Hankinta, raitiovaunujen linjajännitteen nostotyö, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2021-006012
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 63

Raitiovaunujen lämmittimien muutostyön tilaaminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata matalalattiaisten nivelraitiovaunujen (tyypit 1 ja 2) lämmittimien muutostyön tarjouskilpailuun ainoan tarjouksen jättäneeltä Loval Oy:ltä yhteensä enintään 309.438,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Toimitusjohtaja päätti varautua mahdolliseen tulevaisuudessa tapahtuvaan materiaalien hinnan nousuun enintään 30.943,80 eurolla (alv 0 %), joka vastaa 10 % hankinnan kokonaisarvosta.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu liikenneliikelaitoksen (HKL) järjestämään tarjouskilpailuun (8H21, 19.3.2021) raitiovaunujen linjajännitteen nostamisesta.

HKL on tehnyt periaatepäätöksen, että linjajännitettä nostetaan Kruunusiltojen rakentamisen myötä, sillä raitiorata Laajasaloon tullaan rakentamaan 750 VDC jännitteelle. Linjajännitettä tulisi nostaa koko raitioverkossa viimeistään silloin, kun Raide-Jokeri yhdistyy Länsi-Helsingin raitiotien kautta kantakaupungin raitioverkkoon.

Hankinnan kohteena ovat nivelraitiovaunukaluston vaunujen lisälämmitys- ja ohjaamon lämmityselementteihin vaadittavat tekniset muutostyöt, jotta linjajännitteen nostaminen 600 voltista 750 volttiin on mahdollista. Muutostyöt on tehtävä koska nykyisten lämmittimien tehoja ja lämpötilaa ei voida turvallisuussyistä nostaa.

Nämä tekniset muutostyöt eivät vaikuta nivelraitiovaunukalustolla liikennöintiin nykyisellä ajojännitteellä.

Hankesuunnitelma

Toimitusjohtaja hyväksyi 5.3.2021 (§ 29) raitiovaunukaluston linjajännitteen nosto 750 V -hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 800.000,00 euroa. Tähän hankkeeseen sisältyy nyt hankittavat matalalattiaiseen nivelraitiokalustoon tehtävät linjajännitteen noston vaatimat muutostyöt lämmitysjärjestelmiin.

Tarjouspyynnön julkaisu

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo alitti vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) mukaisen palveluita koskevien hankintojen kynnysarvon.

HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma – ilmoituskanavassa 19.3.2021 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 24.3.2021 tunnuksella 2021/S 058-147749. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjousasiakirjojen avulla.

Tarjousten määräaika oli 30.4.2021 klo 12:00.

Tarjousten ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun 20 %. Tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset raitiovaunujen lämmitysjärjestelmien muutosten toteuttamiseksi HKL:n vaatimusten mukaisesti.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Määräaikaan mennessä ainoan tarjouksen antoi Loval Oy.

Tarjousten käsittely toteutetaan kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua palvelun toteutuksesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita hankittavalta palvelulta edellytettiin.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä.

Loval Oy täytti tarjoajille tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Loval Oy:n tarjous ei ollut kaupallisilta ehdoiltaan tarjouspyynnön mukainen. Hankintalain (1397/2016) 34 § mukaan hankintayksikkö voi valita neuvottelumenettelyn, jos avoimessa tai rajoitetussa menettelyssä on saatu vain tarjouksia, jotka eivät vastaa tarjouspyyntöä, tai jos tarjouksia ei voida hyväksyä.

Neuvottelumenettelyyn siirtyminen

HKL neuvotteli 10.5.2021 ainoan tarjouksen jättäneen Loval Oy:n kanssa tarjouksen kaupallisista ehdoista. Hankintalain 35 § mukaan hankintayksikkö voi menettelyn aikana pyytää tarjoajilta uusia neuvottelujen perusteella mukautettuja tarjouksia.

Loval Oy mukautti tarjoustaan neuvottelujen perusteella siten, että heidän tarjouksensa oli tarjouspyynnön mukainen. Hankintayksikön arvioinnin mukaan Loval Oy:n tarjous vastaa markkinoiden hintatasoa ja on siten hyväksyttävä, vaikka tarjouskilpailuun saatiin vain yksi tarjous.

Päätös tullut nähtäväksi 25.05.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Henri Helander, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21819

henri.helander@hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601

sami.kellokoski@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies