Hankinta, tutkimus, Helsinkiläisten liikkumistottumukset vuonna 2021, kaupunkiympäristön toimiala
Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2021 -kyselytutkimus
Päätös
Liikenteenhallintayksikön päällikkö päätti hyväksyä Taloustutkimus Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti hankkia Taloustutkimus Oy:ltä Helsinkiläisten liikkumistottumukset 2021 -kyselytutkimuksen toteuttamisen arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 39 300 euroa.
Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen palvelusopimuksen.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Helsinkiläisten liikkumistottumukset on Helsingin kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupalvelun teettämä kyselytutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää helsinkiläisten tekemien kaupungin sisäisten matkojen kulkutapajakaumaa, määrää ja tarkoitusta.
Helsingin liikennejärjestelmän kehittämisessä tavoitteena on kestävien kulkutapojen osuuden kasvu. Tavoitteen toteutumista seurataan tutkimuksen tuottaman kulkutapajakauman avulla.
Tutkimus on teetetty ensimmäisen kerran vuonna 2010, ja vuodesta 2012 alkaen vuosittain. Hankinnan kohteena on vuoden 2021 kyselytutkimuksen toteuttaminen.
Hankintamenettely sekä tarjoajan ja tarjouksen kelpoisuus
Hankinta toteutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän HEL 2020-001031/Liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut sisäisenä kilpailutuksena.
Kilpailutus perustuu 28.5.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-006201. Tarjouspyyntö lähetettiin dynaamisen hankintajärjestelmän osa-alue 7. Kyselytutkimukset kohteeseen 7.2 Liikkumistottumus- ja matkapäiväkirjatutkimukset hyväksytyille tarjoajille.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.6.2020 klo 12:00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät ISS-Otantatutkimus Oy ja Taloustutkimus Oy.
Molempien tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttävät asetetut vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- Hinta, painoarvo 30 %
- Laatu, painoarvo 70 %
HINTA, 30 pistettä
Hintapisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja jonka vertailuhinta on alin, saa täydet pisteet ja muut suhteessa tähän kaavalla:
pienin annettu vertailuhinta
-------------------------------------------* 30
tarjottu vertailuhinta
Hintapisteet lasketaan kolmen desimaalin tarkkuudella.
LAATU, 70 pistettä
Laatuarvioinnin vertailuperusteet on ilmoitettu tarjouspyynnössä seuraavasti:
Projektipäällikön asiantuntemus, maksimissaan 40 pistettä
Projektipäällikön asiantuntemusta arvioidaan laadullisesti suhteessa toimeksiannon sisältöön ja tavoitteisiin tarjoajan tarjouksen liitteestä Projektipäällikön asiantuntemus. Projektipäällikön asiantuntemuksen arvioinnissa painotetaan esitettyjen töiden vastaavuutta tarjouspyynnön liitteenä olevan työohjelman tavoitteisiin.
40 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset erinomaisesti. Esimerkkityöt osoittavat projektipäälliköllä olevan laajaa kokemusta laajuudeltaan ja sisällöltään vastaavista töistä, jonka pohjalta hanke voidaan toteuttaa tavoitteiden mukaisesti.
25 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset hyvin. Esimerkkityöt osoittavat projektipäälliköllä olevan kokemusta vastaavista töistä, joiden pohjalta hanke voidaan toteuttaa.
10 pistettä = Täyttää tilaajan asettamat vaatimukset tyydyttävästi. Esimerkkitöiden perusteella projektipäälliköllä on niukasti kokemusta vastaavista töistä.
0 pistettä = Työryhmän asiantuntemus ei vastaa tilaajan asettamia vaatimuksia (tarjous hylätään).
Tarkennettu työohjelma, maksimissaan 30 pistettä
Tarjoajan tarkennetun työohjelman sisältöä ja painotuksia arvioidaan suhteessa tarjouspyynnön liitteenä olevan työohjelman tavoitteisiin ja määrityksiin.
30 pistettä = Työohjelma vastaa erinomaisesti toimeksiannon vaatimuksia. Työohjelma on selkeä ja johdonmukainen. Toteuttamistapa, menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat erinomaisesti asetettujen tavoitteiden toteutumista ja antaa realistisen kuvan työn toteuttamiskelpoisuudesta ja sujuvuudesta. Kokonaistuntimäärä on riittävä ja työtunnit jakautuvat parhaassa suhteessa työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.
20 pistettä = Työohjelma vastaa hyvin toimeksiannon vaatimuksia. Toteuttamistapa, menetelmä, vaiheistus ja aikataulutus tukevat asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kokonaistuntimäärä on riittävä ja työtunnit jakautuvat järkevästi työvaiheiden ja työhön nimettyjen henkilöiden kesken.
10 pistettä = Työohjelma sisältää tarjouspyynnössä edellytetyt kohdat ja on toteuttamiskelpoinen. Kokonaistuntimäärä ja työtuntien jakautuminen tukevat tyydyttäväsi asetettujen tavoitteiden toteutumista.
0 pistettä = Työohjelma sisältää vähäisesti informaatiota, on epätarkka tai vastaa heikosti asetettuja tavoitteita (tarjous hylätään).
Annetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous.
Alla olevasta taulukosta käy ilmi tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet.
ISS-Otantatutkimus Oy | Taloustutkimus Oy | |
HINTA | ||
Tarjouksen vertailuhinta | 41 500,00 € | 39 300,00 € |
Hintapisteet | 28,410 | 30,000 |
LAATU | ||
Projektipäällikön asiantuntemus pisteet | 25 | 40 |
Tarkennettu työohjelma pisteet | 30 | 20 |
PISTEET YHTEENSÄ | ||
Tarjouksen hinta- ja laatupisteet yhteensä | 83,410 | 90,000 |
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaisesti Liikenteenhallintayksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euroon (alv 0 %) saakka.
Liikenteenhallintayksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eeva Kostiainen, liikennetutkija, puhelin: 09 310 37099
Alexandra Ora, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23792