Hankesuunnitelma, Stadin ammattiopiston ajoharjoittelun väistötila, Malmin entinen lentokenttä

HEL 2021-006746
Asialla on uudempia käsittelyjä
26. / 106 §

Oikaisuvaatimus Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tilapäällikön päätöksestä 9.12.2021 § 34

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** 30.12.2021 tekemän oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Tilapäällikkö on päätöksellään 9.12.2021 § 34 päättänyt hyväksyä Stadin ammattiopiston ajoharjoittelun väistötilan toteutus -hankkeen 24.11.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 525 000 euroa marraskuun 2021 tasossa.

Päätöksen perusteluissa todetaan, että hankkeessa mahdollistetaan Stadin ammattiopiston Roihupellon kampushankkeen logistiikka-alan koulutuksen ajoharjoittelun (projekti 3000V20005) väistötilaratkaisu. Logistiikka-alan nykyiset tilat ovat Holkkitie 5:ssä kampushankkeen tieltä puret-tavassa huonokuntoisessa rakennuksessa. Stadin ammattiopiston Roihupellon kampus toteutetaan talonrakennusohjelman vuokra- ja osakekohteena KOy Helsingin toimitilan taseeseen. Hankkeen toteuttaminen edellyttää väistötiloja ajalle 7/2021 – 7 /2025.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakuntaa kumoamaan päätös ja palauttamaan asia takaisin käsittelyyn.

Vaatimusta perustellaan seuraavasti:

1. Lainvoimaisen asemakaavan mukaan alue on edelleen lentoliikennealue. Päätöstä Helsinki-Malmin lentoaseman lakkauttamisesta ei ole tehty, eikä MAL-sopimuksen edellyttämää korvaavaa kenttää ole osoitettu. Se, että Helsingin kaupunki maanomistajana on ryhtynyt irtisanomaan alueella toimivien ilmailualan yritysten ja yhteisöjen vuokrasopimuksia ei muuta sitä tosiasiaa, että alue on edelleen virallisesti lentopaikka ja rajanylityspaikka lentoliikenteessä. Lentotoiminta alueella on vain väliaikaisesti keskeytetty.

Helsingin kaupunki ei ole laittanut lentokenttäalueelle myöskään vireille

asemakaavamuutosta/muutoksia, ja sen seurauksena alueen käyttötarkoituksen muutosten vaikutuksia ei ole selvitetty maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämällä tavalla. Alueella on kiistattomia luonto- ja kulttuuriarvoja. Yleiskaavassa vaikutusten selvitykset olivat puutteellisia, koska Helsingin kaupunki esitti yleiskaavavaiheessa, että vaikutukset selvitetään asemakaavamuutosten yhteydessä. Selvitykset ovat tekemättä.

2. Tarve Stadin ammattiopiston harjoitteluradalle ja väistötiloille on selkeä, mutta varmasti parempiakin paikkoja toimintojen sijoittamiselle olisi jo ihan pelkästään Malmin lentoaseman alueella: Harjoittelurata voitaisiin kenties sijoittaa myös esimerkiksi lentokenttäalueen itäreunaan, ja käytettävissä olisi iso ykköshalli ja asemataso 1. Alueella sijaitsee tällä hetkellä vain koronatestauspiste. Ykköshallin ja asemataso 1:n ympäristössä vaikutukset luonto- ja kulttuuriarvoille olisivat todennäköisesti vähäisemmät. Toki myös tässä vaihtoehdossa väliaikaiskäytön vaikutukset luonto-arvoihin pitäisi selvittää ennen muutostöihin ryhtymistä. Nyt tilauksen mukaisesti remontoitaisiin ja asfaltoitaisiin yli puolella miljoonalla eurolla pientä ns. Patrian hallia ja asemataso 2:sta. Väistö-tilojen sijoittamista asemataso 2:lle muun, paremman paikan (esim. asemataso 1:n) sijaan ei ole perusteltu päätösasiakirjoissa eikä julkisuudessa. Käytännössä ratkaisusta sijoittaa harjoittelurata asemataso 2:lle ja osittain pääkiitotielle voi helposti saada sen vaikutelman, että Helsingin kaupungin ainoa tarkoitus olisi vain tuottaa mahdollisimman paljon keinotekoisia esteitä pääkiitotien käytölle lainvoimaisen asemakaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen. Tällainen vaikutelma ei varmastikaan olisi eduksi Helsingin kaupungin maineelle maailman toimivimpana ja yritysystävällisenä kaupunkina.

3. Hankkeen 24.11.2021 päivätty suunnitelma poikkeaa mm. aluerajaukseltaan ja toteutukseltaan merkittävästi siitä, mitä Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaos päätti 16.9.2021 § 183 hyväksyessään rakennuslupahakemuksen tilapäisestä käyttötarkoituksen muutoksesta ja harjoitteluradasta oppilaitoskäyttöön Malmin lentokentälle 5 vuoden määräajaksi sekä aloittamisoikeudesta, 406/1:13 ja osittain 1:1.

Rakennusluvan liitteenä olevasta piirustuksesta ilmenee, että asfaltointi tehtäisiin niittyalueelle. Lisäksi rakennusluvassa todetaan, että uudisrakennuksia hankkeessa ei toteuteta, vaan toiminnot osoitetaan alueella oleviin rakennuksiin. Tilapäällikön päätöksen 9.12.2021 liitteenä olevan tilauksen mukaan taas asfaltointi tehdään purettujen hallien paikalle ja uusi aidattu alue ulottuu itä-länsisuuntaiselle kiitotielle asti. Lisäksi päätöksen mukaisesti rakennettaisiin kaksi uutta pressuhallia purettujen hallien perustuksille. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaista olisi ollut selvittää, onko Malmin lentoasemalla jo olemassa olevat kiinteistöt ja hallit käyttökelpoisia ennen niiden purattamista. Malmin lentoasemalta on purettu vuoden 2021 aikana useita hallirakennuksia kaupungin vaatimuksesta. Kestävän kehityksen kannalta parasta voisi olla edellä mainitun ns. ykköshallin käyttö, jolloin pressuhalleja ei kenties tarvitsisi rakentaa ollenkaan. Jos vaihtoehtoapressuhalleille on selvitetty, ei tätä ainakaan mainita päätöksessä, että olisi pyritty hakemaan kustannuksiltaan ja ympäristövaikutuksiltaan edullisin vaihtoehto.

4. Koska Malmin lentoasema on edelleen viralliselta statukselta ilmailulain mukainen lentopaikka, pitäisi väliaikaiskäytön vaatimista muutostöistä pyytää lausunto myös Traficomilta ennen muutostöiden aloittamista.

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä on kyse hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hankesuunnitelmassa määritellään mm. hankkeen kustannukset, rahoitussuunnitelma ja hankkeen aikataulu. Hankesuunnitelman mukaiseen hankkeeseen kuuluu ainoastaan alueen aitaus ja pressuhallien kasaaminen. Muuten rakennuslupaan liittyviä maankaivutöitä tai Patria-hallin kunnostustöitä ei tehdä. Alkuperäisen rakennusluvan mukaisen hankkeen sisältöä on karsittu kustannussyistä. Hankesuunnitelmassa tai sen liitteissä ei kuitenkaan esitetä hankkeen aluerajausta taikka toteutukseen liittyviä seikkoja.

Kyseessä olevassa päätöksessä ei ole kyse hankkeen toteuttamisesta, joka on ratkaistu maan-käyttö- ja rakennuslain (MRL) mukaisella rakennusluvalla kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä 16.09.2021 § 183. Hallinto-oikeus on jättänyt tutkimatta kyseistä rakennuslupapäätöstä koskevan valituksen päätöksellään H5393/2021 2.11.2021. Se seikka, että rakennuslupaa koskeva päätös on korkeimman hallinto-oikeuden käsiteltävänä, ei estä kyseessä olevan hankesuunnitelman hyväksymistä. Hankkeen toteuttaminen edellyttää joka tapauksessa voimassa olevaa rakennuslupapäätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät kohdistu kyseessä olevaan hankesuunnitelmaan ja sen hyväksymiseen, vaan ennemmin hankkeen toteuttamista koskevaan rakennuslupapäätökseen ja sen tarkoituksenmukaisuuteen ja lainmukaisuuteen, jotka käsitellään oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta päätöksestä erillisenä asiana. Näin ollen päätöksen oikaisemiselle ei ole esitetty päteviä laillisuusperusteita tai muita perusteita.

Sovelletut lainkohdat

Kuntalaki 134 §, 137 §, 138 §, 140 §

Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta tila-päällikön päätöstä 9.12.2021 § 34 olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Muutoksenhakuoikeus

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaisesti kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tässä tapauksessa päätös on asetettu nähtäville yleiseen tieto-verkkoon 10.12.2021, ja näin ollen viimeinen päivä oikaisuvaatimuksen tekemiselle on ollut 31.12.2021. Oikaisuvaatimus on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon säädetyssä määrä-ajassa 30.12.2021.

Elyn päätös, Helsingin hallinto-oikeuden ja Korkeimman hallinto-oikeiden päätökset liitteenä.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tilat -palvelu Tilapäällikkö 09.12.2021 § 34

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä Stadin ammattiopiston ajoharjoittelun väistötilan toteutus hankkeen 24.11.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 525 000 euroa marraskuun 2021 tasossa.

Päätöksen perustelut

Hankkeessa mahdollistetaan Stadin ammattiopiston Roihupellon kampushankkeen logistiikka-alan koulutuksen ajoharjoittelun (projekti 3000V20005) väistötilaratkaisu. Logistiikka-alan nykyiset tilat ovat Holkkitie 5:ssä kampushankkeen tieltä purettavassa huonokuntoisessa rakennuksessa. Stadin ammattiopiston Roihupellon kampus toteutetaan talonrakennusohjelman vuokra- ja osakekohteena KOy Helsingin toimitilan taseeseen. Hankkeen toteuttaminen edellyttää väistötiloja ajalle 7/2021 – 7 /2025.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 02 osoitetuista määrärahoista.

Kustannukset ja vaikutukset käyttötalouteen

Kaupunkiympäristön toimialan laatima kustannusarvio on 525 000 euroa arvonlisäverottomana marraskuun 2021 tasossa. Kustannusarvio perustuu VRJ-urakoitsijalta saatuihin ennakkotarjouksiin.

Toiminnallisen hankkeen vuokravaikutus käyttäjälle

Ei väistötilakustannusta.

Aikataulu ja toteutus

Rakentaminen alkaa 1/2022, ja työ valmistuu 2/2022.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta.

Lisätiedot

Markku Hakonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 39569

markku.hakonen@hel.fi

Risto Vuorio, projektipäällikkö, puhelin: 310 20488

risto.vuorio@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 02.03.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Markku Hakonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39569

markku.hakonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.