisökäymälöiden hankinta, kunnossapitopalvelu sekä optioina olevat oven avauksen tunnistuslaitteen jälkiasennus ja käymälän peruskorjaus.
Kyseessä on kaksi käymälämallia, joiden tyyppinimet ovat Helsingin city-wc 2005 ja 3 x single wc. Hankittava yleisökäymälämalli on toteutettava Helsingin kaupungin oman arkkitehtisuunnittelun mukaiseksi (A-02624 103).
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 18.6.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-005944. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 18.6.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 9.8.2021 klo 12 mennessä tarjouksen jättivät Hellman's Production Oy ja High Gienic Oy.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnön mukaisuutta koskien arvioitiin, täyttikö tarjoaja ne vähimmäisvaatimukset, joita hankinnan osalta oli asetettu. Tarjoajat täyttivät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet.
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
Hinta, painoarvo 70 %,
Laatu, painoarvo 30 %.
Hintapisteytys
Tarjoushinnaltaan edullisin tarjous saa 70 vertailupistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaettuna asianomaisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrottuna 70 pisteellä. Laskukaava: X/Y x 70 pistettä.
Vertailuhinta lasketaan yhden (1) Helsinki city-wc 2005 (A-02624 103) ja yhden (1) 3 x single wc (20918.00) hankintahinnan sekä kummankin käymälän 10 vuoden (120 kk) kunnossapitopalvelun, yhden (1) käymälän jälkiasennuksena tehtävän oven avauksen tunnistinlaitteen (asennettuna) sekä kuudelle (6) käymälälle tehtävän peruskorjauksen yhteenlasketun hinnan perusteella:
1 kpl (A-02624 103) x käymälän hinta €/kpl + 1 kpl (20918.00) x käymälän hin-ta €/kpl + 1 kpl (A-02624 103) x 120kk x kunnossapitopalvelu €/kk/kpl + 1kpl (20918.00) x 120 kk x kunnossapitopalvelu €/kk/kpl + 1 kpl x tunnistuslaite €/kpl + 6 kpl (A-02624 103) x peruskorjaus €/kpl.
Laatukriteerien pisteytys
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan kokoama arviointiryhmä tai arviointiryhmät pisteyttävät saadut tarjoukset. Arviointiryhmän kokoonpano voi olla erilainen eri kohtien osalta.
Tarjouksen liitteinä saatujen asiakirjojen perusteella pisteytys tapahtuu alla olevan erittelyn mukaisesti niiltä osin jotka ylittävät liitteessä 3a luetellut varusteiden ja toimintojen vähimmäisvaatimukset. Pisteytystaulukko oli tarjouspyynnön liitteenä 2 ja se sisältää kriteerit ja perustelut eri pistemäärille.
Teknisten suunnitelmien perusteella arvioidaan tarjottuja käymälöiden ominaisuuksia:
Eniten laatupisteitä saanut tarjous saa 30 vertailupistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = asianomaisen tarjouksen saamat laatupisteet (Y) jaettuna eniten laatupisteitä saaneen tarjouksen laatupisteillä (X) ja kerrottuna 30 pisteellä. Laskukaava: Y/X x 30 pistettä.
Hankintayksikön asettamien soveltuvuusvaatimusten täyttävistä ja tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, mikä tarkoittaa, että hinnan vertailu-pisteet ja laadun vertailupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous. Vertailupisteiden ollessa tasan, voittajaksi valitaan korkeimmat laatupisteet saanut tarjous.
Liitteenä 1 olevan tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Hellman´s Production Oy.
Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupunkikonsernin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset ja rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitetut rikosrekisteriotteet ja on todettu, ettei hankintalaissa tarkoitettuja poissulkemisperusteita ilmennyt.
Yleisökäymälöiden hankinnan sopimuskausi tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.
Toimittaja toimittaa kaupunkiympäristön toimialan käyttöön hankinta-aikana käymälöitä tilauksen mukaisesti.
Kunnossapidon sopimuskausi alkaa kunkin toimintakuntoon asennetun ja hyväksytysti vastaanotetun yleisökäymälän osalta, kun tilaaja ilmoittaa, että käymälän käyttö voidaan aloittaa.
Käymälöihin hankitaan toimittajalta käymälöiden kunnossapitopalvelu määräaikaisena 5 vuoden ajalle. Tämän jälkeen tilaajalla on oikeus jatkaa kunnossapitopalvelun tilaamista vuosi kerrallaan siten, että yhdessä toimittajan kanssa sovitaan mahdollisista peruskorjauksista. Kymmenen vuoden jälkeen toimittajalla on oikeus irtisanoa kunnossapitopalvelu 6 kk irtisanomisajalla, jos ei päästä yhteisymmärrykseen peruskorjauksen laajuudesta.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan kaupunkitekniikkayksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkitekniikkayksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 09.09.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ari-Pekka Muilu, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39657