Hankinta, turvallisuuskoordinaattorin palvelut, Malmin entinen lentokenttä

HEL 2021-006146
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 37

Konsulttipalvelujen tilaaminen Malmin entisen lentokentän alueen turvallisuuskoordinaattorin palveluista

Rahoitusjohtaja

Päätös

Rahoitusjohtaja päättää hyväksyä Exesec Oy:n tarjouksen Malmin entisen lentokentän alueen turvallisuuskoordinaattorin konsulttipalveluista.

Kyseessä on kilpailutettu pienhankinta, jossa tarjoukset pyydettiin kolmelta toimittajalta. Kaikki jättivät tarjouksen määräaikaan mennessä. Konsulttipalveluiden kesto on yksi vuosi sekä yksi mahdollinen optiovuosi. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on tarjouksessa esitetyn palvelukuvauksen mukaisessa laajuudessa enintään 123 690 euroa, josta ensimmäisen vuoden osuus on enintään 63 690 euroa. Palvelun kustannukset maksetaan Aluerakentamisen 1852 0000 kustannuspaikalta. Hankintapäätöksen toimeenpano ja optiovuoden käytöstä päättäminen delegoidaan kaupunginkanslian aluerakentamispäällikölle.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki kehittää voimakkaasti Malmin entisen lentokentän aluetta. Kaupunki haluaa varmistaa, että alue pysyy mahdollisimman aktiivisessa ja monipuolisessa käytössä ennen rakentamisen alkamista ja rakentamisen aikana. Alueen käyttö lentotoimintaan on päättynyt 15.3.2021. Kaupunki valmistelee aluerakentamisen aloittamista sekä alueen väliaikaiskäytön yleissuunnitelmassa esitettyjen toimintojen toteuttamista. Tällä hetkellä entisen lentotoiminnan kenttäalue on vielä aidattu eikä alueelle ole yleistä, vapaata pääsyä. Malmin entisen lentokentän aluetta sekä alueella sijaitsevia rakennuksia tullaan avaamaan kaupunkilaisten virkistyskäyttöön kesällä 2021. Kaupunkilaisille ja tapahtumajärjestäjille aluetta tarjotaan uusien sekä vakiintuneiden kaupunkitapahtumien paikkana. Aluerakentamisen erilaisia rakennustoimenpiteitä ja selvityksiä on ohjelmoitu aloitettavaksi vuoden 2021 aikana samanaikaisesti kuin alue avataan kaupunkilaisten käyttöön.

Kaupunki tulee toteuttamaan vuosina 2021-22 väliaikaiskäytön yleissuunnitelman mukaisesti alueelle mm. uusia kävelyn ja pyöräilyn reittiyhteyksiä, ulkoliikuntapaikkoja ja –reittejä, logistiikan, maamassojen ja lumilogistiikan alueita ajoyhteyksineen sekä koulutustoiminnan alueen Stadin ammattiopiston logistiikkakoulutusta varten. Malmin pelastusasemaa varten toteutetaan uudet hälytysajoyhteydet alueen poikki touko-kesäkuussa 2021. Kesälle 2022 alueelle on valmistelussa mm. palokuntanuorten kansainvälinen suurtapahtuma.

Alueelle tarvitaan turvallisuuskoordinaattori, joka ohjaa muuttuvan toimintaympäristön turvallisuusasioita ja yhteen sovittaa turvallisuusnäkökohdat aluerakentamiseen ja väliaikaiskäyttöön. Konsulttipalveluiden kesto on yksi vuosi sekä yksi mahdollinen optiovuosi. Turvallisuuskoordinaattorin konsulttipalveluihin kuuluu kaksi tehtävää: 1) turvallisuuskoordinaattorin tehtävät ja 2) turvallisuussuunnitelman laatiminen. Kyseessä on kilpailutettu pienhankinta, jossa tarjoukset pyydettiin kolmelta toimittajalta. Kaikki jättivät tarjouksen määräaikaan mennessä.

Tarjousten arviointi tehtiin pyydetyn kirjallisen tarjousmateriaalin sekä yrityskohtaisen haastattelun pohjalta. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on Exesec Oy:n tarjouksessa esitetyn palvelukuvauksen mukaisessa laajuudessa enintään 123 690 euroa, josta ensimmäisen vuoden osuus on enintään 63 690 euroa. Kohtuullisen tuntihinnan lisäksi Exesec Oy:n tarjouksessa korostuu hankkeeseen soveltuva turvallisuussuunnitelmien ja -projektien hallinnan osaaminen sekä tehtävään esitetyn koordinaattorin kokemus ja ammatillinen pätevyys.

Päätös tullut nähtäväksi 02.07.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kimmo Kuisma, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 25808

kimmo.kuisma@hel.fi

Päättäjä

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Riikka Karjalainen
asunto-ohjelmapäällikkö

Liitteet (pdf)

2. Securitas_Tarjous
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Palmia_Tarjous
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.