Virkasuhteen täyttäminen, Sibelius-lukio, apulaisrehtori, työavain KASKO-03-36-21

HEL 2021-006881
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28

Apulaisrehtorin viran täyttäminen, Sibelius-lukio, työavain KASKO-03-36-21

Lukiokoulutuksen päällikkö

Päätös

Lukiokoulutuksen päällikkö päätti valita Sibelius-lukion apulaisrehtorin virkaan **********

Virantoimitus alkaa 1.8.2021 lukien.

Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Sibelius-lukioon sijoitettu lukion apulaisrehtorin virka tulee avoimeksi 1.8.2021. Apulaisrehtorin virka on julistettu haettavaksi kaupungin verkkosivuilla www.helsinkirekry.fi 24.3.2021 työavaimella KASKO-03-36-21.

Sibelius-lukio on kansallisesti arvostettu musiikin ja tanssin erityistehtävälukio. Koulu sijaitsee keskeisellä paikalla Helsingin Kruununhaassa ja opiskelijoita on 560. Opiskelijat tulevat eri puolilta Suomea yli 50 eri kunnasta. Koululla on myös OKM:n määräämä valtakunnallinen musiikinopetuksen kehittämistehtävä. Sibelius-lukion arkipäivä on koko ajan uutta luova ja aktiivinen, innokkaiden nuorten sekä ammattitaitoisen henkilökunnan, koulumaailma. Opiskelijat ovat taiteellisesti suuntautuneita ja opiskeluunsa korkeita tavoitteita asettavia nuoria. Opettajat vahvasti ammatillisia ja opetusta kehittäviä Sibelius-lukioon sitoutuneita tekijöitä.

Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin johtamiskokemusta.

Apulaisrehtori toimii rehtorin työparina ja johtaa osaltaan koulun toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan. Apulaisrehtori johtaa yhdessä rehtorin kanssa koulun pedagogista toimintaa ja taloutta sekä tila- ja turvallisuusasioita sekä osallistuu henkilöstöjohtamiseen yhteistyössä rehtorin kanssa. Lisäksi apulaisrehtori osallistuu sidosryhmäyhteistyöhön.

Virkaan jätti 14.4.2021 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa 24 hakijaa. Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin seitsemän hakijaa. Hakemuksissa kiinnitettiin huomiota hakijoiden johtamiskokemukseen sekä soveltuvuuteen taidelukion johtamiseen.

Videohaastattelutyökalulla pyydettiin hakijaa kertomaan valmiuksistaan koulun kehittämiseen uuden opetussuunnitelman puitteissa sekä kuvaamaan toimintaansa muutosjohtamisen tilanteessa. Lisäksi hakijoita pyydettiin kertomaan johtamisen työkokemuksistaan.

Videohaastattelujen arviointiin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö ********** rehtori ********** ja HR-asiantuntija ********** Vastaukset arvioitiin apulaisrehtorin tehtävän vaatimuksiin nähden. Vastauksissa kiinnitettiin huomioita vastaajien persoonallisuuteen, motivaatioon hoitaa haettua tehtävää, kykyihin ja taitoihin hoitaa apulaisrehtorin tehtäviä sekä työ- ja johtajakokemukseen. Hakijoiden asiantuntemus arvioitiin suhteessa Sibelius-lukion erityisiin koulutustehtäviin ja koulun luonteeseen taidelukiona.

Videohaastattelujen perusteella kutsuttiin etäyhteydellä toteutettuun yksilöhaastatteluun 5.5.2021 kolme hakijaa: **********

**********

**********

**********

Haastattelijoina toimivat lukiokoulutuksen päällikkö ********** ja Sibelius-lukion rehtori ********** Haastattelun perusteella kaikki kolme haastateltua kutsuttiin henkilöarviointiin, jonka suoritti Psycon Oy.

**********

Lukiokoulutuksen päällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista sekä psykologisista henkilöarvioinneista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on **********

Toimialajohtajan 20.11.2019 tekemän delegointipäätöksen (§ 100) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Pöytäkirjanote annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Päätös tullut nähtäväksi 10.06.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Hannu Rantala, rehtori, puhelin: 09 310 86762

hannu.rantala@hel.fi

Päättäjä

Harri Korhonen
lukiokoulutuksen päällikkö