Hankinta, vuokratyövoima, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2021-006163
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 47 §

Palvelukeskusliikelaitos, vuokratyövoiman hankinta

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti palvelukeskusliikelaitoksen vuokratyövoiman hankinnasta esityslistalla esitetyin perustein

- hyväksyä osa-alueen 1, ruoka – ja siivouspalveluiden vuokratyövoiman toimittajiksi kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana puitejärjestelyyn seuraavassa etusijajärjestyksessä:

1. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7),
2. Barona HoReCa Oy:n (Y-tunnus 1507886-3),
3. Kairest Oy:n (Y-tunnus 2925337-8),
4. Bolt.Works Oy:n (Y-tunnus 2041555-3) ja
5. Keramore Oy:n (Y-tunnus 2726865-6),

- ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat puitesopimukset, koska etusijajärjestyksen mukaisesti Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), Barona HoReCa Oy:n (Y-tunnus 1507886-3), Kairest Oy:n (Y-tunnus 2925337-8), Bolt.Works Oy:n (Y-tunnus 2041555-3) ja Keramore Oy:n (Y-tunnus 2726865 -6) tarjoukset ovat tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimmat,

- hyväksyä osa-alueen 2, Pakkalan tuotantolaitoksen vuokratyövoiman toimittajiksi kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana puitejärjestelyyn seuraavassa etusijajärjestyksessä:

1. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7),
2. Barona Teollisuus Oy:n (Y-tunnus 1996509-9),
3. Bolt.Works Oy:n (Y-tunnus 2041555-3),
4. Kairest Oy:n (Y-tunnus 2925337-8) ja
5. Keramore Oy:n (Y-tunnus 2726865-6),

- ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat puitesopimukset, koska etusijajärjestyksen mukaisesti Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), Barona Teollisuus Oy:n (Y-tunnus 1996509-9), Bolt.Works Oy:n (Y-tunnus 2041555-3), Kairest Oy:n (Y-tunnus 2925337-8) ja Keramore Oy:n (Y-tunnus 2726865-6) tarjoukset ovat tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimmat,

- hyväksyä osa-alueen 3, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden asiakaspalveluvuokratyövoiman toimittajiksi kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana puitejärjestelyyn seuraavassa etusijajärjestyksessä:

1. Temp-Team Finland Oy:n (Y-tunnus 1978563-7),
2. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7) ja
3. StaffPoint Oy:n (Y-tunnus 2492090-1),

- ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat puitesopimukset, koska etusijajärjestyksen mukaisesti Temp-Team Finland Oy:n (Y-tunnus 1978563-7), Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7) ja StaffPoint Oy:n (Y-tunnus 2492090-1) tarjoukset ovat tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimmat

- lisäksi johtokunta päätti hylätä Pointsi Oy:n (Y-tunnus 3229402-3) tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena esityslistalla esitetyin perusteluin

- hyväksyä osa-alueen 4, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden hoivapalveluvuokratyövoiman toimittajiksi kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana puitejärjestelyyn seuraavassa etusijajärjestyksessä:

1. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7),
2. Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n (Y-tunnus 1926203-5) ja
3. Hoiwa Oy:n (Y-tunnus 3122829-4),

- ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevat puitesopimukset, koska etusijajärjestyksen mukaisesti Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n (Y-tunnus 1926203-5) ja Hoiwa Oy:n (Y-tunnus 3122829-4) tarjoukset ovat tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaistaloudellisesti edullisimmat

- lisäksi johtokunta päätti hylätä Pointsi Oy:n (Y-tunnus 3229402-3) tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena esityslistalla esitetyin perusteluin

- että hankintasopimuksia voidaan jatkaa niiden päättymisen jälkeen vielä 1+1 optiovuodella niin, että optiokauden käytöstä päättää palvelukeskusliikelaitoksen puolesta toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä,

- että toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa.

Lisäksi johtokunta merkitsi tiedoksi,

- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi

- että hankinnan osa-alueen 1 ruoka – ja siivouspalveluiden vuokratyövoima arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 2 600 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet,

- että hankinnan osa-alueen 2 Pakkalan tuotantolaitoksen vuokratyövoima arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 900 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet,

- että hankinnan osa-alueen 3 puhelin- ja hyvinvointipalveluiden asiakaspalveluvuokratyövoima arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 500 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet,

- että hankinnan osa-alueen 4 puhelin- ja hyvinvointipalveluiden hoivapalveluvuokratyövoima arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 900 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan kohteena on palvelukeskusliikelaitoksen omassa toiminnassaan tarvitseman ja päätösehdotuksessa tarkemmin mainitun työvoiman vuokrauspalvelun hankinta. Vuokratyövoimapalveluita hankitaan täydentämään liikelaitoksen omien työntekijöiden resursointia lyhytaikaisissa poissaolotilanteissa varmistamaan toiminnan häiriötön jatkuvuus. Sopivissa tapauksissa ja tilanteissa vuokratyövoimaa käytetään myös pidempiaikaisiin sijaisuuksiin ja määräaikaisuuksiin.

Hankintamenettelynä on käytetty avointa puitejärjestelyä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 2.9.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 12.10.2021 12.00.

Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

Osa-alue 1, ruoka- ja siivouspalveluiden vuokratyövoima
Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7)
Barona HoReCa Oy (Y-tunnus 1507886-3)
Bolt.Works Oy (Y-tunnus 2041555-3)
Kairest Oy (Y-tunnus 2925337-8)
Keramore Oy (Y-tunnus 2726865-6)
StaffPoint Oy (Y-tunnus 2492090-1)
Urban Brothers Group Oy (Y-tunnus 2931121-6)

Osa-alue 2, Pakkalan tuotantolaitoksen vuokratyövoima
Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7)
Barona Teollisuus Oy (Y-tunnus 1996509-9)
Bolt.Works Oy (Y-tunnus 2041555-3)
Kairest Oy (Y-tunnus 2925337-8)
Keramore Oy (Y-tunnus 2726865-6)
StaffPoint Oy (Y-tunnus 2492090-1)

Osa-alue 3, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vuokratyövoima, asiakaspalvelijat
Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7)
StaffPoint Oy (Y-tunnus 2492090-1)
Pointsi Oy (Y-tunnus 3229402-3)
Temp-Team Finland Oy (Y-tunnus 1978563-7)

Osa-alue 4, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vuokratyövoima, hoivapalvelu
Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7)
Hoiwa Oy (Y-tunnus 3122829-4)
Kotipalvelu Mehiläinen Oy (Y-tunnus 1926203-5)
Pointsi Oy (Y-tunnus 3229402-3)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 1, ruoka- ja siivouspalveluiden vuokratyövoima

Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), Barona HoReCa Oy:n (Y-tunnus 1507886-3), Bolt.Works Oy:n (Y-tunnus 2041555-3), Kairest Oy:n (Y-tunnus 2925337-8), Keramore Oy:n (Y-tunnus 2726865-6), StaffPoint Oy:n (Y-tunnus 2492090-1) ja Urban Brothers Group Oy:n (Y-tunnus 2931121-6) tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 2, Pakkalan tuotantolaitoksen vuokratyövoima

Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), Barona Teollisuus Oy:n (Y-tunnus 1996509-9), Bolt.Works Oy:n (Y-tunnus 2041555-3), Kairest Oy:n (Y-tunnus 2925337-8), Keramore Oy:n (Y-tunnus 2726865-6) ja StaffPoint Oy:n (Y-tunnus 2492090-1) tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Osa-alue 3, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vuokratyövoima, asiakaspalvelijat

Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), StaffPoint Oy:n (Y-tunnus 2492090-1) ja Temp-Team Finland Oy:n (Y-tunnus 1978563-7)
tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Pointsi Oy:n (Y-tunnus 3229402-3) tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoaja toimittaa tarjouksensa liitteenä kolmen (3) referenssiasiakkaansa täyttämät asiakastyytyväisyyslomakkeet. Pointsi Oy (Y-tunnus 3229402-3) ei toimittanut referenssiasiakkaiden täyttämiä asiakastyytyväisyyslomakkeita. Pointsi Oy:n (Y-tunnus 3229402-3) tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Osa-alue 4, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vuokratyövoima, hoivapalvelu

Eezy Henkilöstöpalvelut Oy:n (Y-tunnus 2632054-7), Hoiwa Oy:n (Y-tunnus 3122829-4) ja Kotipalvelu Mehiläinen Oy:n (Y-tunnus 1926203-5) tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön mukaisia ja ne täyttävät tarjouspyynnön mukaiselle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Pointsi Oy:n (Y-tunnus 3229402-3) tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen. Tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoaja toimittaa tarjouksensa liitteenä kolmen (3) referenssiasiakkaansa täyttämät asiakastyytyväisyyslomakkeet. Pointsi Oy (Y-tunnus 3229402-3) ei toimittanut referenssiasiakkaiden täyttämiä asiakastyytyväisyyslomakkeita. Pointsi Oy:n (Y-tunnus 3229402-3) tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous.
Jokaiselle hankinnan osa-alueelle muodostetaan puitejärjestely, johon valitaan kokonaistaloudellisuuden perusteella viisi (5) edullisinta tarjousta, jollei soveltuvuusvaatimukset täyttäviä tarjoajia tai hyväksyttäviä tarjouksia ole tarjouspyynnön mukaisesti vähemmän. Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin kokonaishankintahinnan perusteella. Vertailuhinnat muodostuivat seuraavasti

- Hinta, maksimipisteet: 70 pistettä
- Laatu (referenssiasiakkaiden asiakastyytyväisyys), maksimipisteet: 30 pistettä. Asiakastyytyväisyyskysely tuli toimittaa kolmelle (3) referenssiasiakkaalle. Asiakastyytyväisyys sisälsi kuusi (6) arvioitavaa kokonaisuutta, joista tarjoajan oli mahdollista saada 0-5 pistettä kokonaisuudesta riippuen. Lopulliset, vertailuun otettavat kokonaispisteet ovat referenssiasiakkaiden antamien pisteiden keskiarvo. Keskiarvo pyöristettiin lähimpään kokonaislukuun. Asiakastyytyväisyyskyselyn arvioitavat kokonaisuudet ja niistä myönnettävät pisteet olivat

1. yleinen asiakaspalvelu ja –henkisyys:
erinomainen (5 pistettä)
erittäin hyvä /kiitettävä (4 pistettä)
hyvä (3 pistettä)
tyydyttävä (2 pistettä)
välttävä (1 pistettä)
heikko (0 pistettä)

2. Työvoimatilausten prosessi:
erinomainen (5 pistettä)
erittäin hyvä /kiitettävä (4 pistettä)
hyvä (3 pistettä)
tyydyttävä (2 pistettä)
välttävä (1 pistettä)
heikko (0 pistettä)

3. tarjoajan tuottaman palvelun keskimääräinen täyttöaste sopimuskaudella:
Erinomainen (≥ 98 %) (5 p)
Erittäin hyvä / kiitettävä (≥ 96 % mutta < 98 %) (4 p)
Hyvä (≥ 94 % mutta < 96 %) (3 p)
Tyydyttyvä (≥ 92 % mutta < 94 %) (2 p)
Välttävä (≥ 90 % mutta < 92 %) (1 p)
Heikko (< 90 %) (0 p)

4. Reklamaatioprosessi:
erinomainen / sopimuskaudella ei ole tehty reklamaatioita (5 p)
erittäin hyvä /kiitettävä (4 p)
hyvä (3 p)
tyydyttävä (2 p)
välttävä (1 p)
heikko (0 p)

5. Tarjoajan yhteyshenkilön ammattitaito ja palvelualttius sopimuskaudella:
erinomainen (5 pistettä)
erittäin hyvä /kiitettävä (4 pistettä)
hyvä (3 pistettä)
tyydyttävä (2 pistettä)
välttävä (1 pistettä)
heikko (0 pistettä)

6. Tarjoajan toimittaman työvoiman ammattitaito ja osaaminen:
erinomainen (5 pistettä)
erittäin hyvä /kiitettävä (4 pistettä)
hyvä (3 pistettä)
tyydyttävä (2 pistettä)
välttävä (1 pistettä)
heikko (0 pistettä)

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat viisi (5) tarjoukset on tehneet seuraavat tarjoajat

Osa-alue 1, ruoka- ja siivouspalveluiden vuokratyövoima
1. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7)
2. Barona HoReCa Oy (Y-tunnus 1507886-3)
3. Kairest Oy (Y-tunnus 2925337-8)
4. Bolt.Works Oy (Y-tunnus 2041555-3)
5. Keramore Oy (Y-tunnus 2726865-6)

Osa-alue 2, Pakkalan tuotantolaitoksen vuokratyövoima
1. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7)
2. Barona Teollisuus Oy (Y-tunnus 1996509-9)
3. Bolt.Works Oy (Y-tunnus 2041555-3)
4. Kairest Oy (Y-tunnus 2925337-8)
5. Keramore Oy (Y-tunnus 2726865-6)

Osa-alue 3, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vuokratyövoima, asiakaspalvelijat
1. Temp-Team Finland Oy (Y-tunnus 1978563-7)
2. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7),
3. StaffPoint Oy (Y-tunnus 2492090-1)

Osa-alue 4, puhelin- ja hyvinvointipalveluiden vuokratyövoima, hoivapalvelu
1. Eezy Henkilöstöpalvelut Oy (Y-tunnus 2632054-7),
2. Kotipalvelu Mehiläinen Oy (Y-tunnus 1926203-5)
3. Hoiwa Oy (Y-tunnus 3122829-4)

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja
Risto Paavola

Lisätietojen antaja

Saara Ojanen, suunnittelija, puhelin: 09 310 25517

saara.ojanen@hel.fi